Annons:
Etikettpågående-arbeten
Läst 4441 ggr
SaraDoos
2012-10-11 07:54

sneak peak - prissättning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte målat på jättelänge (nästan 1 år sedan) p g a småbarn. Men så för två veckor sedan frågade en kompis om jag inte kunde måla en tavla som hon skulle ge bort på barndop (nästa lördag). Hon ville ha Nalle Puh-motiv, och det är inte riktigt min grej, men man måste ju vidga sina vyer Glad

Sagt och gjort, här är en sneak peak från igår kväll. När den är helt klar lägger jag ut en 'färdig'-bild.

Måtten är 40x40 och den är en sån tjockare ram (4-5 cm tjock), köpt på Panduro. Målad med akrylfärger.

Vad är ett vettigt pris för en sådan här målning?

Nu har hon redan fått ett pris, men det skulle vara intressant att höra era åsikter.

Annons:
[luneri]
2012-10-11 16:00
#1

Det ser riktigt bra ut! Påminner om tavlor med nalle pu jag sålde när jag jobbade i butik, med andra ord. de ser jättebra ut!

Räkna ihop kostnaden för ram och duk/pannå och lägg sedan på ett rimligt pris för arbetskostnaden också.

Vad kostade materialet?

SaraDoos
2012-10-12 08:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Materialet hade jag hemma. Har Galerias 500 ml flaskor - dessa fick jag av en kund 2002. Den vita håller på att ta slut, annars har de varat huuuur länge som helst Tungan ute

Duken är köpt hos Panduro för 1-2 år sedan. 60:- enligt deras hemsida.

Har lagt 5 timmar på jobbet - den är färdig nu Skrattande (efter att dottern påpekat att jag glömt Tigers svans…).

[luneri]
2012-10-12 13:59
#3

Oj, det är riktigt stora färgflaskor.

kanske runt 300 kr hade vart lagom? Jag är inte alls duktig på att sätta pris, så hoppas nån annan kan ge förslag på pris också.

aaamandie
2012-10-12 16:23
#4

Jag har också riktigt svårt för prissättning, men skulle väl kanske säga typ 250-300.

Om man räknar lite snabbt (om den säljs för 300) så blir det ju 240:- (när duken för 60:- borträknad).

240 / 5 timmar blir 48 kronor i timmen.

Så 48:- i timmen + betalt för duken är ju inget dåligt pris. Du får betalt för vad du gjort, tiden du lagt ner och pengarna bidrar ju även till mer färg (om du skulle vilja köpa mer). :)

Plus att tavlan finns ju bara i ett exemplar och det är ju ett bonus :)

Hoppas ni fattar vad jag skriver haha…

aaamandie
2012-10-12 16:26
#5

Måste säga att jag är galet förtjust i din Ior, han har alltid varit min favorit bland gänget och du fick till honom så bra och han är helt underbart söt :D (dom andra är jättefina också, men min blick har fastnat på Ior, vilken liten guldklimp!)

MLL
2012-10-14 14:53
#6

Dumpa inte priset på det föreslagna sätten!!!!Du har gjort en tavla på beställning även óm du är amatör så måste du ta betalt.

Materialkostnad

Plus arbets arvode minst 200:- timmen.

Lycka till !

MLL

Annons:
[luneri]
2012-10-14 15:22
#7

Intressant att veta är att en hantverkares arbetskostnad är ca 400 kr i timmen och som det slutliga priset baseras på tillsammans med materialkostnader och andra kostnader för verksamheten. Sedan om man kanske lägger 35 timmar på ett konstverk blir det förstås då ett skyhögt pris, så man får anpassa det lite. Men det kan vara bra att veta den siffran så att man har något att utgå från.

SaraDoos
2012-10-14 22:02
#8

Intressant! Jag tycker också det är jättesvårt att sätta pris, därav min fråga. Jag fick 500:- för den, kompispris :) Och så hade hon med sig en lindt chokladask ;) Det är första gången jag har tagit tiden på en målning. Men kommer nog göra det i fortsättningen, för att ha lite "koll". Får jag en beställning får jag ju uppskatta ett pris. Annars har jag satt pris efter hur nöjd jag blev med resultatet. #5 ior blev jag mest nöjd med, så roligt att du gillade honom :) nasse är jag minst nöjd med, svårt att få till rätta färgerna och kinderna blev för markanta.

[Sara FE]
2012-10-18 11:21
#9

Supersöt målning! Jag tycker själv att 500:- är lite väl i underkant, hade nog satt priset på minst det dubbla. Men så är det det där med kompis/familjepris - har själv sänkt priserna till hälften eller slängt in en extra tavla när någon närstående vill köpa. ;)

[luneri]
2012-10-18 15:13
#10

Det är svårt med prisättning och därför är det så intressant att höra vad ni tycker om prissättningGlad

Perly
2012-10-24 20:11
#11

Ior var verkligen super söt (:

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: