Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 6066 ggr
[Sara FE]
1/28/12, 9:33 AM

Bra scanner?

Hittintills har jag nöjt mig med multifunktionsmaskiner (scanner, skrivare, kopiator), men nu har jag fått nog av borttappade skuggningar, försvunna ljusa färger, färgtolkningsfel och så vidare. PS kan inte ens ta fram hälften av vad som tappas. Jag vill köpa en riktigt bra scanner framöver, och det får helt enkelt lov att kosta lite. A3 vore trevligt.

Tips, någon?

(Jag har även lagt upp denna tråden på Teckning i Fokus.)

Annons:
[luneri]
1/29/12, 11:43 AM
#1

Jag har också funderat att köpa en ny scanner. Min scanner tar inte heller upp färgerna helt korrekt.

Är också tacksam för svarGlad

Alternativt kan man också gå till en fotoaffär eller någon annan liknande butik och fråga om vad som skulle kunna vara passande för teckningar/målningar. Men just nu har jag flr ont om pengar för att köpa en ny riktigt bra scanner.

[luneri]
2/1/12, 11:47 AM
#3

Åh den såg bra ut och inte alls särskilt dyrFörvånad

Berätta gärna vad du tycker om den om du bestämmer dig för att köpa denGlad

[Sara FE]
2/1/12, 8:28 PM
#4

#3 Den är fantastiskt bra! Detaljerna kommer med, färgerna blir korrekt återgivna, och även riktigt ljusa färger syns. Jag är störtnöjd. :)

Zabbio
2/3/12, 10:41 AM
#5

Lägg upp en bild du skannat! :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Sara FE]
2/3/12, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Bra idé. :)

Första bilden (Insyn) är en akvarell, justerade väldigt lite på färgen och levels i PS Elements.

Annons:
[Sara FE]
2/3/12, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Andra bilden är en blyertsteckning (Tidsoptimist), ändrade lite på levels här också. Scanningen är nästan för bra här, man ser nästan grängen tydligare än i verkligheten. Får se till att lära mig inställningarna ordentligt. Mjukvaran ger en hel del alternativ, bland annat dammborttagning på tre nivåer.

Zabbio
2/3/12, 7:35 PM
#8

Najs! Mycket bättre än mina scannrar :P Fast de var iofs budgetmodeller och rätt gamla nu..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Sara FE]
2/4/12, 8:16 AM
#9

Ja, det var verkligen skillnad mellan denna scannern och en billig multifunktionsmaskin. Egentligen var det inte så stor skillnad på prislappen, ett par hundralappar mer bara.

[luneri]
2/4/12, 7:23 PM
#10

det ser bra ut!

Nu blir jag också sugen på att skaffa en ny scanner.

Min scanner kostade 650 kr ungefär. så det skiljer inte jättemycket i pris. Min scanner är inte den bästa då den återger färgerna lite sämre.

Är det en scanner A3 du köpte?

[Sara FE]
2/5/12, 10:48 AM
#11

Nä, den är A4. A3 hittade jag bara i halvkass kvalitet eller superdyra (runt 30-40 tusen, för professionella grafiker).

[luneri]
2/7/12, 12:34 PM
#12

oj, det var lite väl dyrt:P

Upp till toppen
Annons: