Annons:
Etikettskulptur
Läst 3955 ggr
TeamVanity
2012-05-21 11:03

göra en prålig ram?

Hej! Vill sätta upp en tavla fast i en prålig mer gammaldags guldram dock känns de svåra att hitta eftersom jag behöver en ganska så stor, och om jag ens skulle hitta en så misstänker jag att den kommer vara ganska dyr. finns det någon som har ett bra tips på hur man kan göra en egen? Tänkte att man kunde klippa ut en i kartong och sen lägga på lager av..någonting, för att göra den tjockare..alla tips tas emot :) vet inte riktigt i vilken kategori jag ska skicka inlägget i men jag antar att skulptur kanske är lämpligast? :)

Annons:
AnnaB.
2012-05-21 11:39
#1

Det finns sådana fina "allmoge" taklister. De är iofs vinklade för att passa tak, men man kanske kan hitta på något med dem? Det går kanske att använda dem som de är. De är i frigolit så man bör kunna skära till dem så att de passar och sedan spraya med guldfärg. En funderare bara, har inte testat det själv :)

Här finns några exemper på sådana lister:
http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/listverk/frigolit.html

DesK
2012-05-21 14:40
#2

Ett annat tips är att gå på loppis eller i andrahandsbutiker och se om du hittar en tavla med ram, då kan du ju använda ramen och strunta i den ursprungliga tavlan. Sen har bland annat Ikea en hel del ramar till rimliga priser Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[luneri]
2012-05-21 21:05
#3

Ett alternativ är också att du köper en ram i den storlek du vill ha för att sedan bygga på med diverse material.

Kanske papier mache (eller hur det stavas) eller någon typ av lera hade kunnat fungera. Nackdelen är dock att den blir känslig för stötar osv.

Annars skulle jag också tipsa att kolla på second hand först.

Jonaflax
2012-08-22 09:42
#4

Papier mache blir riktigt hårt och hållbart. Med några lager lack tål det att torkas av med fuktig trasa också.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Upp till toppen
Annons: