Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 1397 ggr
The_snow_falls
12/8/14, 5:57 PM

Skapa med ungdomar?

Hej alla skapare :)

Jag är själv en person som tecknar och målar mycket och sitter nu med en uppsats i ämnet. Uppsatsen handlar om hur man kan använda kreativt skapande bland ungdomar, främst då på en fritidsgård. Jag undersöker med andra ord hur kan man använda det? På vilket sätt? Finns det något intresse bland unga idag för att vara med och skapa? 

I uppsatsen breddar jag det kreativa skapande till att röra sig om dans, teater, musik, sång, foto/film och bildskapande. Med ungdomar tänker jag på åldrarna mellan 14 - 19 år. 

Tänkte nu, har någon här någon erfarenhet av att använda kreativt skapande med ungdomar? Alt. om man själv är ung eller någon gång om någon ledare har använt skapande som en arbetsmetod?

Har kört fast lite och behöver lite inspiration :) Tacksam för alla tankar kring ämnet, bra som dåliga ;)

Ha det!

Annons:
[Jennah]
1/8/15, 4:15 PM
#1

Synd att du inte fått något svar! Jag tror intresset är stort bland ungdomar när det gäller att skapa, jag är själv 22 och har ritat och målat i många år och gått estetiska linjen. I skolan är dock ofta allt ett tvång hela tiden, nu måste du göra denna teatern och nu måste du sjunga den här låten och det är verkligen inte alla som vill stå i centrum. Även om man går estet! Så att ta in temat på en fritidsgård är en jättebra idé tycker jag, då försvinner tvånget och nöjet med det hela bevaras. Dans, film och foto, teater, bild, musik och så vidare, skitbra! Det är inte alla som har möjligheten att hålla på med det här på egen hand och kan man då få låna lite utrustning och kreativa kompisar som också är på fritidsgården så tror jag att det kan bli en stor "hit".

[luneri]
1/30/15, 8:37 PM
#2

Synd att jag inte såg inlägget tidigare. Kanske har du redan skickat in uppsatsen? 

Själv studerar jag till bildlärare och läser en del teorier. Bland annat har jag läst en bok som handlar om motivation och hur den stimuleras.  Väldigt intressant! Jag tror det är där det börjar, att få eleven/ungdomen motiverad, att det känns roligt, och relevant för denna att "vilja" engagera sig i det. Så att börja med tror jag att man får se till ungdomen som individuell och att man där ser på vad eleven intresserar sig för. tex, någon särskild musikgenre, tv-spel? eller vad det nu kan vara och ta det vidare. Ungdomen får här utforska och inspireras av det som ligger inom intresseområdet i relation till det kreativa skapandet, och här bör man inte ha så mycket ideer på hur det färdiga resultatet "ska" se ut, utan att man släpper tyglarna och låter det bli det resultat ungdomen kommit fram till. Det i sig tror jag ger mycket motivation att fortsätta, skapa en inre motivation att driva processen framåt. Och framförallt bör man inte lägga ribban för högt för ungdomen att det blir för mycket svårigheter att klara det som ska göras, men att det finns lite motstånd för att det inte ska uttråka. Viktigt att se till varje individ, till deras intressen. Självklart är alla väldigt olika och ligger på olika nivåer men på något sätt får man försöka hitta någon bra balans. 

Själv tyckte jag inte så mycket om bildlektionerna i skolan egentligen för de var för styrda, jag var och är väldigt fri i det jag vill göra. Men sedan finns det andra som gillar att ha lite mer ramar att förhålla sig till eftersom det kan upplevas som för svårhanterligt annars. 

Jag tänker att det är viktigt att använda sig av allt möjligt material och att tänka "outside the box".  Låta deras ideer flöda, för de har massor av ideer bara man ger dem den friheten, dock kan man kanske behöva styra upp det om de möter hinder som blir svåra att ta sig igenom och att man finns där som ledare. 

Boken jag nämnde heter: Lusten att förstå: Om lärande på människans villkor. Skriven av Peter Gärdenfors

Hoppas det kan vara till hjälp inför framtiden om det är för sen inför uppsatsen.

Upp till toppen
Annons: