Annons:
Etikettmånadens-inspiration
Läst 4653 ggr
[GunillaR]
4/29/11, 4:04 PM

Förlagor Maj månad 2011

Från och med nu så ska ni varje månad få en eller flera förlagor. Denna gång är det en gammal minoisk kanna och en bukett rosa kallor, som jag "fixat" till lite med PSP.

Det är fritt fram att låta sig inspireras av dessa bilder och göra egna verk av dem oavsett teknik. Du får göra precis hur många varianter du vill.

Lägg in dem i tråden!

Tråden kommer att vara synlig under hela maj månad.

Släpp fram din kreativitet och lycka till Glad

Annons:
[GunillaR]
4/29/11, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En minoisk kanna.

[GunillaR]
4/29/11, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Buketten

Choklad
4/30/11, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mitt bidrag kommer här Glad

U R us

[GunillaR]
4/30/11, 6:12 PM
#4

Åhh så fin den är Choklad. Där fick du två flugor i en smäll, kan man säga. Helt underbar!!! Glad

DesK
4/30/11, 6:19 PM
#5

Mycket vacker målning Choklad! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Choklad
4/30/11, 9:09 PM
#6

#4   #5

Tackar så mycket Glad

Nu är jag nyfiken på era Tungan ute

U R us

Annons:
[GunillaR]
5/1/11, 12:51 AM
#7

Jag kommer göra båda. Kollade precis och jag har några mindre dukar liggandes här, men de kan ju bli fina, då kan man ju sätta på en större ram, eller bredare skulle jag kanske ha sagt,

Jag har faktiskt lust att börja på dem så fort som möjligt, gärna i morgon, det beror på vädret.

Emo
5/3/11, 6:11 PM
#8

Imponerad av ditt alster, Choklad!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Choklad
5/3/11, 8:28 PM
#9

#8 TackGlad

Går det att göra en sådan med pärlor ? Vilken söt kanna det skulle blivit  Glad

U R us

Emo
5/3/11, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Jo, jag funderade på det, men kom fram till att det nog inte skulle gå. Får hoppas att nästa månads förlagor ger mig inspiration.

Det är lättare med en rak modell.

Denna finns på http://parlkonst.se/modeller/servis.aspx

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Choklad
5/3/11, 8:43 PM
#11

# 10

Nääää vad GULLIG! Skrattande

U R us

[GunillaR]
5/4/11, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer ett försök med akvarell. Jag blev inte nöjd med bakgrunden, men själva buketten är jag nöjd med. Ska se om jag kan fixa till bakgrunden när den torkat.

Vad tycks annars?

Emo
5/4/11, 2:22 PM
#13

Håller med dig Gunilla, men hade du inte skrivit så, så hade jag nog inte observerat det. Man lär sig. Hoppas nu att du kan bli nöjd även med bakgrunden och det kan du nog.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[GunillaR]
5/4/11, 5:09 PM
#14

Ja nu har jag gjort den grisskär!! Torkade med en fuktig trasa. Men skam den som ger sig. Jag ska försöka lägga på lite blått för att bryta mot det röda. Himla förargligt om jag inte ska lyckas få rätsda på bakgrunden. Morrr!!!!Skrikandes

Men om det blir nödvändigt då får jag göra om hela processen. Det är ju på så sätt man lär sig. Jag har inte riktigt fått kläm på detta med vattenteknik och akvarellfärgerna.

[GunillaR]
5/4/11, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här blev den :-)

Emo
5/4/11, 8:31 PM
#16

Visste väl att du skulle fixa det. Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[GunillaR]
5/4/11, 9:20 PM
#17

Ett tag ver det verkligen svettigt, vill jag lova Tungan ute

Men det var roligt detta. Ska försöka få till den andra också.

[Malinkonst]
5/5/11, 10:41 AM
#18

Vacka alster ni målat !!!!

tja det är riktigt finna!

Gilla:

akvarell är svårt, innan man lärt sig teckniken, för mig är det lättare nu men ändå har jag mycket kvar att lära . Undrar om jag blir fulllärd tror inte det. Du är duktig

Choklad vilka färger använde du akvarell? akryll?

Ni målar otroligt bra

Hälsnbing Malin

[GunillaR]
5/5/11, 11:30 AM
#19

# 18 - Absolut finns där väldigt mycket att lära om denna teknik. Man ska bara inte vara rädd för att jobba med måleriet, för det går faktiskt. Detta motiv är ju inte så svårt. Kannan kommer att bli svårare (tror jag)

Choklad
5/5/11, 3:48 PM
#20

# 18

jag fuskade..jag använde akvarellpennor och vatten Skämspå en målarduk som inte är uppspänd på ram..

du är duktig med akvarell Gilla, jag tycker du fick till bakgrunden jättebra, vilket jag har väldigt svårt för, eftersom jag har svårt att få jämna laveringer.

U R us

Annons:
[GunillaR]
5/5/11, 4:15 PM
#21

Jag fick ett tips av en väninna en gång att man ska duscha på med vatten och snabbt som ögat kan man då fixa med svamp eller trasa och sedan eventuellt måla över igen.

Och om sanningen ska fram så har jag kört med både färg och pennor. Jag har nämligen inte så stort förråd av färger, hade inte ens rätt rosa färg utan det fick bli mera varmrött, men vad gör det?

Jag fick ju torka av den första bakgrunden och då blev den jämnt rosa, därefter tog jag en blå penna plus en grå och streckade lite (det syns på målningen). Efter detta så sprayade jag och behandlade med grov pensel. Sen sprayade jag igen när jag var nöjd och lade pappret i press med en mjuk trasa och lite böcker över.

[Malinkonst]
5/6/11, 8:49 AM
#22

21

Ja jag har också hört att man ska lägga pappret i press eefter att man är klar det är effektivt och bra och blir bätter sen när man ramar  *ler*

Ja du kan göra om, man kan gör så att man tvättar ur färgen ur pappret och på så sätt börjar om. All färg försvinner inte men mycket

håll pappret under vattenkran och använd en svamp lite lätt, men det kräver att att man målar på 300g eller tjockare papper och lite finnare som arches, men det kan bli mycket snygga efekter av det , för den som vill få något annat.Jag gör så för att få efekten,

hälsning

Malin

Choklad
5/6/11, 9:36 AM
#23

Hur i heal friden klarade du det????

Jag är alltid så rädd för att förstöra pappret…

spänner man upp pappret med tejp runtom så bucklar det sig inte så lätt…det ska vara blött då man spänner upp det, och man ska helst ah såndär brun tejp som tål fukt..

U R us

Choklad
5/6/11, 9:41 AM
#24

Jag tänkte; om man har ett galleri ? ett för foton och ett för de alster som vi vill visa upp, då blir det mindre "rörigt" ..

vi har ju ett galleri fr försäljning, men det kan vara bra tror jag, om vi har ett galleri för bara visning av våra alster..och har en egen tråd med vårt namn i den kategorin ?

Kan det vara nåtot att fundera över ?

Man ska inte skriva något i de trådarna, mer än kanske namnet på verket/bilden.

Och om sedan någon skulle händelsevis vara intresserad, så finns ju namnet på konstnären och det går ju att Pm.a oss.Glad

U R us

[GunillaR]
5/6/11, 12:34 PM
#25

# 24 - Mycket bra idé Choklad!

Jag tror också att man inte ska vara rädd för att jobba med pappret, men det vill ju till att man har ett riktigt papper som inte går sönder. Jag märkte ju här att när jag tvättade bort den första bakgrunden så tog jag med mig lite av ytan på vissa ställen, men detta gjorde så att det blev en lite "raspig" effekt när jag sedan lade på nya färgen och började jobba med den.

Detta med pressen fungerade perfekt, det blev inte en skrynkla någonstans.

[GunillaR]
5/9/11, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här har jag gjort även kannan. Jag är nöjd med kannan men bakgrunden känns inte alls bra. Ska försöka att torka bort lite med våt trasa, eller vad tycker ni? Själv tycker jag att det känna alldeles för rörigt.

Emo
5/9/11, 6:06 PM
#27

Jag tycker du har lyckats bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Choklad
5/9/11, 6:31 PM
#28

# 26

Bakgrunden är ju bra ju..kannan också….Glad

vad är det som du tycker inte känns bra?Obestämd

U R us

[GunillaR]
5/9/11, 10:58 PM
#29

Jag smetade ut lite av bakgrunden så den blev lite lugnare. Nu känns det bättre.

Akvarelltekniken är helt nytt för mig och kanske lite utmanande också eftersom vattnets "verkningar" inte går att påverka som man kanske skulle vilja. Jag är ju annars en kontrollfreak och vill gärna ha koll på det mesta.

Nu använder jag ju pennor eftersom jag inte har tillräckligt med vanliga traditionella färger, men jag vete sjutton om detta ger större kontroll, för så fort där kommer en liten liten vattendroppe så förändras hela bilden.

Men jag tycker det är en väldigt fin terapi och mysigt att jobba med. Jag tänkte på jämförelserna med att göra något i keramik, att man gör en sak, lägger på olika glaseringar och sedan uppstår det magi vid bränningen.

Jag ska göra en till eftersom jag behövde tre nya bilder till köket till mina ramar, så nu får jag leta efter ett passande tredje motiv. Kanske en till blomma!

Isa56
5/22/11, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Länge sedan jag skrev något. Skäms

Men här är mitt bidrag. Jag gav mig på kannan med akvarellpennor, pensel och lite vatten.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Malinkonst]
5/22/11, 7:31 PM
#31

30

Fint !!! *ler*

hoppas att du har tid att skriva oftare

hälsning malin

Isa56
5/22/11, 7:33 PM
#32

Tack, jo det ska jag göra. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Emo
5/22/11, 7:59 PM
#33

#30 Det resultatet kan du vara nöjd med. Det blev bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Isa56
5/22/11, 8:20 PM
#34

#33 Tack, jo jag är nöjd, blev bättre än jag trodde. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
[GunillaR]
5/22/11, 8:43 PM
#35

Det blev ju jättebra Isa Glad

Isa56
5/22/11, 9:00 PM
#36

Tack Skrattande Ja akvarellpennor känns bra för mig nu. Börjar få lite grepp om det nu. Även om där är en hel del med perspektiv och skuggning att lära.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
5/22/11, 10:55 PM
#37

# 36 - Det kommer, kanske snarare än du anat Flört

Upp till toppen
Annons: