Annons:
Etikettakvarellmåleri
Läst 2997 ggr
MLL
2015-05-19 11:57

Får man måla av detta och sälja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja måla av och sälja.

Är det tillåtet?

MLL

Annons:
kattöga
2015-05-19 11:59
#1

Nej. Avbildning av någon annans verk är lika med att kopiera, vilket blir stöld. Om man inte fått upphovsrättshavarens tillåtelse vill säga. Det gäller även text…….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2015-05-19 12:06
#2

Tvivlar starkt på det.

"Den första boken om Nalle Puh publicerades 1926 och illustrerades av Ernest H. Shepard. Boken har sålts i över 20 miljoner exemplar. Rättigheterna såldes på 1960-talet till Walt Disney Productions. För Disneys version av Nalle Puh, se Nalle Puh (Disney)."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nalle_Puh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sisela
2015-05-19 12:06
#3

Alltså, om man inte kan hitta på eget så tycker inte jag att man är redo för att sälja konst. Kopiera kan man göra hur mycket man vill medan man tränar.

kattöga
2015-05-19 12:08
#4

#2 Walt Disney äger ju alla rättigheter då. (Men kanske du svarar på 0#, blev osäker nu…….?)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2015-05-19 12:14
#5

#4 Ja jag svarade #0 såg inte ditt inlägg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
2015-05-19 12:15
#6

#5 Aha, då var det så! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2015-05-19 12:17
#7

#3 "Kopiera kan man göra hur mycket man vill medan man tränar."
Under förutsättning att man inte publicerar bilden/bilderna på nätet eller andra offentliga ställen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sisela
2015-05-19 12:30
#8

#7 ja men precis. Träna/öva för mig är en privat företeelse.

kattöga
2015-05-19 12:33
#9

#8 Det är det för mej också 🙂 
Men iblann lägger man ju upp bilden på forum (ifokus till exempel) för att få hjälp, kritik och inspiration….. och vips så har man gjort en överträdelse…… Det var därför jag skrev som jag gjorde i #7.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sisela
2015-05-19 12:33
#10

Undrar dock hur det funkar om man publicerar på sociala medier eller andra ställen med en "disclaimer" att det är en kopia av å och så, och att det är en övning. Många lägger ju upp coverversioner av musik, som träning. 

Konstnärer har kopierat verk i alla tider, men då just som övning under utbildningen/som lärling.

kattöga
2015-05-19 12:47
#11

#10 Som jag har förstått lagen: Övningsbilder av andras verk får läggas ut offentligt (inkl sociala medier o annat) endast om upphovsrättsägaren medgivit detta. 
I skolor t ex får man lägga ut på deras slutna nät, alltså deras eget nätverk men inte offentligt. 

Här en text från Skolverket till skolor som exempel.
Bildombudsmannen säger så här.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-05-19 13:14
#12

Från Fotosidan:

"Det har också blivit vanligt att konstnärer hittar bilder på nätet, som de sedan målar av. Vad är okej där?
– Vi får in många såna fall med fotografer som säger att de har hittat en nästan exakt kopia av deras bild. Det spelar ingen roll om fotografen är amatör, semi-proffs eller proffs. De har ensamrätten till det de har skapat, och det gäller även att föra verket vidare till annan konstart. Det är som när en bok blir film, då måste man fråga författaren om tillstånd först. Det är likadant med fotografier. Det finns ett undantag, och det är om någon skapar en målning utifrån ett fotografi, där målningen sedan betraktas som självständig, då kan konstnären använda sin målning fritt. I det fallet har konstnären gjort något mer än att bara måla av ett fotografi rakt upp och ned. Det är med andra ord okej att inspireras, men inte att kopiera."

(Till o med den bilden i #0 är nog en överträdelse mot upphovsrättslagen,…….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: