Annons:
Etikettutställningar
Läst 9184 ggr
_Lo_
6/9/12, 7:30 AM

Tips önskas inför utställning

Vad behöver man tänka på inför en utställning? Hur många bilder är det vanlligt att man ställer ut? Brukar ni rama in era bilder, eller kan man montera dem billigare i tex. passepartouts? Jag vill ändå att bilderna ska vara någorlunda skyddade så att inte någon går och gör fingeravtryck på dem så helst vill jag ju rama in alla bilder innan jag ställer ut dem.

Men det kommer att bli ruskigt dyrt annars att köpa ramar och passepartouts till alla mina akvareller. Men man kanske får lov att de det som en investering?

Hur gör ni med prissättning? Jag tycker att det är svårt att värdera mina verk.

Tar tacksamt emot tips!

Annons:
Emo
6/9/12, 11:27 AM
#1

Snabbt svar kopierat från  http://parlkonst.se/tips/ppideer.aspx

11 Ekonomi

Det vanligaste man hör om ekonomi är att
pärlorna inte kostar så mycket, men monteringen är dyr.

Men du som är så pysslig och har gjort en fin tavla, du kan montera den också.
Nya tavelramar kostar en del, ska man specialbeställa storleken också, blir det dyrt.
Jag har gjort c:a 300 tavlor :-)
I början köpte jag nya tavelramar, men på senare år har jag börjat köpa ramar på loppmarknad. Då har jag många att välja mellan, när jag gör en ny tavla.

Vill jag att min bild inte ska fylla upp hela ramen,
kan jag limma den på vit eller färgad pappskiva. Ett billigt sätt att få en
färgad pappskiva är att klä en wellpappsbit med tapet. Kraftig papp får jag genom att ta vara på kartongerna, som varor levereras i.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[luneri]
6/9/12, 1:23 PM
#2

Jag kan bara komma på alternativet att rama in dem om du vill ha dem skyddade. Men som du säger kostar det lite mer. En del utställare väljer att enbart montera på en monteringskartong och passepartout, men då blir de mer utsatta då mot yttre påverkan.

Precis som Emo säger så kostar ramar en hel del, framförallt om de ska vara måttbeställda, och många kunder är inte beredda på det. Samtidigt ligger det mycket arbete bakom en inramning som kunden inte tänker på.

Är det standard storlekar på akvarellerna. alltså 15x21, 30x40 osv?

Isåfall går det att köpa färdigskurna passepartouter som inte är så dyra. Om det ska vara till en utställning kanske det är bäst att köpa färdiga standardramar för att få det billigt. Antingen om du säljer bilderna inramade eller bara säljer bilderna och behåller ramarna och använder dem igen vid nästa utställning om du ska ha fler framöver.

Om du ska sälja bilden med ramen, så lägg på kostnaden för passepartouten och ramen på själva priset.

Jag kan tänka mig att köparna kan tycka det är bekvämt om bilden redan är monterad och klar i en ram, färdig för att hängas upp. Men det finns säkert också de som kanske vill byta ram till en annan som passar deras hem och smak.

_Lo_
6/9/12, 1:31 PM
#3

Ja, jag tror det blir det bästa, om jag skär till passepartouterna själv. Då kan jag själv måttanpassa och använda olika ramar.

Är det risk att passepartouten gulnar akvarellen om inte den är gjord i syrafritt papper? Är det bättre att skära till en passepartout av syrafritt, fint akvarellpapper, eller är det bättre att skära till en tjockare passepartout på vit monteringskartong, som dock ej är syrafri. Ska jag köpa syrafri kartong avsett för passepartouts så blir det också för dyrt för mig tyvärr.

Hur många tavlor är det vanligt att man ställer ut på en utställning? Jag tänkte börja med att ställa ut på bibliotek.

Emo
6/9/12, 1:45 PM
#4

Hur många tavlor du får ställa ut får du nog fråga om på det bibliotek där du ska ha dem.

Så såg det ut när jag ställde ut på bibliotek i närheten:

http://parlkonst.se/utstalln/bjarnum.aspx

http://parlkonst.se/utstalln/vinslov.aspx

Här är en vägkyrka:

http://parlkonst.se/utstalln/hoerja.aspx

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[luneri]
6/10/12, 6:06 PM
#5

Om bilden kommer sitta mot  en passepartout som inte är syrafri en längre tid kommer bilden gulna. Det kommer ske där bilden är i kontakt med bilden och även på baksidan om baksidan inte heller är syrafri.

Anledningen till att passepartouten är såpass tjock som den är beror på att passepartouten ska skydda konstverket mot glaset. Om bilden är i kontakt med glaset och det av någon händelse kommer in fukt i tavlan kommer bilden fastna på glaset när det torkat.

Om passepartouten bara är tillfällig och köparen kommer byta ut den så tror inte något av alternativen är några problem.

Om du ska skära ut passepartouterna själv kan du köpa ett helt ark hos en inramare. Då kan du få ett syrafritt och det borde bli billigare än redan utskurna passepartouter. De brukar vara ganska tjocka så jag vet inte hur det går att skära i dem själv.

SannaHolmgren
6/11/12, 7:08 AM
#6

Det finns speciella verktyg att skära pp med. En kompis/fotograf beställde eget skärverktyg från USA

Jag fick tipset av en duktig konstnär på min första utställning - det viktigaste är att se till att det är prismärkt, och var inte för billig.

Annons:
_Lo_
6/11/12, 1:48 PM
#7

Vad är rimligt att sätta som pris då på en akvarell? Jag målar akvareller i strl 25*18, 30*23 och 35*25 cm. Fast de blir ju större med passepartout och ram. Nu tycker jag ju inte att storleken på akvarellen är det viktigaste utan kvaliteten på den. Men det är ändå jättesvårt med prissättning. Vad tycker ni andra är rimligt? Om man i förlänglingen vill kunna leva på sin konst så är det ju inte så att man sitter och målar fantastiska verk på löpande band, utan det ligger ju mycket arbete och många försök bakom en riktigt lyckad bild.

Om man har det som hobby så får man ju hela summan, men om man så smångom startar ett företag så ryker ju dryga 75% av priset på avgifter, skatter, egna arbetsgivaravgifter, kommunalskatt etc.

_Lo_
10/25/12, 4:22 PM
#8

Tjo! Nu är utställningen på G! :) Den 10 november kl 12.00 har jag vernissage på Folkets hus här i Säter. :) Jag håller på att rama in för fullt. Det fick bli syrafria passepartouter från in-exfarg.se och ramar från Rusta och Claes Ohlssons. Frågan nu är hur många alster jag ska ställa ut. Jag har 16 ramar i strl 30*40 och 14 st i strl 24*30. Räcker ca30 alster eller är det för få? för många?

Upp till toppen
Annons: