Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 2854 ggr
Emo
9/28/10, 9:40 AM

Ansvar vid försäljning

Finns det någon här, som både är juridiskt kunnig och som kan skriva begripligt om vem som har ansvar när man säljer sina verk på nätet?

Hur är det när det är affär mellan två privatpersoner?

Hur är det om ena parten är företagare?

Hur är det om båda parter är företagare?

Hur ersätts försvunnet eller skadat gods?

Hur gäller ångerrätten?

Moms och skatt?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[GunillaR]
9/28/10, 12:45 PM
#1

Jag har aldrig haft någon försäljning med företagare. Jag är inte heller själv registrerad som företagare eftersom min målning bara är en hobby.

Om det är något juridiskt gällande mellan två privatpersoner vet jag inte, men det vore väl vara ångervecka precis som andra köp som sker på distans, eller inte över disk, sas.

lenmor
9/28/10, 1:06 PM
#2

Det är väöl precis som med köp och sälj på vilken sait som helst.

Man ser till att antingen få betalt i förväg för sin målning alternativt att den löses ut mot postförskott. Annars har man ganska liten chans om mottagaren inte betalar. Man kan ju polisanmäla eller stämma personen, men det vet man ju hur det är med det.

Om något blir skadat i hanteringen får man göra en reklamation till posten.

Ångerrätt har jag aldrig hört talas om när det gäller konst, men det vore intressant att veta om den gäller. Ska kolla på sv.konstnärsförbudets sait om upphovsrätt med mera och återkommer om jag hittar något där.

[GunillaR]
9/28/10, 1:18 PM
#3

# 2 - Det hade varit intressant om du hittar något om detta. Jag antar att mycket konst säljs via privatpersoner, precis som prylar, böcker, elektronik och allt som man numera säljer via nätet. Tradera har ju sina bestämmelser, till exempel, men där måste nog finnas någonting som täcker denna form av försäljning.

Jag har i alla fall aldrig haft några problem.

Emo
9/28/10, 6:42 PM
#4

Nja, jag har sett så mycket på andra forum så jag tror att det skulle vara en fördel för många om vi kunde reda ut mycket innan problem uppstår.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: