Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 4611 ggr
Catta-
2012-01-22 01:18

Ramar?

Brukar ni rama in era verk när ni är klara? I så fall vart köper ni tavelramarna? Är ute efter billiga alternativ just nu i a3 format :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[luneri]
2012-01-22 11:30
#1

Är det dukar uppsända på kilramar? Isåfall kan man behöva gå till en riktig inramare för inramning. Men om det är papperskonst är det inga problem.

ÖB, Claes Ohlsson, Ikea, Hornbach och Gallerix ska nog ha. Priserna kan variera beroende på kedja.

Kvaliteten kan vara sämre om det är väldigt billiga priser, men det behöver inte gälla hos alla. Ikea har inte riktiga träramar utan pressad spånskiva och är därför väldigt porösa. Det är inget som märks på utseendet, men jag är själv kräsen när det gäller material och skulle välja ett av bättre kvalitet.

Än sålänge har jag inte köpt ram till mina bilder för jag har för lite plats på väggarnaObestämd

Är det många ramar du ska ha?

SannaHolmgren
2012-01-22 11:52
#2

Jag har köpt ramar på loppis till de få teckningar jag själv ramat in. Ibland hittar jag några jag tycker om. Det kan vara poilligt om ramen är nitad på baksidan. Sen har jag sett några av mina gamla teckningar riktigt inramade och upphängda på väggen - vilket lyft en riktig inramning gör för den enklaste "halvkassa" bild!! Det ser ju till o med ut som en riktig konstnär gjort tavlan och inte lilla jag…

Torrpastellerna jag har gjort till oss själva väntar på inramning hos proffs, nån gång måste jag ju göra det också, en del som köpt teckningar frågar hur inramning går till. Jag vill ju kunna svara och kunna svaret.

Catta-
2012-01-22 12:05
#3

#1 Tack! ska kolla upp vad dom har för utbud i dom affärerna. Det är bara vanligt papper jag vill rama in. Har fått till ett par teckningar jag verkligen gillar nu så jag vill helre rama in dom än att dom ligger på hög någonstans :)

#2 Loppis är ett bra tips! Tack :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[luneri]
2012-01-22 17:19
#4

Det brukar bli jättefint när man väl sätter dem i ram! Glad

Loppis är ett bra alternativ som SannaHolmgren säger. Då kan man få väldigt unika och fina ramar. nu när jag tänker efter har jag faktiskt målat en bild efter en gammal fotoram i metall som jag skulle gissa är från 40-talet. Sådant kan vara riktigt skoj:)

Man kan även få bra tips och hjälp av inramningar med standardmått på Gallerix, och om man vill ha passepartout hjälper de med storlek och ev. färg. De gör även riktiga inramningar men av egen åsikt kan de vara dyra om man jämför med andra inramare.

#2 Jag kan hålla med om att det kan bli ett riktigt lyft med en riktig inramningGlad Om du har frågor på hur inramningar går till kan du alltid fråga mig. Jag har gått en sådan utbildning och även jobbat inom det en tid.

Jag håller med om att det är bra att känna till som konstnär, men jag kan konstatera att det är många konstnärer som inte alls vet hur de ska gå tillväga vad gäller inramningar. Om ni vill kan jag skriva en artikel om just inramningsbiten och val av material.

SannaHolmgren
2012-01-22 20:50
#5

Luneri, jag efterlyser en artikel om inramning.

Om du har möjlighet.

Om du vill.Glad

[luneri]
2012-01-23 08:52
#6

Det har jag:) Det kan ta tid bara att få den klar bara så som min situation är nu.

Annons:
SannaHolmgren
2012-01-23 09:02
#7

Å ingen brådska. Ta det bara om du har tid. :)

[luneri]
2012-01-23 09:59
#8

Det känns väldigt roligt att sätta igång med en sådan artikel så jag känner att jag skulle vilja börja idag om det inte dyker upp annat.

[malva65]
2012-01-23 11:11
#9

Toppenbra att du vill skriva en artikel om inramning Glad.

Inramning kan verkligen både lyfta och själpa en bild…

Själv har jag köpt lister på ByggMax som jag ska prova att använda som ram. Min tanke är att man då kan integrera ramen och göra den till en del av bilden. Det finns säkert massor av sätt att göra ramen på. Använda lacker, olja, sprejfärg, lasera, måla mm. Har inte gjort någon ännu, får se om det blir som jag tänkt mig…

[luneri]
2012-01-23 11:29
#10

Visst gör det. Inramningen har en stor betydelse.

Tänkte fråga om det är det något speciellt du vill att jag ska ta upp som du funderar på inom inramning?

Det finns massvis med sätt man kan gå tillväga. Om det är en vägglist så går även de att ha som tavellist har jag märkt. En vän till mig som också är konstnärlig har gjort många udda ramar till sina konstverk men som är en del av själva konstverket. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Lycka till!Glad

[malva65]
2012-01-23 11:44
#11

luneri

Alla tips och ideér mottages med tacksamhet Glad.

Det blir väldigt dyrt att lämna in för inramning, så kan du dela med dig av dina erfarenheter är det mycket värt! Dessutom blir det ju mer personligt.

[luneri]
2012-01-24 13:01
#12

Det kan jag göraGlad Det blir en helt annan kvalitet med en riktig inramning men också dyrare, och inte alltid man har råd

Jag kan ge alternativa tips som är billigare och vad man bör tänka på.

Nu funderar jag hur jag ska få plats med all info, jag tror att det kan bli en lång artikelTungan ute

Lorita
2012-01-24 21:47
#13

#12 ja det är sant

den man jag lever med och älskar nu, han tog med mig och mina temperatavlor till inramning några år efter att vi flyttat ihop jag fick välja ram och dom blev inramade något son jag aldrig ahde tagit mig själv råd till Kyss det är så häsligt att se mina studieverk inramade här hemma Skrattande

nu har jag lärt mig rama in direkt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
CatharinaEngberg
2012-01-26 19:16
#14

Mina akvareller är lätta att förvara på hög.

Lämnade till inramning tidigare. Men tycker inte jag kan ta mig råd längre. Har nu kommit på att istället byta akvarell i ramarna när något ska ställas ut. Detta gör jag själv med hjälp av ett akvarellpapper i ramens storlek till bakgrund, sen gör jag dubbeltejp av maskeringstejpen och fäster lite nätt bak på akvarellen. På så sätt slipper jag passeparton som jag inte själv klarar av Skäms att skära så den blir snygg. Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta och köpa in några snygga stilrena ramar på IKEA som jag ska ha att byta med. Dom har bra pris hörde jag. Glad

Catta-
2012-01-26 22:32
#15

#14 Bra tips :) Har köpt ramar på IKEA förut och dom ganska många bra att välja mellan

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: