Annons:
Etikettpågående-arbeten
Läst 6999 ggr
[GunillaR]
8/20/10, 2:02 PM

Ett stilleben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hade jag tänkt att visa lite olika etapper i en målning. Det är ett stilleben som ska bli till.

Först skissar jag på duken med en kolpenna. När skissen är klar så sprayar jag på med fixativ så att kolet inte ska smeta ner färgen.

Så här ser skissen ut.

Annons:
[GunillaR]
8/20/10, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så vad ska nu detta föreställa?

Ja kannan är kanske inte så svår att se, men vad sjutton är det för två runda saker som ligger framför??? Potatisar? Hmmmm……..

Och vad ska det vara som ligger i korgen (det ska föreställa en korg) - ett pitabröd? Eller är det an duk?

Allt detta ska ni få veta när målningen är klar.

Efter grundningen som är en förlängning av skissen, så ska jag börja med själva måleriet.

Och så här ser det ut när jag grundat med tre färger, mörkbrun, blå och lite vitt. Jag använder mycket terpentin här.

enola
8/20/10, 3:34 PM
#2

En bra början!

Själv är jag inte så förtjust i dessa stileben, gick långt för att slippa göra dessa under skoltiden… Skrattande

Jag gick tillsammans med en rysk konstnär på folkhögskolan och han gjorde helt makalösa stileben.

Det kanske ger lite inspiration.

En till, kolla speglingen i flaskan.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[GunillaR]
8/20/10, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag fick exakt samma upplevelse av dessa stilleben som man tecknade i blyerts och kol och sedan målade i olika tekniker. Och det var så tradiga motiv. Men nu har jag tagit upp detta igen och det är faktiskt ganska roligt.

Nästa steg, nu börjar man se varthän det barkar……..

Men ännu är där en hel del att pyssla med. Nu ska den få hänga uppe och torka ordentligt. Under tiden så får jag känna in och fundera på nästa steg. (Brödkorgen blev jag väldigt sur på så den torkade jag bort.)

enola
8/24/10, 12:08 AM
#4

Har du kommit längre med ditt stileben? Försvann korgen helt eller ska du ha nått annat där?

Du fångar volymen fint måste jag säga, det är det knepigaste att få volym så bilden inte blir platt men du lyckas verkligen!

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[GunillaR]
8/24/10, 1:31 AM
#5

Jag har jobbat på den idag och lyckades få liv i kannan, brödet och citronerna, men korgen svär jag fortfarande över. Skulle ta en bild men det var så mörkt så det får vänta tills i morgon. När jag fotar med blixten så reflekterar den ännu ej torra färgen.

Bild kommer i morgon :-)

enola
8/24/10, 11:36 AM
#6

Ja blir så att man svär och förbannar vissa saker i tavlan, oftast brukar jag måla över men ibland räcker det med en nyansändring i färgen eller nått annat litet som får det att bli bra.

Det där med blixten är ett riktigt problem vid våt olja, man skulle ha haft ett program som tog bort reflektionerna… :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Annons:
[GunillaR]
8/24/10, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja så här långt är jag kommen. Brödet, kannan och den främre citronen kan nog anses som klara. Den bakre citronen glömde jag viss Oskyldig

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska ha det med duken kontra bakgrunden, det där får jag fundera på lite.

Och som sagt, korgen är jag inte alls nöjd med. Man ser att det är en korg med det räcker inte. Jag måste ha mera liv i den. Kanske jag gör en keramikskål istället.

Choklad
8/24/10, 1:37 PM
#8

Jättefint! Jag gillar det lite suddiga intrycket. Är det akrylfärger?

U R us

[GunillaR]
8/24/10, 2:11 PM
#9

Det är oljefärger på duk.

Men nu har jag kommit på vad jag ska göra med korgen. Har precis tvättat bort färgen med såpa och varmt vatten. Korgen ska få ny färg och duken blir också annorlunda. Hur vet jag inte - den får göra sig själv. Om det nu blir någon duk…………

[GunillaR]
8/25/10, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här ser den ut nu. Strax klar, bara lite "trixande" till. Nu får jag passa mig så att den inte blir överarbetad. Ibland är det svårt att veta när en bild är färdig.

DesK
8/25/10, 10:53 PM
#11

Ett litet tips beträffande problem med blixtljus är att använda ett stativ eller rigga upp kameran på exempelvis en bönkudde och sedan fota utan blixt, på så vis får du mer naturligt ljus.
Morgaine din tavla är så fin, jag kan titta på den länge Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
8/25/10, 11:31 PM
#12

# 11 - Tack Desk Glad

Jag brukar fota utan blixt när jag ska fota målningar. Problemet är att jag ibland är ostadig på handen och det blir suddigt. Men jag har hittat en lösning, att ställa kameran på en stolsrygg.

Eija
8/26/10, 1:45 AM
#13

Hej Morgaine, va kul att se hur du jobbat fram denna fina tavla…och just att ändra mitt i, är ju oxå bra att se, för det går ju tydligen ganska så bra ändå…

Har du en kamera med symbolen "skakig hand", den brukar jag använda när jag fotar mina tavlor, då kommer inte någon blixt heller som reflekterar….

Annons:
[GunillaR]
8/26/10, 2:56 AM
#14

Ja man ska aldrig vara rädd för att ändra. Känner man  att något är fel éller att man vill göra annorlunda, så torkar man bort så mycket man kan och låter arbetet stå tills allt är tort, och sen är det bara att köra igång igen. Egentligen blir en bild aldrig färdig för man kan i princip göra en helt ny bild i arbetsprocessen som är ständigt pågående.

enola
8/26/10, 12:03 PM
#15

Den blir finare och finare, men vart tog bakgrunden vägen? :/

#14 Konstverk blir aldrig klara, man kan bara ställa undan dem. :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[GunillaR]
8/26/10, 2:48 PM
#16

# 15 - Jag kände att jag inte ville redovisa underlag eller bakgrund utan valde att låta dessa gå ihop. Men jag ska jobba lite mer på detta innan jag "ställer undan den".

stina63
8/28/10, 12:31 AM
#17

Tack Gilla.. Förstår lite mer nu när jag ser olika serierna av målningen.. Kanske jag ska försöka igen med målning och ha lite tålamod med deFlört

Playja
8/28/10, 2:48 AM
#18

Glömde ju kommentera denna tråd *virr*

Jag tycker det så jättekul med att se hur en skapelse växer fram.

Hoppas på fler innlägg av detta slag!  Skrattande *lyrisk*

[GunillaR]
8/28/10, 2:51 AM
#19

Ja från mig kommer det säkert flera av samma sort. Det är ju också kul för mig att fotografera de olika faserna och se hur bilden träder fram.

# 17- Skulle du kunna tänka dig en distanskurs?

stina63
8/28/10, 2:07 PM
#20

Kan jag nog tänka mig gilla en distanskurs. Men måste börja först se måla lite innan. Var ett väldigt bra tag sen jag ritade målade

Annons:
[GunillaR]
8/28/10, 2:23 PM
#21

# 20 - Det finns intresse av en kurs, så jag ska snart börja med att strukturera upp den. Det är bra om du plockar fram penslarna och pennorna nu Flört

DesK
8/28/10, 2:29 PM
#22

Ta't lugnt Gilla, jag måste först kvista ner till Kap för att hämta hit mina saker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
8/28/10, 2:31 PM
#23

Ja, det blir inte ännu. Det tar tid att strukturera upp. Så ta't lugnt Flört

stina63
8/28/10, 2:36 PM
#24

*21 hehe då får jag damma av dom från garderoben GIlla

[GunillaR]
8/28/10, 3:32 PM
#25

# 24 - Japp Flört

[GunillaR]
9/2/10, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Och så här blev det:

DesK
9/2/10, 2:35 PM
#27

Tack för att jag har fått följa denna målning Glad

Den är så vacker Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MiniAndMe
9/2/10, 7:19 PM
#28

Så fin den blev!

Älskar hur brödet ser så verkligt ut, och bakgrundens olika nyanser!

[GunillaR]
9/2/10, 8:13 PM
#29

# 28 - Tack så mycket Glad

enola
9/2/10, 8:39 PM
#30

Häftigt, fast bordet försvann så står de fortfarande fast förankrade i nånting obestämt. Det ger en underlig kännsla men den är lika vacker för det! Bra gjort! :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[GunillaR]
9/2/10, 8:46 PM
#31

Tack Enola Skrattande

Eija
9/3/10, 3:01 AM
#32

Gillar denna Gilla….Skrattande….så härligt att se den från början till fullt verk….och så även ändringarna mitt i…..toppen Gilla…Kyss

[GunillaR]
9/6/10, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Den som trodde att målningen var klar fick känna sig lurade, så också undertecknad.

Jag kände att jag inte hade släppt fram hela känslan i målningen, men nu sitter den där.

MiniAndMe
9/7/10, 8:24 PM
#34

Ännu bättre! :)

Annons:
Indiania
9/7/10, 8:27 PM
#35

Så himla bra, blir sugen på att äta brödet! Skrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

DesK
9/7/10, 8:31 PM
#36

Indiania jag skickar lite sånt bröd till dig med brödbandet Tyst nästa gång jag bakar Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
9/7/10, 8:34 PM
#37

# 34 - Tack Glad

# 35 - Tackar o bockar, men du får inte ta för stor bit för då blir där ju inget kvar på talvan Cool

Indiania
9/7/10, 8:38 PM
#38

#36 Åh det skall bli väldans gott, tack på förhand! Skrattande

#37 Nej jag lyfter på brödet och tar en liten bit i botten! CoolSkrattande

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaR]
9/7/10, 8:40 PM
#39

# 38 - Men då så Cool

Agda
9/11/10, 6:42 AM
#40

Kanonfin!Glad

[GunillaR]
9/11/10, 1:27 PM
#41

# 40 - Tack så mycket :-)

Annons:
DesK
9/14/10, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Tavlan har landat här hos mig Skrattande

Just nu får den stå på mitt röriga skrivbord, för jag ska snart få ett nytt arbetsrum och annat skrivbord. Här ser jag tavlan hela tiden medan jag sitter vid datorn.

Tack snälla Gilla Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
9/14/10, 4:42 PM
#43

Så bra att den har hittat hem nu äntligen efter alla ändringar den fick gå igenom. Glad

[TrevorS]
9/14/10, 5:20 PM
#44

Måste ge dig beröm för den vackra tavlan. Skrattande

[GunillaR]
9/14/10, 6:29 PM
#45

# 44 - Tack så mycket Trevor Glad

[TrevorS]
9/14/10, 6:58 PM
#46

Det var så lite så. Skrattande

lenmor
9/16/10, 1:52 AM
#47

Jättefint stilleben. brödet är kanonbra gjort!

[GunillaR]
9/16/10, 1:55 AM
#48

Tusen tack Lenmor! Det blev bra på slutet när jag vågade släppa loss.

Jag måste träna på detta, att släppa efter med kontrollen.

Annons:
CatharinaEngberg
12/10/11, 5:57 PM
#49

Vad fin den blev! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[GunillaR]
12/12/11, 1:20 PM
#51

Tack så mycket Catharina Glad

Jag ska göra lite fler stilleben, tycker det är väldigt kul att göra. Men först ska jag måla stort - väggarna i sovrummet Tungan ute

DesK
12/12/11, 1:25 PM
#52

Tavlan hänger här bredvid mitt skrivbord, så jag ser den hela tiden när jg sitter här vid datorn Glad Den har fått sällskap av en annan oljemålning på Norr Mälarstrand i Stockholm. Den tavlan fick jag i present av en granne, strax innan jag flyttade ut på Värmdö.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
12/12/11, 1:27 PM
#53

Nu när jag ser den igen med lite distans, så är det faktiskt ett bra måleri. Jag blev inspirerad att göra lite nytt.

DesK
12/12/11, 1:28 PM
#54

Gilla du måste absolut göra några fler stilleben Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[GunillaR]
12/13/11, 6:56 PM
#55

Absolut! Ska bara måla ett sovrum först Tungan ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: