Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 5634 ggr
Jellyfish
2012-07-18 21:29

Starta företag?

Hejsan! Jag har börjat sälja mina första djurporträtt nu, och undrar när det är dags att starta ett eget företag?

Annons:
DesK
2012-07-18 21:33
#1

Du måste kolla upp hur mycket du får tjäna per år. Därefter bestämmer du om /när du ska starta företag. Sen måste du fundera över vilket slags företag ska starta!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jellyfish
2012-07-18 21:40
#2

Vart går gränsen på hur mycket man får tjäna på hobby? Och ska man dra av kostnader för material när man beräknar inkomst?

MLL
2012-07-19 05:49
#3

Kolla med skattemyndigheterna.

Man får som konstnär tjäna ganska mycket och kvitta mot sin inkomst.

MLL

[luneri]
2012-07-19 17:09
#4

Om jag tolkat informationen rätt så ska man kunna tjäna 30 000 kr utan att behöva betala skatt. Om summan blir högre än så måste man starta ett företag och skatta.

http://www.driva-eget.se/hobby

Vad gäller materialfrågan, är jag inte säker. Men om du ska starta ett företag är det en bra idé att läsa all info om allt som berör ett företag så att du inte får några överraskningar när du väl har startat företaget.

Om det nu blir aktuellt för ett företag så ska det finnas "starta eget företag" kurser som arbetsförmedlingen brukar annordna och de brukar vara under en hel dag eller två dagar.

Tror även att arbetsförmedligen har en hel del information de ger ut angående starta företag så hör med dem.

verklighetenbuddhist
2013-09-12 13:25
#5

FUNDERA PÅ SÄLJA BUTIK TÄVLOR ,TEXTILER PÅ NÄTET.BEHÖVER MAN BETALA SKATT I SÅ FALL? OM MAN ÖPPNAR EN WEBSIDA SOM SÄLJER  SÅDANA…HUR BLIR DET LÄGET DÅ?

annaniklasson
2013-09-14 18:04
#6

Lyckades aldrig själv få något bra svar på det där om hur mycket man får tjäna. Skatteverket säger att så fort man gör det för att tjäna pengar, alltså gå plus så måste man skatta. 

En sak som kan vara bra att veta är dock att om du någon gång tänker sälja till företag så vill de gärna att du har f-skatt =)

Annons:
scheindel
2013-09-16 18:26
#7

#5 du måste betala skatt även om du säljer via en webbutik.

skatteverket.se har väldigt bra information runt när och hur man ska skatta. de har även information runt vad som gäller med hobbyverksamhet respektive företag.



Telleliten
2013-09-25 09:38
#8

Hej

jag har pratat en del med skatteverket. Och man måste starta eget om det räknas som en varaktig verksamhet. Dvs om man tänkt att sälja flera verk kontinuerligt.

Så då måste man skatta.

men det är momsfritt så länge man säljer under 300kkr per år.

Upp till toppen
Annons: