Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 5307 ggr
[GunillaR]
2010-11-07 14:46

Ansökan avslagen

Eftersom jag funderar på utställning och vill vara med i ett konstnärsällskap, så skrev jag till Svenska Konstnärer igår. Nu gick tyvärr ansökan iväg innan jag hade lagt in några bilder, men det räckte tydligen för dem att jag inte hade någon högskoleutbildning.

Jag blev nekad just därför.

Men jag får väl inte ge upp för detta? Jag är för gammal för att sätta mig på någon skolbänk och vem skulle bekosta denna utbildning?

Ska inte min dröm kunna gå i uppfyllelse, att jag ska kunna få till en utställning?

Detta känns väldigt ledsamt, för om man inte får ha sin dröm, vad är allting värt?

Ska jag sätta mig på parkbänken och mata fåglarna istället kanske? Jag vill inte detta.

Annons:
[GunillaR]
2010-11-07 14:50
#1

Är här någon som kan ge tips på vilka konstnärsföreningar som man kan ansöka till och som inte kräver högskoleutbildning?

Jag bor i Malmö.

babbis1
2010-11-07 15:29
#2

Googlade lite och hittade t ex Skånes konstförening. Kolla in deras hemsida.

[GunillaR]
2010-11-07 15:53
#3

Tack, jag ska kolla!

Det måste väl finnas plats för mig också någonstans.

[GunillaR]
2010-11-07 16:25
#4

Jag har kollat lite på deras hemsida och även skrivet och frågan på epost.

Det verkar dock inte som att de jobbar med måleri, utan det verkar mest som det är installationer och performance som gäller………..

Jakten går vidare…….

Lillyblossom
2010-11-07 17:31
#5

Jag undrar varför man har ett sådant krav då för att få ställa ut? Verkar jättevrickat tycker jag…

Choklad
2010-11-07 18:09
#6

Håller med ovanstående..det finns de som målar när de är i tonåren och ställer ut och är t.om världsberömda….men det är detta landets konstiga krav på allting tycker jag

Ge inte upp Gilla!

U R us

Annons:
Zynell
2010-11-07 19:03
#7

Ehhh.. hur mysko som helst!

Min sambos syster är konstnär och hon har ställt ut sina tavlor många gånger och sålt en massa också. Hon har inte heller någon högskoleutbildning. Däremot har hon läst vid en konstskola.

Bybo
2010-11-07 19:27
#8

Men, jag förstår inte riktigt. Får du inte vara med i ett konstnärsällskap  och en konstnärsförening för att du inte gått en Högskoleutbilning  förhuvudtaget?  Eller är det en utställning du inte får ha?

Jag är nog lite virrig. Trodde att de flesta fick vara medlemmmar osv.

Hur har du det med utställningslokaler i din närhet? Kanske du skulle kunna hänga ut dina tavlor på t ex ett Bibiotek, Fik eller nåt skyltfönster. Fråga nån bank, för de brukar väl inte ha nåt speciellt i skylten osv..Kan ju vara en liiiten början iaf :))

Och på nåt galleri skulle du väl kunna ställa upp dig på kö för att få ställa ut?

[GunillaR]
2010-11-07 19:31
#9

Ja konstskola har jag ju också gått i. Jag ser ju också att folk ställer ut till höger och vänster men jag vet inte hur de bär sig åt för att komma dit. Jag trodde att detta berodde på att man skulle höra till någon förening/förbund.

Men jag får jobba vidare och höra mig för hos olika gallerier och utställare i Malmö. Jag har bara inte 4000 kronor som det kostade mig förra gången.

Och Sverige är ju väldigt "akademiskt" och högtravande. Man behöver ju bara kolla på kulturprogrammen i SVT.

Bybo
2010-11-07 19:38
#10

#9  Ja, det var inte nån liten summa direkt ://

Men, nån förening måste väl finnas för dig? Här på min lilla ort har vi två stycken, och medlemmarna ställer ut…och vissa av de är inte några proffs direkt om man får säga så…

Finns det inte nån Hembygdsförening eller kanske nån Hantverkstjosan?

Min pappa levde ju på sin konst, och utställningar var det inte så svårt att fixa vad jag minns

[GunillaR]
2010-11-07 19:54
#11

# 10 - Jag ska kolla nu och sätta igång ordentligt med att ta reda på vad som gäller.

Jag förstår ju att utställningarna inte kommer hem och knackar på ming dörr, så jag måste ju själv ta initiativ.

Skånes Konstförening är nog inget heller för mig eftersom det inte är något måleri som de har med på sina utställningar. Men samtidigt så blir jag lite förbannad för vem vill köpa installationer? Vem vill ha performance i sitt vardagsrum? Eller konstiga videor?

Folk vill ju ha måleri och annan konst som de kan identifiera sig med och som de förstår.

Jag fattar inte………..

Bybo
2010-11-07 20:06
#12

#11 Va, har de bara installationer? Men, då kan ju du bryta lite och ställa ut måleri :))

Har du ställt ut på några konstnärsidor på nätet? Finns ju en del

[GunillaR]
2010-11-07 20:22
#13

Det kostar pengar att gå med på konstnärsidorna på nätet, men jag får väl ta en djupdykning i börsen. Man badar ju inte i pengar precis….

Men jag ska göra de tavlor som jag har föresatt att göra, några prästinnor och sedan får jag ta en funderare på om jag ska fortsätta. Just nu känner jag att jag tappar sugen……..

Annons:
Bybo
2010-11-07 20:28
#14

Jag har mina bilder (de få jag målat) med på två sidor, fast jag har inte varit in där på ett år kanske, men där var det gratis iaf.

Prästinnorna är fina, och du får nog tillbaka lusten igen

Kram

Emo
2010-11-07 20:51
#15

Kan du kolla med biblioteken i närheten? Små lokala kanske är lättast. Hur har du det med kyrkan? Ibland kan det vara en möjlighet. Kan du få någon kontakt i ett annat land och sen kontakta en lokal tidning, så blir du genast intressant för många Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[GunillaR]
2010-11-07 21:21
#16

# 15 - Ska kolla med områdesbiblioteken. Det ska finnas, tror jag. Vad gäller kyrkan så är jag inte medlem i den. Jag är inte kristen. Jag tror inte kyrkan skulle uppskatta mina hedniska motiv Flört

Funderar också på att kolla upp olika företagsgrupper.

Det måste ju finnas något sätt att komma ut.

Bybo
2010-11-07 21:30
#17

Kanske på kommunkontoret, eller så kanske de ( kulturnämden) vet. Eller Fritidskontoret…typ

Bybo
2010-11-07 21:37
#18

Har ni nån Hembygdsgård eller Församlingshem i närheten, de kanske är intresserade.  Brukar ni ha Julskyltning vid 1:a Advent…då skulle du kanske kunna ställa ut i ett slyltfönster, eller ha ett eget stånd  ute på torget eller liknande :))

lenmor
2010-11-07 22:21
#19

Du ska gå in och kolla på jurybedömnda utställningar runt om i landet. Du målar jättebra så försök att komma med på någon sådan utställning. Det är väldigt meriterande och sedan kan du söka medlemskap i Svenska konstnärsförbundet tex och vara med på deras samlingsutställningar som knappt kostar något ibland tom gratis för medlemmarna.

Själv kommer jag att ställa ut på en jurybedömd konstuställning, samt en med SK nästa år och på ett bibliotek i 3 veckor som inte kostar något.

Lycka till och ge absolut inte upp!

candycandye
2010-11-08 01:38
#20

Ge inte upp, det finns plats för dig det vet jag! Har inte sett all din konst men ängeln som jag tidigare kommenterat gav mig så otroligt mycket!Du har mycket att ge, kämpa på när du väl hittat något så kommer förfrågningarna komma av sig själva:)

Annons:
[GunillaR]
2010-11-08 01:57
#21

Förresten då kan ni få se den med en gång, Den som jag har på min hemsida

http://www.gillasportal.st

klicka sen på "Gillas Art"

Det kunde också vara intressant vad ni tycker att jag ska ställa ut med. Det som finns på sidan är sålt men , ska det vara stilleben, blommor, gudinnor och prästinnor, landskap, teckningar osv

Choklad
2010-11-08 14:27
#22

Kollade in på din hemsida. Glad

U R us

[GunillaR]
2010-11-08 16:43
#23

Ähhummm Skäms

Det finns kanske anledning att rensa ut lite där och göra en ny layout. Man behöver ju inte visa upp allt. Ska fundera ……

Leramani
2012-05-15 09:01
#24

Man kan gå med i Svenska Konstnärsförbundet, även utan att ha gått högskola. De har ett introducerande medlemsskap med följande invalskriterier, som är till för de som håller på att bli konstnärer.

"Bildkonstnärer (Måleri - Teckning - Grafik - Digital konst - Fotografi - Film - Videokonst)
Skulptörer (Skulptur - Installation - Ready-made, ljus)
Konsthantverk (silver – keramik - textil m.m. i konstnärlig formgivning)

Sökanden skall ha påbörjat ett konstnärskap och vara verksam inom bild, skulptur, foto eller studerande vid konstskola eller studieförbund.

Verifieras med urklipp, folders, utställningsinfo, kursintyg, minst 5 foton av högst 3 år gamla konstverk. Bilderna i A5 skall vara av hög kvalité på fotopapper eller CD-skiva."

---

De högtravande reglerna för medlemsskap i konstnärsföreningar är gjorda för att ge konstnärerna mer tyngd i de förhandlingar om pris och bidrag från staten som föreningarna för, samt att skapa ett avstånd till de amatörkonstnärer som Sverige vimlar av. Vi har nämligen ett stort antal människor som vill vara konstnär,  mycket procentuellt fler än i andra länder i Europa. Detta bidrar till att konstpriserna dras ner och synen på konst blir mer vardaglig. Det vill inte de yrkesverksamma konstnärer som försörjer sig enbart på sin konst. Konstnär är ett yrke,  och man är inte konstnär om man inte försörjer sig huvudsakligen på konst.

De Lapsus Resurgam

SannaHolmgren
2012-05-15 17:09
#25

Bra info.

Men vad menas med "vara verksam inom..".

Är det att man måste ha exv f-skattesedel eller räcker det att man säljer sina tavlor?

Jag som målat och tecknat i 20 år, och sålt en del, kan jag visa foton på mina sålda tavlor sedan flera år tillbaka?

Skulle det funka med utställningsinfo från samma år eller måste man ha gjort mycket mer?

Leramani
2012-05-15 18:12
#26

man måste huvudsakligen försörja sig på det.

Ja du kan visa foton på saker sedan hur många år som helst.

Allt funkar, allt räknas.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2012-05-15 18:14
#27

En liten annan grej är att många hantverksgårdar/butiker/föreningar av lite större slag,  har utställningsrum man kan hyra för en vecka eller flera, och göra sin egen utställning där.  Folk vet att det är utställningar där så man kan få bra med publik.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Leramani
2012-05-15 18:15
#28

Man kan också gå ihop med några andra och hyra en lokal för en månad,  göra bra med reklam och ha en samlingsutställning, tillsammans.

De Lapsus Resurgam

SannaHolmgren
2012-05-15 21:55
#29

Svår balansgång. Jag vill kunna sälja så mkt att jag kan gå ner i min vanliga tjänst. Men det är svårt att kunna få så mycket tid över till utställning och målning att det funkar.  Jag kommer ev att få vara med på en utställning tillsammans med några "gamla rävar" från trakten. Jag blev så himla glad när en av konstnär ringde mig igår och frågade. Som ett resultat från min allra första utställning för bara två veckor sedan. Men nånstans ska man ju börja och det får väl ta lite tid. En tavla lär man sig inte måla på en dag heller.

Upp till toppen
Annons: