Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 6700 ggr
dragonstar
2012-09-14 15:31

Skillnad mellan målning och teckning

Jag sitter och filurar på vad som kan räknas som teckning och vad som räknas som målning.

Tex kan ju flytande turs vara målning men det borde ju lika mycket vara teckning? Och kan man inte teckna med färgade pennor och färg eller blir det automatiskt målning?

Ska göra arbetsprover nämligen dessa:

OBLIGATORISKA ARBETSPROVER
• minst 3 målningar
• minst 5 teckningar, en av dessa fem är en obligatorisk teckningsuppgift på temat ”en stol därhemma från tre olika håll”

MATERIAL
• Du väljer själv vilka material du vill teckna i – blyerts, tusch, kol eller krita. Teckna på papper.
• Målerimaterial väljer du själv – olja, akryl, gouache, akvarell, pastellkrita eller sprayfärg
• Målningarna kan vara utförda på målarduk, pannå eller papper

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lorita
2012-09-16 09:05
#1

Om du följer det som står om material så blir det rätt enkelt och du får ju göra fler än 3+5 då kan du lämna in 7 som du är säker på och någon några som du är mer tveksam om eller är blandteknik.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




dragonstar
2012-09-16 17:25
#2

Skrev och frågade då jag ofta målat akvareller men lägger till saker med pännor fick då detta svar:

Hej!

En teckning är i sin grunddefinition uppbyggd av linjer och färgen är underordnad. En målning är uppbyggd av färgfält.

Färgpennor eller flytande tusch låter som något man gör målningar med. De akvareller med inslag av vanlig penna du beskriver betraktas troligen som målningar. Collage kan väl kanske också betraktas som målningar, även om det kanske är säkrast att visa collage utöver de tre målningar och fem teckningar vi vill se.

Emma skrev 2012-09-10 22.41: Hej,

Jag heter Emma och planerar att söka er utbildning i keramik, nu har jag lite frågor.

När det gäller arbetsproverna

• minst 5 teckningar, en av dessa fem är en obligatorisk teckningsuppgift på temat ”en stol därhemma från tre olika håll”
Kan dessa vara i färgpennor eller flytande turs? 

Hur är det med blandtekniker?  Jag målar ofta i Akuarell och lägger sen till detaljer med tex vanlig penna. Är det okej?
Hur är det med att klippa och klistra är det okej?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: