Annons:
Etikettteckning
Läst 1437 ggr
nassy
7/23/12, 1:14 AM

hur går sommarutställningar till?

hej på er!

visade en kompis några bilder som jag har ritat, hon tyckte jag var grym, så hon frågade varför jag inte har en 'sommarutställning' o ja.. först visste jag inte ens att det var möjligt! (efterbliven) :O …sedan lovade hon mig att förklara hur det går till osv.. men nu e hon utomlands o jag orkar inte fråga någon annan eller vänta tills hon kommer tillbaka, så jag ställer denna dumma frågan här istället :I hur går det till?

Annons:
[Sara FE]
7/23/12, 6:39 AM
#1

Det finns olika möjligheter att ställa ut. Antingen kan man göra det enkelt för sig och hyra ett ställe (det finns gallerier som hyr ut sina lokaler veckovis), men det är dyrt, och man måste vara på plats hela tiden. Man kan även kontakta olika gallerier och visa upp sin portfolio, men det är ofta svårt om man inte har rätt konstutbildning bakom sig. (Men skam den som ger sig. ;)) Förutom gallerier kan man även kontakta caféer, bibliotek och andra alternativa ställen. Jag ska till exempel ställa ut i en bokhandel från och med i morgon. Det kan nog vara lite svårt att fixa en sommarutställning nu i slutet av juli. Man bokas oftast in ett bra tag i förväg (jag har haft mitt kontrakt i över ett halvår). Men det kan ju förstås ha kommit in avbokningar på uthyrningsställen eller liknande. :)

nassy
7/23/12, 3:54 PM
#2

jaha,, men måste man hyra plats?  kan man inte få nåt 'gratis' ställe mitt på centrum, från kommunen, där man kan ha sitt lilla utställning eller något om man är under 18? :)

[Sara FE]
7/23/12, 9:42 PM
#3

Jag har aldrig hört talas om att kommunerna anordnar något sådant, men du kan ju kolla upp vad det finns där du bor. Som sagt finns det många olika slags ställen man kan ställa ut på, men man får ligga i och leta lite. :)

nassy
7/23/12, 10:46 PM
#4

ja, jag får nog göra det.. tack för hjälpet fina du! :)

[Sara FE]
7/24/12, 6:28 AM
#5

Inga problem, lycka till! :)

[luneri]
7/24/12, 11:51 AM
#6

I kommunen jag bor i kan man ställa ut i deras galleri (ett litet galleri). Där tror jag är gratis att ställa ut. Dessutom kan man ibland få en artikel skriven om sin utställning i den lokala tidningen, och det är om inte annat bra marknadsföring!

Kolla upp med kommunen du bor i eller de närliggande kommunerna om det finns sådana möjligheter där också. kommuner brukar värna om kulturlivetGlad

Det finns också konstcafeer där man kan ställa ut sin konst, men tror att det säkert kostar en slant att ställa ut där som på de flesta andra ställen.

Tänk bara på att du förmodligen får ställa  dig i kö för att få ställa ut. Det brukar vara en lång väntetid, men kan också vara olika beroende på lokal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: