Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 4512 ggr
Choklad
12/29/10, 12:20 PM

Fråga om copyright igen

Jag undrar hur det fungerar om jag har målat en tavla, och sedan säljer den.

Vem har copyrighten på den då? Målaren eller köparen?

Kan jag fortfarande kopiera min tavla, fastän orginalet är sålt, och sedan fortsätta att sälja kopiorna?

U R us

Annons:
[GunillaR]
12/29/10, 3:20 PM
#1

Ja, du har copyrighten.

Choklad
12/29/10, 4:01 PM
#2

Tack, då vet jag det Glad

U R us

DesK
12/30/10, 12:00 AM
#3

Choklad det är solklart du har copyright till din tavla

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Choklad
12/30/10, 11:16 AM
#4

Jag har ju en tavla (en skiss är det ju)med en älva på. och jag vill göra om den igen. Men jag visste hur jag skulle göra eftersom själva tavlan till skissen  är såld, vet ej till vem för det var till en galleria, sdan såldes den vidare. Jag frågade men fick bara veta att den hade gått…

så jag tänkte att den ägaren kanske hade rätten till copyrighten nu..

U R us

[GunillaR]
12/30/10, 1:30 PM
#5

Nej nej, motivet är ditt.

DesK
12/30/10, 9:06 PM
#6

Choklad precis som Gilla säger, motivet är ditt och du gör vad du själv vill med det. Jag ger dig ett exempel här: Gilla målade en tavla som jag sedan köpte, jag får njuta av den hemma här, men om jag skulle vilja visa den på nätet så måste jag först fråga Gilla om lov.

Nu fick jag en liten fundeing här: Om jag fotar av Gillas tavla så att det tydligt syns att jag själv inte är konstnären utan att tavlan hänger på väggen här hemma. Är det då okej att publicera mitt foto av Gillas målning?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Choklad
12/30/10, 10:04 PM
#7

#6

Det borde det inte vara? Om du inte uppger konstnären namn? Obestämd

Det borde vara samma som när man scannar av en annans motiv?

U R us

DesK
12/30/10, 10:12 PM
#8

Hum hur menar du? Om jag scannar av ditt konstverk så är det mitt? Det kan du väl ändå inte mena? Vill inte verka dum /elak men dessa frågor är viktiga att fundera kring.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Choklad
12/30/10, 11:07 PM
#9

# 8 Förvånad

Nej så menar jag inte..jag menar att mitt konstverk är mitt…även om du scannar av det..

men att det är inte ok att publicera någon annans verk utan att be om tillåtelse först…

U R us

[GunillaR]
12/30/10, 11:38 PM
#10

# 6 - För min del är det helt OK, men jag vet inte hur andra konstnärer skulle uppfatta detta. Det beror kanske på i vilket sammanhang du skulle använda bilden. Om du skulle lägga ut en bild föreställande min tavla hängandes över din soffa och visa denna på facebook eller i andra liknande situationer, jag tror det är ok.

Men om du skulle visa denna bild i ett sammanhang där du gör reklam för något så måste du ha mitt tillstånd. Exempel, om du vill använda bilden av tavlan på ett bokomslag, då måste du fråga om lov.

Om du vill använda bilden på en sajt i en artikel som handlar om mat, så är det ok, men då skulle jag vilja att du skrev vem som gjort bilden. Likaså om du skulle använda bilden och lägga på en icke komersiell hemsida.

Jag tror att sådant måste tas från fall till fall och sättas in i något sammahang.

Emo
12/31/10, 2:12 PM
#11

Låna en bra bok på biblioteket. De har bra information. Tyvärr har jag glömt namnet, men den duktiga bibliotekspersonalen kan säkert hjälpa dig. Mycket intressant att veta vilka rättigheter man har och att läsa om de rättsfall som varit, höga skadestånd, makulerade broschyrer och böcker. Det gäller att se upp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Spanaren]
1/1/11, 1:14 PM
#12

Så bra att få veta det ni alla pratar om här … tack Kyss

Upp till toppen
Annons: