Annons:
Etikettarbeten-för-kritik-beröm
Läst 6613 ggr
Shawy
2011-02-14 15:39

Hundtavla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu målat av våran hund som tråkigt nog är helsvart vilket inte gör det enkelt för mig. Det började med att jag köpte en uppspänd linneduk från Dollar(det stod äkta linne). 30 x 40 cm. Den skulle vara preparerad med akryl gesso.

När jag började måla så kunde jag inte ha för tunn färg för då fastnade den inte, blev som när man försöker lägga vatten på olja ni vet…typ bubblor. Tog jag tjockare färg så gick det nästan inte stryka ut den. Ja så här bra började det!

Det gick mycket färg till grunden. Sen gick det bättre när jag låtit den torka. Så nu känns det som att jag aldrig mer kommer köpa billigt skit!

Sen att ta kort på målningen var heller inte lätt. Jag väntade till idag när det var dagsljus så det gick att ta utan blixt. Men även då så blir det någon slags reflex mot det svarta…toksvårt!

Nu till själva målningen:: Tittar jag på fotot så är kontrasterna mer synlig än när jag tittar på håll nu, ca 3 meter så ser jag nu en helsvart hund och anar 2 ögon.

Så det som är svårt är ju balansen på kontrasterna. Lägger jag i för mycket t ex grått eller blått så blir det inte bra och lägger jag i för lite så blir det heller inte bra då jag bara ser en svart klump,,,ja ni förstår vad jag menar. Man får liksom gå nära och titta på tavlan för att se t ex pälsen.

Jag blev då mycket mer nöjd med förra hundtavlan än den här…men det är ju två olika hundar också.

Originalfotot kan jag tyvärr inte lägga upp då jag inte har tillgång till fotot. Men hoppas det går bra ändå. Är väl inte kritik på proportioner jag är ute efter i första taget utan mer på själva måleriet.

Annons:
Choklad
2011-02-15 12:52
#1

Jag ser direkt att hunden kommer mera till sin rätt om den sitter lite mera i mitten på tavlan, inte ha så mycket luft emellan huvudet och övre kanten.

Annars tycker jag att den är bra,jag har billiga färger som jag målar med, och de är dessutom jättegamla. Ska ta itu med min tavla till dottern idag, åtminstone ta fram staffli och färger och pannå.

Hittintills har jag inte haft något att klaga på då jag köpt billigt, men det finns ju det som är verkligt dåligt, men man lär sig att se vad som är bra efter hand.

Hade du samma akrylmärke på tavlan? en del är sämre än andra och en del är anpassade för olika ändamål. Det finns ju akrylfärg som bara är till för scrapping, t.ex.

Det finns Winsor & Newton Galeria 500 ml De är stora, men de håller länge…de finns i färgerna blått, rött, vitt, gult, svart, grönt.

Och så kan man själv blanda till de färger man vill ur dem.

U R us

Shawy
2011-02-15 20:16
#2

Tack för att du svarar, det uppskattar jag! Glad

Jag har också några gamla akrylfärger hemma och säkerligen billiga. Jag väntar på ett paket nu som kommer med penslar, färger och dukar..jag längtar så. Där hittade jag färger som heter system 3 heavy Body som jag tänkte prova. Det var ett set på 8 x 150 ml.

Känslan jag hade med de billiga dukarna från Dollar var precis som den hade en fet yta kanske. Funderade om jag kanske kunde tvätta av lite försiktigt innan jag börjar måla…lite såpa o vatten kanske?

Här hemma så har jag fått höra att min sista hundtavla var mycket bättre…blir inte klok. Det märks att alla tycker olika i alla fall Skrattande

Uppskattar om fler kan komma med åsikter på tavlan också. Något råd om vad jag kanske kan tänka på eller att jag kunnat göra något annorlunda.

Choklad
2011-02-15 20:42
#3

# 2

Ja..visst har vi olika åsikter om det mesta. Jag såg för ett tag sedan ett program om två konstnärer som erbjöd folk att komma till dem och gå en målarkurs.

Jag tycker synd om de eleverna, för först kom den ena konstnären och sa hur han tyckte att tavlan var, och sedan kom hans kollega och sa en helt annan åsikt, och gav råd tvärtemot vad den första hade gjort..så även om man är lärd så kan det bli förvirrat ibland…

eleverna blev minst sagt förvirrade…

U R us

[GunillaR]
2011-02-15 20:53
#4

Jag har ju ingen erfarenhet av akryl och vet inte heller vad akryl gesso är. Idén med grundade dukar är ju att de ska vara "torra" så att man lätt ska kunna hantera sin färg. Man ska inte behöva tvätta av dem innan man använder dem. Verkar jätteskumt!

Om du har en Claes Ohlsson butik i närheten så kan jag rekommendera deras färdiguppspända dukar. Claes Ohlsson finns ju som nätbutik, men de är ganska dyra med fraktkostnaderna. Om du vill ha råd och tips om dukar så skulle jag råda dig att gå till en butik som enbart säljer konstnärsmaterial.

Vad gäller din hund så tycker jag att ansiktet är bra även om jag skulle vilja att du målar mer än tecknar. Kroppen ser man inte så mycket av eftersom det blänker. Placeringen av hunden kunde vara längre upp som Choklad säger. Du skulle kunna "lura ögat" med att skapa en illusion där du lägger in bakgrundsfärg under unden och låter det svarta liksom "tona ut" Kanske……..

VAd gäller själva bakgrunden så ser den obearbetad ut, den är inget bra måleri.

Sen detta med att vissa målningar blir bättre än andra, det får du leva med, för sådan är konstnärsvärlden Flört Så är det för alla skapande individer. Ibland blir det mindre bra och ibland så sätter man in en riktig "femetta". Ibland flyter det på och ibland får man slita och jobba för att få till det. Och ibland blir det inte bra i alla fall och då blir det en "kräktavla" Glad

Jag vill ge dig tre ord på vägen

- tålamod, tålamod och tålamod

Flört

Shawy
2011-02-15 21:19
#5

Tack för svar.

Skulle uppskatta om steg för steg tips hur man kanske lägger en bra bakgrund och vad man inte bör göra etc. Förstår att det kan vara mycket begärt men det skulle hjälpa mig mycket.

Sen har jag tittat på snabbfilmer hur vissa målar djur för att få tips, men det kanske stjälper och inte hjälper istället. Vissa målar ju nästan varje hårstrå på hunden. Sen såg jag en som lade bakgrunden efteråt när hunden var klar och då spädde hon ut en färg och strök över tunnt och sen var det bra. Jag känner mig otroligt förvirrad nu och vet inte hur jag ska gå vidare.

Jag förstår nog inte vad jag gör som ser tecknat ut? Är det att mina penseldrag syns? Snälla förklara för mig. Ska jag måla och tona ut allt så att man inte kan antyda penseldrag?

Jag är verkligen tacksam för kritik och tro inget annat. Men jag kan inte ta till mig den om jag inte förstår den.

Vi kan väl börja med vad jag absolut inte ska göra istället för allt jag kan göra.

[GunillaR]
2011-02-15 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om du har en förhållandevis liten bakgrundsyta som här, så behöver du egentligen inte göra några större skiftningar med olika färger utan hålla dig till en kulör som är uppljusad/nermörkad.

Ett tips med att måla svarta ytor är att inte använda svart färg enbart utan blanda mörkblått med brunt exempelvis, att man får olika varma toner i det svarta. Det är lätt annars att det bara blir svarta hål.

Man behöver inte låta alla penseldrag synas utan kan sudda ut vissa partier och låta andra partier framträda om det gäller päls/hår.

Du kan kolla här på katten jag bifogar

Annons:
Choklad
2011-02-15 22:34
#7

Jag tänker att det kanske är olika målningsteknik som gäller för olja respektive akryl? De båda färgsorterna beter sig väl olika då de torkat och då man arbetar med dem?

Om man har en blöt eller fuktig duk då man målar, så bör det bli en ganska häftig och intressant effekt, eftersom om man har akryl eller akvarell, blir då "vått på vått" eller om man vill ha en torr färg på vått underlag, det ska jag minsann testa vid tillfälle..men då bör man nog ha en obehandlad yta på duken..Obestämd

U R us

[GunillaR]
2011-02-15 22:42
#8

# 7 - Jo det stämmer. Jag beskriver hur jag gör eftersom Shawy frågar. Jag vet inte om frottage-tekniken fungerar likadant med akrylfärger, men det är ju bara att testa. Det borde faktiskt fungera.

Man måste ju testa och experimentera sig fram till hur man själv åstadkommer det man vill åstadkomma på sitt eget sätt, utifrån råd och tips om olika tekniker.

Shawy
2011-02-15 23:14
#9

Jag är så tacksam för alla svar och självklart är jag beredd att prova på olika sätt och det kan jag bara göra om jag får vetskap och tips på olika tekniker.

Jag ville berätta hur jag började med min tavla. Jag började lägga en blå grund över hela tavlan(både bakgrund och hund) och sen målade jag vidare på hunden med blå, vit, svart och gråtoner. Sen på den blåa bakgrunden klickade jag ut några svartduttar och vitt och lekte fram lite effekter. Hade ingen tanke alls att jag skulle skapa någon speciell effekt. Utan mest leka fram med färger som tidigare råd. Kanske inte bakgrunden blev lyckad pga av valet att färgklickarna på den blå bakgrunden. Så i grunden använde jag alltså blått överallt, bakgrund som hund. Jag ville ju att det bakgrund och hund skulle ha samma färg i sig.

Hade jag målat hunden t ex brun så hade jag nog mer naturligt använt mig av bruna toner i bakgrunden. Men nu när jag gjorde en svart hund var valet svårare och då fick det bli blå.

Nu med dina tips så hade jag valt blå + brun istället som gått i toner genom hela tavlan.

Jag förstår också att konturerna är för skarpa trots försök att skapa suddighet med pensel. Jag har ju kunnat lagt på tunnt lager med en färg över hela målningen och dämpa konturerna på så vis.

Jättefin katt förresten och glad för att du visade mig den. Kom gärna med fler tips, ju fler ju mer lär jag mig.

[GunillaR]
2011-02-16 00:45
#10

Jag orkar inte skriva något egentligen för min hjärna har redan gått och lagt sig, men jag målade en svart hund en gång och gjorde en gräsgrön bakgrund, Det blev jättesnyggt!

Shawy
2011-02-16 13:59
#11

Jag länkar till en som målar porträtt, hon är en av dem som är en förebild för mig i sitt måleri. Om du tittar längre ner på sidan där det finns en papillon hund så kan du se nästan varje hårstrå på hunden.När hon målar så ser hunden inte alls suddig ut, det är bara bakgrunden som är suddig.

Bara för att få klarhet i det här med "tecknandet" så vill jag veta om du tycker att hon också tecknar istället för målar?

 http://www.pet-art.net/animal-art.htm

Choklad
2011-02-16 14:56
#12

# 11

Wow! säger jag bara..vilken fantastisk förebild du har! Glad

Jättevackra tavlor och det finns liv i bilderna..underbart!

Glöm nu inte bort dig själv, du är duktig ändå, utan förebilder..

U R us

[GunillaR]
2011-02-16 15:07
#13

# 11 - Nej, hon målar. Och det kommer du också att göra med lite mera träning.

Om du ska ta illa upp om jag kommer med kritik så låter jag bli för jag kan inte veta vilken kritik som du godkänner och vilken som du inte godkänner. Och då känns det inte meningsfullt alls om jag ska balansera på någon tråd som jag inte vet var den finns.

Det är bra med förebilder och denna som du valt är en mycket bra förebild.

Annons:
Shawy
2011-02-16 15:29
#14

Åh nej du får inte tro att jag tar illa upp!

Jag ville bara veta vad det är i mitt måleri som ser tecknat ut? Ärligt så vet jag inte alls vad du menar.

Skulle inte du vilja förstå om du fick kritik? Jag har ju försökt fråga fler ggr om vad det är som ser tecknat ut men inte fått en förklaring, det är allt och har absolut inget med att göra att jag tar illa upp.

Jag tar ju till mig all kritik och försöker lära mig, men just med tecknandet har jag inte fått förklarat.

Vi kan vända på det hela och säga istället. Om du hela tiden ska tro att jag tar illa upp då får jag sluta lägga ut bilder och sluta fråga.

Snälla nån, det var ju jag som la ut bilden och bad om kritik. Ska inte jag kunna ställa motfrågor om din kritik utan att du ska tro att jag tar illa upp då?

Återigen…snälla, förklara för mig vad du menar med "teckna" istället för att måla,,,

[GunillaR]
2011-02-16 15:36
#15

Shawy, Choklad tycker säkert att jag är för sträng mot dig, och det kanske jag är. Men om du frågar så måste jag svara. För du vill väl att jag ska vara ärlig?

Då jag ser att du har en stor potential med både din teckning och nu ditt måleri så vill jag också vara ärlig och säga det som jag ser. Sen beror det ju också på dina mål och ambitioner.

Du måste ju också ge dig själv en ärlig chans. Du har precis satt igång med ditt måleri.

Shawy
2011-02-16 15:59
#16

Jag uppskattar att du är ärlig, annars har det ju inte varit någon vits för mig att fråga heller.

Men jag vill fortfarande veta vad du menar med "teckna" Skrattande

Du kan väl ge något exempel i min tavla som ser tecknat ut och sen ge något råd om hur jag kan göra det annorlunda. Skulle vilja ha något som jag kan tänka på nästa gång när jag målar.

Nu har jag fått en beställning på att teckna ett porträtt som jag ska pyssla med, men sen tänkte jag ge mig på måleriet igen.

Jag är hungrig på det här och jag vill verkligen lära mig och jag tar kritiken på allvar.

[GunillaR]
2011-02-16 16:23
#17

# 16- Precis, om du bara får beröm hela tiden så utvecklar du dig ju inte, och detta är vad jag förstår, precis det du vill.

Det är jättesvårt att ge sig in och peta i dina målningar om vad som är fel eller rätt, för det finns egentligen inte fel eller rätt. Jag tycker att du själv ska upptäcka vad för olika möjligheter du kan göra i ditt måleri så att det blir intressant.

Att titta på andras verk är också jättebra, precis som du har din förebild med hundarna. Att verkligen titta på och studera olika verk och försöka fundera ut hur vederbörande har löst de olika effekterna /förhållandena mellan färgerna, eller vad det nu kan vara.

Sen kan du ju gå med i en målarkurs, för det är alltid både lärorikt och inspirerande att vara i en grupp.

Choklad
2011-02-16 16:48
#18

Jag tänker göra det mera förvirrat genom att säga att man ska komma ihåg sin egen stil, vilken kommer att växa fram så småningom, då tror jag att det är bra att inte ta till sig alltför många influenser från andra, utan lära sig av sina misstag. Jag gör misstag hela tiden Skäms, men en del av dem har faktiskt lärt mig en hel del

U R us

Shawy
2011-02-16 18:38
#19

Tusen tack #17 och #18!!

Ni har i alla fall lyssnat på mig och svarat och jag är mycket tacksam för det ska ni veta. Hade varit jättejobbigt om jag mötts av tysthet för då hade jag kunnat tolka både det ena och andra av det.

#17 Det är ju ändå bra att du skrev att det inte finns rätt och fel. För det är väl lite så jag tänker…rätt och fel. Jag ska försöka lita lite mer på mig själv och fortsätta våga och pröva mig fram. Som du tidigare skrev så tyckte du att jag var så duktig på detaljer när jag tecknade och jag tror väl att det är det som följer med mig när jag ska måla också. Samtidigt så tycker jag ju om detaljer och ser lite det som min styrka i mitt tecknande också. Målarkurs vågar jag inte gå på för då får väl FK för sig något. Ni vet ju hur dem är idag. Jag har sjukpension och ska sitta inne med nerdragna rullgardiner för annars har jag arbetsförmåga.

#18 Choklad, jag gillar dig för du är så klok Kyss

[GunillaR]
2011-02-16 18:54
#20

Om du går på en målarkurs på något av studieförbunden, ABF, TBV eller allt vad de nu heter, så har inte FK någonting att säga om detta. Jag menar en kurs en gång i veckan, inte någon utbildning.

# 18 - Vi har visst helt olika uppfattning om att studera andras verk eller inte. Man lär sig av att studera andra konstnärer.

Vad tror du de gör på konstutbildningarna? Varför sitter där studerande konstnärer och målar av de stora mästarna på museum? Jo, för att lära sig. Du lär dig inget om du enbart sitter på din kammare och inte får och tar intryck av andra.

För att kunna skapa en egen stil och kunna utveckla sig så måste man studera annan konst.

Annons:
Choklad
2011-02-16 20:04
#21

# 20

nej så tror inte jag, utan det jag har studerat är min omgivning, hur den är uppbyggd, hur färgerna ljuset och skuggorna beter sig i verkligheten.

Och naturen är en väldigt bra läromästare om man vill lära sig hur allt fungerar, sedan finns det ju läroböcker man kan köpa också där man kan se olika tekniker på hur man lär sig att teckna och måla.

Jag tror inte att man behöver andra konstnärer att se på..det räcker med omgivningen och att studera rörelse är viktigt. Och väldigt svårt i mitt tycke.Däemot är det en stor nytta att ha andra konstnärer att diskutera med, olika tekniker och misstag man har gjort..

Men det är jag det, så här har jag gjort..

# 19 Du kan köpa en distanskurs också, kommer inte ihåg vad den heter, men det är ett lejon på hans böcker och de brukar annonsera den kursen tidningar..den är gammal men har förhoppningsvis inte slutat att läras ut än.

U R us

CamillaS
2018-12-31 10:47
#22

Hej Shawy, råkade hitta denna gamla tråd när jag var inne i sökfunktionen och jag vet inte men på något sätt fastnade jag i eran diskussion. Gillade verkligen hur du tog åt dig av kritiken som gavs. Då det känns som att idag tål ingen att få kritik utan att slå ifrån sig den på en gång.
Men det jag ville komma till var bara att jag är nyfiken hur det har gått med din utveckling på dina målningar. Gör du det fortfarande? Detta är ju trots allt några år sen. 🙂[

](https://konstnarer.ifokus.se/users/4d712154b9cb4620e9019343-shawy "Visa personlig sida för Shawy")

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: