Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 1846 ggr
Penseltösen
2017-07-11 19:24

Skatt och försäljning! Svar uppskattas!

Hej!

Jag är en privatperson som gillar att måla och till saken hör att jag funderat på att börja sälja mina tavlor lite mer regelbundet. Både fria motiv som jag hittar på själv och beställningar.  Kanske skapa en hemsida/facebook sida osv.

Jag vill ju helst inte behöva smyga riktigt med min verksamhet, så det skulle ju vara skönt att göra det lagligt, men när jag hörde med skatteverket så är det så vansinnigt höga siffror på alla procent hit och dit att det skapar en väldigt meningslös känsla… Man kommer ju inte få något i handen efter all möda och det är klart jag vill gå lite i plus, det är väl en självklarhet om jag lägger ner flera timmar på en tavla.. 

Till frågan: hur gör ni? Skattar ni på er försäljning? Hur ska jag göra? :( 

Mvh

Penseltösen

Annons:
ApanAnn
2017-07-11 20:11
#1

Det verkar bero lite på hur utbildad du är om det räknas som hobbyverksamhet eller ej. Här finns mer info från skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326279.html

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Penseltösen
2017-07-12 02:37
#2

Ja alltså hobbyverksamhet fick jag förklarat men det skattar man också på. Det jag helt enkelt vill höra är hur ni andra konstnärer gör här

vevve89
2017-07-13 09:29
#3

Jag har eget företag och skattat på årliga vinsten. Fyller i blankett varje år med hur stort överskott jag kan tänkas ha så får jag hem en lapp med uträknad skatt. Räknar ofta lite överkant då jag än så länge inte tjänar så mkt. Får jag mer vinst får jag mindre skatt tillbaka på deklarationen och mindre vinst ger mer skatt tillbaka. Säljer man originalkonst är de momsfria vilket gör att man inte behöver ta ut moms i priset. (om man inte säljer för mer än 360k på ett år då det isf blir 25% moms). Man får även dra av all moms på inköp till företaget om man även momsregistrerar. Det är otroligt viktigt att sköta sin bokföring, alla kvitton osv. Men jag har lärt mig väldigt mycket.

Upp till toppen
Annons: