Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 1761 ggr
Mashiss
4/13/17, 7:37 PM

Hjälp? Sälja djurporträtt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med hur det är att sälja djurporträtt. Jag håller just nu på att göra några exempel och ska försöka rita både i blyerts och med färgpennor, även rita i A4 och A3. Den som jag visar nu har jag suttit med i 4 dagar (A3)

Jag har aldrig sålt något förut så jag vet inte hur jag ska sätta pris på det jag gör.  Dessutom undrar jag hur jag ska paketera sådant här på rätt sätt utan att riskera att det går sönder senare. Hur brukar ni göra?

Hur når ni ut till folk som kan tänkas vilja ha djurporträtt? Jag tänkte börja fråga mina kompisar till att börja med, men också sätta upp annonser lite här och där.

Annons:
[HundochKatt]
4/13/17, 11:15 PM
#1

Jag har inte lyckats sälja mer än ett hundporträtt jag gjort som ägaren till hunden ville köpa (min uppfödning och mitt foto).  Jag har heller inte fått några beställningar ännu, dock marknadsför jag inte mig själv direkt, då jag är sjukpensionär och har det bara som hobby och tecknar och målar i min takt. 

 Men givetvis hade jag hoppats på lite på beställningar så jag kan finansera materialinköp åtminstone, då det är fruktansvärt dyrt på en låg sjukpension. Jag hoppas att det så småningom går munvägen. 😎 Men det är svårt när inte ens vänner vill beställa något, så tanken är väl att jag inte är tillräckligt bra då. Men tyvärr är det ju också så att folk vill gärna ha teckningar gratis, för de förstår inte att material av konstnärskvalité kostar en himla massa pengar. För att inte tala om all tid man lägger ner på varje teckning eller målning. Det är ju inget vi gör på en "pisskvart" precis. 

Jag har dock skickat en del teckningar till mina barn och jag brukar då slå in teckningen i bakplåtspapper eller numer glassine. Sedan tar jag en bit kartong och klipper i lämplig storlek och stoppar alltihopa i ett vadderat kuvert av lämplig storlek. Jag är noga med att skriva på kuvertet att det inte får vikas. Allt har kommit fram utan några skador. 

OBS! Jag brukar fixera teckningar av kol, panpastel och blyerts med fixativ och låter det torka innan jag skickar. För att undvika att teckningarna kladdar av sig.

[HundochKatt]
4/13/17, 11:19 PM
#2

Glömde ju säga att du tecknar jättefint!

Mashiss
4/14/17, 12:21 AM
#3

Ojdå, kan förstå att det kanske inte går så mycket framåt. Det krävs en del för att kunna få folk att bli intresserade. Ja eller hur, material kostar verkligen och det tar lång tid att framställa en  bild, speciellt när man vill få kunden nöjd.

Jag känner många som äger djur men jag tror ändå inte att de vill beställa något, kanske mest för att de har inte råd eller vill prioritera annat. Och ja, ens vänner förväntar sig mer att man ska göra teckningar gratis åt dem, vilket jag går med på men bara när det är om födelsedagar.

Det där låter som en bra idé! Men hur gör du när det gäller större storlekar?

[HundochKatt]
4/14/17, 12:32 AM
#4

Jag har inte skickat några större objekt. Tror det största är A3 och det finns det kuvert att köpa till bla på ÖB.

Större får man nog rulla ihop och skickas i rör. Men jag har inte kollat upp var man kan köpa rör någonstans, men går säkert att googla fram om man behöver.

[HundochKatt]
4/14/17, 12:34 AM
#5

Tipsar också om Teckning i fokus. 😉 Om du inte redan vet att den finns.

Mollymys
6/25/18, 3:06 PM
#6

Hej!

Söker länkbyte med personer som driver hemsidor som presenterar kattkonst och som vill länka till vår sida. Då får den hemsida en länk från oss. Gäller sidor om kattkonst. E-post finns på hemsidan.

Kattfamiljenshop.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: