Annons:
Etikettakvarellmåleri
Läst 4143 ggr
dragonstar
2011-08-08 14:58

Akrylfärg.

Jag vart akrylfrälst i gymnasiet då jag målade mycket med just akryl. Nu har jag ingen egen akryl och sakanr akrylfägen så sak köpa egen. Men vad för märke? jag fick tag på någon billig tub svart färg och tästade måla med och var jätetbesviken fägen känndes plastig vattning och billig och gav inte alls de resultat jag var van vid.

Så nu undrar jag vd ni målar med för märke? Köper ni i butik eller online?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinneaL
2011-08-08 15:02
#1

jag kör mycket med System3-färgerna. Billiga men utmärkt kvalitet :)

[Malinkonst]
2011-08-09 09:48
#2

Ja jag målar med olika färger märken men som linnea sa så daler rowney  system 3 mycket bra och biliga.

sen användera jag Galeria winsor & newton också mycket bra.

liquitex är mycket bra , men på tok alldeles för dyra. så de ska du inte köpa,  Om du har tänkte dig låg budget.

sen om du vill köpa lite billigre, så köp på internet det finns flera olika affärer, som har bra priser och är trevlig.

Hälsning

Malin

dragonstar
2011-08-09 17:28
#3

rowney  system 3   och speciellt Galeria winsor & newton känenr jag ingen de är dessa färger jag jobbat mycket med och dom känsn bra=) Då ska jag nog sattas på dom Vart ifrån beställer ni?

Jag vill ha de stora burkarna torr dom kostar 100kr styck men dom hålelr längre.

Vilka fägrer brukar ni jobba med?

I skolan jobbade vi med 2 oliak blå 2 olika gula 2 olika röda och så 3 olika bruna samt svart och vitt. Vi hadde alltså en varm och en kall av varje färg och fick blanda egen grön.

Vad göredrar ni?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Malinkonst]
2011-08-09 20:10
#4

Det finns många intenet affärer men zinkwitt, konstnärernas centralköp. Artistica . Är bra affärer som är trevliga att handla ifrån.

System tre på burk större kostar mellan  113 på zinkwitt något dyrare på andra affärerna, men ungefär samma.

Själv så har jag många olika färger men Yellow ochre, raw sienna, cadmiumröd, kraplack, Bränd umbra, cadmium yellow,prussian blue , phatolt blue, ultramarine, titanum white.

Jag använder jord färgerna ganska mycket och blått.

Det beror på vilka motiv du ska måla.

Välj färger efter vad du själv tänker måla för motiv.

Jag har ett specielt val av färger för att jag målar abstrakt men också för att jag oftast är inspirerad av dem gamla mästarna. Deras sätt att måla.Deras färg kombinationer.

Egentligen behöver du bara 4 tuber och sen kan du blanda resten. dvs huvudfärger antar att du kan det

lycka till du får ställa flera frågor om du kommer på något .

Hälsning

Malin

dragonstar
2011-08-11 12:33
#5

Super kan blanda något så när. De färger du räknar upp låter mycket dom just de färger vi haft i skolan ute från dom kan man få fram många andra färger. Vet dock att lila är svårt att få fram i olika bra toner blir ofta väldigt gråablå elelr brunlila.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Malinkonst]
2011-08-11 19:20
#6

Precis så är det lila är mycket svårt , men lila behöver man ofatst om man ska måal blommor , så kanske inte en hundra nödvändig färg.  Det finns många färger som är svåra att få fram. just för att det är lätt att få en smutsig färg. Men jag blanda svart bla för att få en bätter renare färg som ger lite annan lyster, dock när jag målar olja .

Men det finns en bok som visar färg blandningar. på ett bra sätt som gick att köpa ska kolla om det går att finna den.

Malin

Annons:
Paula31
2011-08-24 15:30
#7

Om man skall blanda färger så tycker jag att man kan behöva satsa på lite dyrare färg som innehåller mer pigment. När man blandar billiga färger så ser man ofta att slutresultatet blir "dött"

[Malinkonst]
2011-08-24 22:48
#8

Ja så är det tyvärr, Men det är inte alltid man har råd. Jag köper oftast de dyrare färgerna , för att just få lyster men akryll färger kan tyvärr inte ge det som oljefärgerna ger. Har målat sen 2004 med olje färger.  Nu i snart ett år med akryll och du får inte samma tyvärr.

men har man råd så är det vårt att satsa

Malin

Upp till toppen
Annons: