Annons:
Etikettarbeten-för-kritik-beröm
Läst 4565 ggr
Tzatze
9/30/11, 7:29 AM

Kritik på porträtt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är ny här och ska försöka våga mig på att lägga ut några alster. Jag vet att de inte är helt perfekt avbildade men jag tycker de är fina ändå. De är gjorda i akryl och föreställer mina två 6-åriga tjejer.

Annons:
Tzatze
9/30/11, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fotot

Tzatze
9/30/11, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tavla

Tzatze
9/30/11, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Foto

DesK
9/30/11, 8:59 AM
#4

Välkommen hit Tzatze vilka fina töser du har! Glad Jättefina målningar båda två Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tzatze
9/30/11, 11:49 AM
#5

Tack Glad

SannaHolmgren
9/30/11, 5:47 PM
#6

Hej och vilka ljuvliga små tjejer. Det är inte lätt att ge kritik, men jag ska göra ett försök, och målningarna verkligen superbra och dels är jag endast självlärd amatör. Sen målar jag mycket sällan med pensel själv. Grundtänket i att skapa med färger borde dock vara detsamma oavsett om man målar med pensel eller penna.

Det som är mycket mycket bra är symmetrin i bilderna. Och du har verkligen lyckats så väldigt bra med färgerna och särskilt färgen i ansiktet på första bilden.

Det du kan tänka på är att använda mer vitt i tex blänket i håret och att våga exprimentera mer med ljussättning och exempelvs leka med att de sitter i kvällssolen och ljuset kommer från sidan. Du kan tex kanta bilderna med ljusare och tom helt vita partier för att framhäva ansiktsdrag och personligheter, och få en djupkänsla i bilden.

Jag kan försöka visa med denna bilden. ska bara leta upp den på cdskivan. *

* den ska vara här nånstans. *

Annons:
Lorita
9/30/11, 5:49 PM
#7

Riktigt bra bilder och glöm inte måla är inte att forografera utan man förmedlar känsla.

Bild nummer #2 skulle vinna på om hon hade lutat huvudet mot något så som fotot och lite mörkare hals och bild #0 får du absolut inte ändra på något.

Kanon fina bilder målade med en mammas känsla och kärlek det ser man helt klart.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




SannaHolmgren
9/30/11, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en bild som jag låtit ljuset komma från vänster sida. Torrpastellpennor - men visst borde det gå med akrylfärger också. Det är en hel del vita kanter sparat, och det framhäver ljussättningen i bilden och ger den djup.

SannaHolmgren
9/30/11, 5:59 PM
#9

Jag tänker som #7 att måla är inte fotografering men att måla realistiskt och klara det är en bra utgångspunkt för att senare så småningom våga testa nya tekniker.

Färgerna behöver inte alltid vara som på fotot, och man har stor frihet att ändra på det man vill ändra på.

Det är roligt att våga prova.

Du är jätteduktig.

Tzatze
9/30/11, 6:16 PM
#10

wow, tack för alla kommentarer. Jag är helt självlärd så jag är verkligen tacksam för alla konstruktiva synpunkter. Att få djup i en bild är något som jag har funderat på och nu fick jag lite uppslag. Ibland tycker jag mina tavlor blir lite platta.

Ja, tavla två hade nog vunnit på ett mörkare stöd under hakan. Det ser lite tomt ut nu när jag fått det påpekat.

Att måla fotolikt är nog inte att sträva efter, men jag har sett så många göra det så jag trodde att det skulle vara så. Min stil är oftast mer kluddig än så här, men när man ska måla av en människa (som man dessutom känner) så känns det viktigt att det är så likt som möjligt.

Glad

SannaHolmgren
9/30/11, 9:33 PM
#11

Jo men om du kan måla så fotolikt som möjligt så är det bara bra för det är superbra "övning" i att inte måla fotolikt vid senare målningar. Du kan då måla med mindre detaljer men ändå framhäva karaktärer och personligheter. Ett bra tips är också att prova teckna manga som fokuserar mer på detta. Inte fotorealistiskt alls men man får säkerligen tips om vad man ska titta efter.

Tzatze
10/1/11, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Manga?

Är det typ som ´Sailor moon'?

DesK
10/1/11, 9:03 AM
#13

Länk till Manga på Wikipedia Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Tzatze
10/1/11, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej, och tack alla ni som har gett mig tips och kommentarer. Det var lite läskigt att lämna ut sig så här, men det var det värt. Utan kritik så kan man inte utvecklas. Ingen av mina vänner målar så den kritik jag brukar få är typ ”åh vad fint” oavsett hur jag målat. Det är alltid trevligt att höra sånt, men det gör inte att man utvecklas. Frågar jag min man så säger han typ att ”Eh, vilken konstig linje där på halsen, eller ”din autograf är för stor” eller ”jag vill att du målar kanten på tavlan också”. Frågar jag barnen så blir det ”Åh, det där ser ju faktiskt ut som en näsa” eller ”jag tycker att hon ser mosad ut” (men då är kommentaren snarare riktad mot syrran).

Jag tycker det blev bättre djup i tavlan nu. Tänk jag lite vita kluttar och mörka skuggor kan piffa till det. Håret är väl ett kapitel för sig som jag får ta tag i senare.

Tzatze
10/1/11, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sen så försökte jag mig på lite manga för å se vad det var. Inget jag med stolthet visar upp men lite kul ändå. Det syns väl vilka bilder jag har utgått ifrån?

Lorita
10/1/11, 5:22 PM
#16

#14 fantastiskt lyft Skrattande nu fattas bara ramen och en plats på väggen Flört

Not. något du lyckats med det är att få tillräcklig höjd på pannan något man lätt missar när huvudet går utanför bilden men det har du fixat

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[GunillaR]
10/1/11, 7:59 PM
#17

Jag tycker att dina porträtt är väldig fina. Du har redan justerat och det ser bra ut.

Att eftersträva likhet i porträttmåleri/tecknande är svårt, det är en konst. Allting handlar om proportioner, skuggor och ljus.

Jag brukar säga som så att ju äldre förlagan är, desto lättare är det att fånga dragen. För ett barn har ju inte hunnit få några personliga drag ännu på det sättet att linjer och skuggor är utmärkande som en äldre person.

Mycket bra jobbat Skrattande

SannaHolmgren
10/2/11, 4:31 PM
#18

WOW vilken skillnad. Där ser du så lite det behövs för att få stor skillnad. Man kan trolla med lite svart och vitt.

Kul att du provade manga, det ska jag kanske testa ikväll. Jag har aldrig ritat som du efter "riktiga personer", utan har ritat av en del färdiga bilder till barn som velat ha lite pockémonfigurer på sin vägg.

Lans
10/17/11, 12:53 AM
#19

Superfina. Vad duktig du är! Skrattande

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

 

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Upp till toppen
Annons: