Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 51627 ggr
Maria
8/15/11, 3:02 PM

Rengöra oljemålning

Jag har en gammal olja på duk som hängt i ett rum med både rök och os.

Kan man rengöra denna själv eller bör man lämna in den?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Malinkonst]
8/15/11, 3:36 PM
#1

Det är svårt att rengöra tavlor så där själv, men jag brukar ta trasa och dra över eller en damtrasa bara , men är det mycket fett och och annat lager på den så bör du nog lämna in den för regörning.

Dock så ska du vara försiktig om det är en mer värdefull tavla, så att inget händer med den om du vill sälja den eller vill ha den i orginalskick.Alla kanske inte vet hur man gör och blir det fel skulle det ju vara synd på" rembrant " eller hur , nu vet jag dock inte om du har en rembrant. FlörtSkrattandeTyst

hoppas att du förstod vad jag menar iaf

hälsning Malin

Maria
8/15/11, 3:46 PM
#2

Dt är ett motiv inne i ett rum och det är från vårt gamla torp där konstnären bodde innan. Så för mig är det stort affektionsvärde.

Kan tänka mig att tavlan kan vara värd en tusing kanske.

Jag ska nog lämna in den. Är det någon som vet vad det kostar ungefär? Den är 30 gånger 40 cm cirka.

Ragnar Falk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Malinkonst]
8/15/11, 8:46 PM
#3

Då skulle jag lägga lite pengar på att få den rengjord sen tror jag att han kanske betalar mer än bara 1000 kr så skulle absolut lämna in den för rengörning. Om du finner någon som kan göra det.

men tyvärr vet jag inte vad det kostar

har själv aldrig behövt, har gamla tavlor men inte behövt göra något med dem. ser den väldigt smutsig ut då ? ta en dam trasa/ eller en mjuk pensel och borsta försiktigt av damet, se om du får bort det ytliga damet. Min mormor brukar damsuag sina gamla tavlor och det har varit otroligt bra inget har hänt dem, så damma av vanligt först och se hur du tycker att det ser ut,.

nu är det så med gamla tavlor att om det hängt fel och fått för mycket sol på sig så blir det blekta många tavlor tar skada av solen som lyser på dem tyvärr. Något som man ofta inte tänker på. Visa färger håller inte så länge osv, Men om det är olja ska det hålla en länger tid om det är gjorda rätt vill säga, är det fernissat på den så bord den vara bra skick. Tycker jag iaf men det finns mycket som har betydelse på gamla tavlor.

lycka till

Malin

Maria
8/15/11, 9:29 PM
#4

Tack för svar.

Det är en tavla i väldigt bleka färger. Den kan tas för en akvarell om man inte tittar så noga och jag har dammat den försiktigt men den är fet och full av nikotin så att det syns i dagsljus.

Jag ska ta ett foto om det går i dagsljus. Just nu är det för mörkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Malinkonst]
8/15/11, 11:33 PM
#5

Ja då bör du läman den för rengörning men tyvärr vet jag ingen som kan sånt , ska se om jag kan komma på något till imorgon.

nej du behöver inte ta en bild förstår ändå. Som jag uppfattar det så tror jag att den är blek av solen och kan då vara en aning skadda på så vis och det är svårt att reparera men rengöra skulle nog en expert kunna göra åt dig om du ber om det och får betala en slant. kan dock bli dyrt sånt där. men du är ju rädd om tavlan så kan var värt att satsa skulle jag göra *ler*

Malin

[Malinkonst]
8/15/11, 11:46 PM
#6

http://www.svk.com/Kultur_Default.aspx?id=40760

kolla in denna hemsida dessa ska finnas i göterborg och ha koservatorer som hjälper oss att hjälpa förremål att må bra, det kan hjälpa dig med din tvla skriv till dem och fråga

berätta gärna hur det gott sen

lycka till

Malin

Annons:
Maria
8/16/11, 7:55 AM
#7

Tack för länken.Glad

Soblekt är jag nästan säker på att den inte är för den har hängt ganska mörkt (inte nära något fönster) sedan 70-talet i alla fall.

Ragnar målade i väldigt ljusa toner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Malinkonst]
8/16/11, 10:47 AM
#8

okej ja då kan du bara göra rent den , vet inte hur dem är i länken men hittade det och dessa borde vara bar eftersom det gör saker till musseer och annat. du ska se att du kanske får den som ny.

Hälsning

Malin

Maria
8/16/11, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer en bild i alla fallFlört Tyvärr synd att inte den gula tonen framgår men på den vita byrån ser man prickar som är feta mörka fläckar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Malinkonst]
8/16/11, 2:21 PM
#10

Okej jag trycker att du ska läman in den och få rengjord

Jag ser fläckarna, aj det är svårt att få bort sånt så det bästa är nog att proffens gör det som kan.  Det är en fin tavla,  som jag förstår pga affektionsvärdet  att du vill vara rädd om och ha kvar.

På sidan med länken jag fann så kan du kontakt dem och säkert få råd

Lycka till

Hoppas att du få njuta några år till av tavlan som ren

Malin

Maria
8/16/11, 2:24 PM
#11

Tack för alla dina goda rådKyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
8/17/11, 4:09 PM
#12

Jag tror jag håller med Malin, att du ska lämna in den för rengöring. Det är jättesvårt att bedöma hur målningen skulle reagera med lite såptvål och vatten, men skulle jag testa skulle jag använda detta. Såpan är inte uttorkande.

Många konstnärer lägger på en yta av genomskinlig lack för att skydda färgen, och denna kan ibland dra åt sig smuts och nikotin. I så fall kan man prova själv med lite såptvål.

Men jag hade nog tagit den till någon fackman Flört

[luneri]
8/29/11, 11:24 PM
#13

Det är en målerikonservator du ska gå till, vet ej om du fått detta tips av de tidigare inläggen här. Det kan kosta en del vad jag känner till. Men om den är av värde för dig tycker jag absolut att det kan vara värt.

Jag har sett när en målerikonservator rengjorde en olja en gång tidigare. Han använde lätt fuktad tops som han rengjorde tavlan med. väldigt tidskrävande arbete men jag antar att målerikonservatorer har sina knep. Jag har själv aldrig provat på något sådant tidigare, men jag skulle ändå avråda att försöka tvätta bort med medel på egen hand. Det kanske reagerar negativt gentemot oljefärgen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: