Annons:
Etikettakvarellmåleri
Läst 2482 ggr
MsSallylover
8/16/14, 7:49 PM

Sälja djurporträtt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar nu starkt på att börja måla av och sälja porträtt på husdjur. Jag målar i akvarell, och även i blyerts.

Jag skulle vilja få lite tips på vad ni tycker jag ska ta för ett porträtt, vad tror ni folk är villiga att betala?

Mycket tacksam för svar!

(Bifogar några bilder på verk jag gjort)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
MsSallylover
8/16/14, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har är en i akvarell.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

[luneri]
8/23/14, 3:34 PM
#2

När det gäller prissättning är det kanske inte mig man ska fråga i första hand då jag aldrig sålt något, men jag har läst en hel del om prissättning på forumet. 

Jag tycker att man bör bestämma sig för en prisklass som utgångspunkt och att man sedan tillsammans med kunden utifrån det priset som utgångspunkt kommer fram till en gemensam summa. 

Det är viktigt att inte ta för lite betalt, men samtidigt ska det inte bli för mycket heller. Det är en svår balansgång. Tänk på att du lagt ner mycket tid och arbete, självklart kan man inte få ut en timpenning som konstnär, men ens egna verk ska ändå ha ett pris som indikerar på att, det här är ett arbete jag är nöjd med, och jag skäms inte för att ta betalt för det, dessutom är det ett original och ingen annan har en likadan. 

Jag har ingen stor koll på vad för ungefärligt pris man kan erbjuda för den här typen av porträtt. Om du inte har den blekaste aning så hoppas jag någon annan kan ge ett bättre svar :) Annars vet jag att det finns gamla trådar här på forumet där det diskuterats om prissättning på egna verk, så ta en titt genom forumshistoriken annars :)

sisela
8/27/14, 1:18 AM
#3

#2 "självklart kan man inte få ut en timpenning som konstnär"

Va?! Det är absolut något man borde sträva efter om man tänker satsa på en karriär som konstnär. Jag skulle hellre formulera det som "Som konstnär är det tyvärr inte självklart att man får ut en timpenning i början".

Håll koll på hur många timmar du lagt ner på ett verk. Sätt en hyfsad timlön (typ 100-300) gångra med antal timmar, lägg på kostnad för materialet. Verkar det rimligt i pris för ett porträtt gjord av någon som inte har "ett namn" än?  Sätt evt. priset ner eller upp lite.

Upp till toppen
Annons: