Annons:
Etikettakrylmåleri
Läst 4117 ggr
din Atelje
3/11/16, 12:57 PM

Gratis Akrylutbildning och inspiration

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att dra igång en blogg - med tips och inspiration för akrylmålning. Målgruppen är nybörjare till medelgod konstnär.

Har gått lite målarkurser på olika folkhögskolor (sommarkurser) och har märkt att det finns väldigt många som målar runt om i vårt avlånga land som verkligen *saknar* målarkompisar… Jag tänker att bloggen även ska bli en samlingsplats för att byta idéer och feedback.

Där jag bor har vi dragit igång en cirkel och vi träffas 2 ggr/vecka för att måla, fika och ge tips/feedback till varandra.
I början av varje träff har jag en genomgång på ca 15-30 min - det kan vara allt från hur man tar hand om penslarna eller gör en fuktig palett, till hur man blandar till hudfärg eller målar skuggor så att det blir "rätt" perspektiv…

Det är fantastiskt att se hur mycket mina målarvänner (och även jag själv!) utvecklats av dessa träffar. Vi har haft dessa träffar i fyra år och jag känner nu att jag skulle vilja göra något mer med allt "kurs-material" jag jobbat fram. - Därför överväger jag att dra igång en blogg; en gratis målarkurs. (Se länken för att få en känsla för ungefär hur upplägget på en genomgång är)

Min fråga är ganska enkel: Finns det något intresse av en sådan kurs på svenska? 
Det finns ju en del på engelska, men jag har märkt att flera av mina målarvänner tycker att det är lite jobbigt med språket.

(Det är galet mycket jobb att ta fram en sådan blogg, så jag vill inte dra igång det utan att undersöka om det finns något intresse av det… ;-) 

Om du tycker att det skulle vara bra med en sådan blogg/kurs, får du gärna skriva ett svar… och skriv gärna någonting som du vill att jag tar med i kursen ;-)

Har sett en hel del diskussion om priser och att ta betalt - Bifogar en kossa som jag målade nyligen. 50x70cm, 3D-ram, har en köpare som är villig att ge 3000 kr för den (Jag är ett helt okänt namn)

Annons:
Sabinan
3/11/16, 1:05 PM
#1

Åh, jag hade mer än gärna följt en sådan blogg som du beskriver.
Jag målar mest akvarell och följer en del bloggare för både tips och inspiration, så din blogg hade varit mycket uppskattad, det är jag helt övertygad om! 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Tarotstollan
3/11/16, 11:51 PM
#2

Jag tror att det skulle glädja många om att få läsa och "gå" en gratis kurs i sin egen takt när man hinner. Jag skulle tycka att det var jättekul att få läsa och få tips!
Själv har jag precis hoppat på en kurs i Vedic Art och vet ärligt talat inte vad jag skall säga om det.
Visst det var kul men som nybörjare har man ju så mycket krav på sig själv så det räcker att läraren säger att man skall dra ett streck så börjar man jämföra sitt eget streck med alla andras och så skall det ju inte vara! Alla är vi olika och har olika tid att sitta med sin hobby, så att kunna gå in och läsa när man har tid att sitta med penslarna vore som sagt jättekul!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CamillaS
3/21/16, 2:59 PM
#3

Jag tycker absolut en sådan kurs skulle vara väldigt kul! Jag målar i vanliga fall enbart med blyerts och lite färgpennor och har precis köpt in lite billiga akrylfärger för att lära mig hur det funkar.
Jag skulle vilja lära mig hur man blandar till färger på ett bra sätt för att få till rätt nyans osv. Sedan även färger för skuggor mm.
Och ja helt enkelt grunderna i akrylmålning. :) Din kossa är förrästen jättefin! :D

michellemimmi
8/11/16, 8:52 PM
#4

Hej!
Blev det någon blogg? :)

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: