Annons:
Etikettteckning
Läst 1919 ggr
CamillaS
2/8/17, 6:09 PM

Svart/vit katt i blyerts, tips?

Halloj alla!
Jo det är så här, jag har fått en beställning på en svart/vit katt i blyerts men som alla vet är blyerts en grå ton, hur mjuk penna jag än ritar med så känner jag fortfarande att denna katt lika gärna skulle kunna se ut som en mörkgrå katt.
Hur skulle ni göra en katt i blyerts så den verkligen upplevs som svart? Eller finns det någon blyertspenna som är typ svart? Jag har 8B som mjukaste blyertspennan och det borde bli ganska mörkt, men endå upplever jag det inte så. Eller jo det blir ju mörkt, men som sagt fortfarande en grå ton..
Jag vet inte, kanske jag jobbar fel med undertonen och har mättat pappret så jag inte får till det svartare eller så går det inte att göra blyerts helt svart hmm.Funderar
Jag vet inte, några tips? SkrattarTummen upp

Annons:
CamillaS
2/8/17, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på den, den ser iuf ganska svart ut i vissa ljus, men i starkt ljus upplever jag den mer mörkgrå.

eelliieeee
2/15/17, 3:06 PM
#2

Jättefin teckning! :) Jag har, precis som du upplevt att det inte riktigt går att få det kolsvart med blyerts (mjukaste jag har är 9B) men nu på senare tid har jag börjat blanda in antingen kol eller svart pastell till de mörkaste områdena. Dock måste man blanda in detta på ett "snyggt" sätt eftersom det annars syns att man använt sig av två olika metoder eftersom blyerts blänker i vissa vinklar och kol/pastell ser likadant ut. Annars kan det funka att rita på att papper som verkligen fixerar blyertsen. Jag har själv pastelmat som jag ritar med kol och pastell på men när jag skissar med blyerts upplever jag det som att blyertsen blir väldigt mörk trots att jag oftast skissar med en så hård som 4H. Detta papper är ju dock inte gjort för blyerts och är inget alternativ för dig nu eftersom du redan har börjat. Dessutom kostar arken (50×70cm) nästan 100 kr styck! Då är detbilligare att köpa en pastellkrita/penna ;) Det kan ju va värt att prova kanske! Kommer du på en smartare lösning får du gärna skriva det :)

CamillaS
2/16/17, 7:06 PM
#3

#2 Tack så mycket!
Hmm pastell har jag faktiskt inte tänkt på det har jag ju hemma så det kan jag absolut experimentera med till nästa teckning.
Ja precis, det är nackdelen med blyerts att det får en blänkande yta när man fått ner mycket grafit på pappret.

Pastelmat har jag också hemma, men det använder jag bara till mina pastellpennor/kritor och som du själv säger så är det väldigt dyra papper så ne dom  blir använda till pastell i fortsättningen också. 😉

Men jag upplever faktiskt det som att jag har fått till den mörkare genom att blanda hårda och mjuka pennor i olika lager.
Dom hårda pennorna kommer ju lättare ner i papprets textur än vad dom mjuka gör så blandar man dom och bygger upp flera lager så blir det ganska svart endå.

Tack så mycket för dina tips! 👍

Upp till toppen
Annons: