Annons:
Etikettakrylmåleri
Läst 2361 ggr
petrizza
5/31/12, 9:31 AM

måla ute i trädgården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag stått och målat utomhus första ggn i år och det var underbart skönt. Detta nedan blev resultatet, inspiration tagen från en bild, inte från min trädgård tyvärr!

Då till frågan: ni som målar akryl utomhus ibland: Har ni något speciellt trix för att hålla färgen fuktig på paletten? den torkar ju sjukt snabbt utomhus av vind och sol! Glad

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Annons:
Ahradia
5/31/12, 3:30 PM
#1

Jag minns ett trick, jag har inte testat det själv så jag kan inte gå i god för det. Men det ska tydligen förlänga torktiden på akrylfärg om man har lite honung i färgen. Det låter i alla fall inte omöjligt.
Men vad det gör med färgen i ett längre tidsperspektiv vet jag inte, inte heller någon mängd kan jag säga.
Det får bli att experimentera!

Witches don't get mad, they get even.

petrizza
5/31/12, 6:31 PM
#2

Oj det var ett spännande trix! Det kan inte skada att prövas… honung är ju fuktigt och klibbigt så det kan ligga något i det.

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

[luneri]
6/1/12, 10:22 PM
#3

Härlig målning!

Du kanske kan lägga något över färgpaletten som skyddar färgen. Jag kommer tänka på ett  microlock. Kanske det kan fungera. Vet inte hur solen påverkar färgen inuti i locket (det blir kanske som ett växhus), men det borde inte torka lika snabbt. Visserligen får man lyfta på locket varje gång man ska använda färgen.

Jag brukar ibland ta en plastficka över min färgpalett om jag ska gå iväg en stund från målandet. Mina färger håller sig även till nästa dag då.

Frejas matte
6/2/12, 10:50 PM
#4

 Fin målning!

När jag målar i akryl brukar jag lägga upp färgen på en papperstallrik av sämre kvalitet. Papperstallriken lägger jag på en djup porslinstallrik som jag först lagt plaskblött hushållspapper i. Fukten kommer att tränga igenom papperstallriken ( om kvalite´n inte är för bra) och färgerna hålls fuktiga. Sen är det bara att hälla på nytt vatten på hushållspappret när det börjar torka.

Upp till toppen
Annons: