Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 5822 ggr
Jonnsill
8/28/12, 8:47 AM

Blyertsporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått många förfrågningar om att måla av folks barn då jag postade den bifogade bilden av min son avritad i blyerts på FB. Jag ritar på A4 papper och ett porträtt tar minst 6 timmar att göra. Jag har sagt att jag tar 100 kr för ett porträtt. Min familj och mina vänner tycker att jag tar alldeles för lite. Så därför tänkte jag fråga här där det finns många mer erfarna talanger än jag. Är 100 kr för lite för ett sådant porträtt gjort av en hobbymålare som jag (utan någon utbildning) för lite?

Mycket tacksam för svar =)

Annons:
[luneri]
9/4/12, 9:54 PM
#1

Åh, jag är inte alls insatt i det där med priser, men jag tror det ska finnas andra duktiga konstnärer här som kan ha lite mer känsla för det här med priser.

Men rent spontant måste jag nog ändå säga att jag tycker 100 kr är ganska lite betalt. Det är trots allt mycket arbete som ligger bakom.

Hade vart intressant att höra vad ni andra tycker angående priser för porträtt.

Ljuma
9/12/12, 9:23 PM
#2

Wow, vilken fin bild! verkligen duktig är du! du har fått mkt liv i bilden!

Jag håller med Luneri, det verkar alldeles för lite med 100kr. om du tänker dig ett vanligt arbete, då är ju ca 70-80kr/timme minimilön, och du lägger ju 6 timmar på porträttet. Nu kanske man inte kan jämföra, när det är hobbyverksamhet, men du är väldigt duktig och jag skulle nog iallafall ta 200-300, beroende på detaljrikedom och om du väljer att rama in det eller inte.

Men det är min åsikt, jag vet inte om folk delar den. Vad skulle du själv vara beredd att betala för ett riktigt bra ritat porträtt av en familjemedlem? :)

SannaHolmgren
9/17/12, 8:13 AM
#3

För ett porträtt i blyerts A4 av den teckningstyp du har gjort, jag hade tagit ca 200 - 350 kr med eller utan passepartout. Beror ju alldeles på hur lång tid teckningen tar. Sen har jag lagt priser med ett "tak" för om jag har en dålig inspirationsvecka så kan jag jobba 20 tim med ett enkelt porträtt utan att det blir bra, som tar 5 tim en riktigt bra dag. .Blir det inte bra, Då gör jag om det. Det är som en "nöjd-kund-garanti". Jag gör om tills beställaren är nöjd. Det händer inte så ofta, men jag vill ha det så. Vill bara lämna ifrån mig kvalitet och nöjda människor.

Jättefint tecknat med djup i teckningen. Känns som att man kan sträcka fram handen och känna på kinden -

Hyrrokkin
10/7/12, 3:59 PM
#4

Ja gud, du kan utan tvekan dubbla eller tredubbla priset för det där!

Upp till toppen
Annons: