Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 1917 ggr
mumsa
2014-02-13 20:46

det finns en lag , men hur många bryr sig ?

kan inte släppa det här med upphovsrättslagen  fullt ut , kan förstå att man vill ha egen rätt till sina alster och det är väl ok , men jag undrar om det är skillnad på vad du målar av med tanke på alla Disney avmålningar och alla kändisar som målas av hur ofta som helst och dessa bilder läggs ut överallt öppet och säljs utan tvekan !? förmodligen bryter alla dessa "konstnärer" mot lagen ,funderar på om det kanske ses det mera ok att måla av tex Disney för alla" vet" ju att dom bilderna är kopierade iaf ? någon som funderat som jag ?

kan inte låta bli att bli lite störd på detta då det påverkade mig mycket i mitt målande , vill gärna hitta den rätta bilden att måla av men det törs man ju nästan inte nu ;-) och tyvärr har jag inte riktigt den där egna fantasin fullt ut :-( men jag kan inte tro att risken att bli fälld för att man ritar av kändisar från någon tidning (trots att man "tar" bilden av fotografen ) kan vara så stor ?

Annons:
[Moa-]
2014-02-13 20:49
#1

mumsa; för eget bruk får du ju fritt måla av, så är det i syfte att utveckla dig själv så är det ju helt okej.

Sara FE
2014-02-13 20:51
#2

Fråga fotografen som har tagit fotot, leta efter stock-foton som är öppna för alla eller ta egna foton att måla av istället. Det är faktiskt inte speciellt svårt. Det finns fall där det har gått till domstol, och konstnären som olovligen kopierat någon annans verk blivit dömd till böter.

Jag själv hade inte blivit glad om någon hade kopierat mina foton eller min konst…

Sara FE
2014-02-13 20:53
#3

#1 Som du säger är det okej om man bara gör det för eget bruk, och inte lägger ut till allmän beskådan på något sätt (det vill säga till exempel internet, tidning eller utställning), men jag tog för givet att frågeställaren på något sätt ville publicera slutresultatet. :)

Indriz
2014-02-13 20:54
#4

Lagen fungerar inte riktigt så. Att du målar av något du ser har du full rätt till - även om det är en bild, men du får inte direkt använda dig av bilder/texter m.m. som någon annan har skapat utan deras tillåtelse. Då menar jag t.ex. att du använder deras bild/text på din egen hemsida eller säljer den eller något liknande.

Lagen är speciellt viktig för journalister som mig själv. Den betyder att de bilder och texter m.m. som jag producerar, kan ingen annan använda utan att jag ska få betalt för det.

Glöm inte att upphovsrätten försvinner ett visst antal år efter upphovsmakarens död!

Hoppas det hjälpte och lycka till med målningarna!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

mumsa
2014-02-13 21:36
#5

om man tittar på Instagram , Nawden  mm så finns det en uppsjö av teckningar avmålade och det är ju sociala medier dom visas på, jag har försökt leta "fria" bilder men tycker att det inte är helt lätt , många verkar vilja att man ska bli medlem mm , jag kan gärna skriva vem som äger bilden ( om jag kan se det) men det verkar ju inte räcka , betyder det att stockfoton är fria? det som retar mig är att jag inte vågar lägga ut en teckning på Facebook tex och så händer det dagligen av  andra :-( kan ju också förstå att vissa är Rädda om sina alster av olika anledningar , själv skulle jag nog ta det som en komplimang om någon ville måla av mina tavlor ;-) fast då har jag ju å andra sidan inte "kommit på " något alldeles eget och unikt ;-) men jag kan tycka att det är rätt fånigt , om jag vill måla av en bild från icas reklamblad (ett tryckt foto ) tex så går inte det ( om jag vill visa upp den ) tycker att dom redan borde ha förtur på bilden eftersom den kommer från dom och jag dessutom målar av ( det blir ju viss skillnad )

mumsa
2014-02-13 21:47
#6

förstår att lagen är bra i många fall och det är nog bra att det finns  ,men jag blir lite smågrinig *ler* när jag ska vara laglydig och ser hur halva världen inte är det ;-) ha ha det är bra att få ventilera sig och diskutera ! :-) tack för era svar ! just nu målar jag svampar ( från "fantasin" det blir inte bra ;-)

Annons:
Caspia
2014-02-14 07:27
#7

Hur fungerar det upphovsrättsmässigt om jag skapar en avbild efter en bild, t ex om jag gör en virkad figur som ser ut som t ex Pippi Långstrump? Jag förstår att jag inte får "kopiera" en existerande Pippi.docka, men om jag skapar ett eget mönster. Kan jag säga att jag har virkat Pippi eller ska jag uttrycka det som att jag har virkat en figur inspirerad av Pippi? Har jag hypotetiskt sett rätt att sälja en Pippi eller måste jag markera att det är "Pippi"? Hoppas någon förstår hur jag menar.

Envishet och drömmar

Gur4m1
2014-02-14 17:43
#8

Undrat hur det där gäller när man gör kollage t.ex. Menar, då använder man ju text /tidningspapper, foton etc. Måste man fråga varje enskild tidning man använt material från om lov- eller är det okej för att man skapar något helt nytt från det?

#4 Upphovsrätten försvinner när perosnen dör? Blir den då fri för alla, eller är det någon ny som kan ta över den? O.o Kanske supermärkligt fråga men jag tänker på att en dle efterlevande verkar ju inneha rättigheterna till släktingars material. Tolkien, Disney osv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Moa-]
2014-02-14 17:59
#9

Gur4m1; i Sverige är verk skyddade 70 år efter personens bortgång som regel.

Gur4m1
2014-02-14 18:17
#10

#9 och efter de 70 åren är det fritt för alla artister/kosntnärer att använda materialet på de sätt man vill? :) (förklarar en hel del samplingar i musik?).

Har du svar på kollagefrågan månne?? :DD

Jag kan ta red apå sånt här själv, men det kräver att jag måste läsa en massa text och jag glömmer bort på vägen vad det var jag sökte svar på ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mumsa
2014-02-14 18:24
#11

ja visst kan man fundera ! läser flera trådar om hur viktigt denna lag är , och lagar är till för att följas .. men det är ju bara att titta sig runt omkring så ser man att den inte verkar följas , kanske är det skillnad i om man skulle kopiera något och sen tjäna en massa pengar på det ? kan inte vara särskilt troligt att Disney sitter och jagar alla "småamatörer" som gärna målar av deras bilder , kanske då troligare att bli fälld av en annan amatör som hittar sitt verk " stulet" ? ja och stick och virk beskrivningar mm , men visst man gör det på eget bevåg eftersom det nu finns en lag som säger att man inte får ;-) har sett alldeles för många kopior så jag tror inte man behöver vara så orolig !?? :-)

[Moa-]
2014-02-14 18:39
#12

Jag törs inte svara säkert, men som regel är det tillåtet att citera andras verk för att skapa ett eget arbete, detta gäller dock ej bilder. Det finns  särskilda regler för tidningar och medier, bloggare och dylikt tror jag ofta bryter mot upphovsrätten som enligt mig ofta är för vidsträckt.  Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Upp till toppen
Annons: