Annons:
Etikettakrylmåleri
Läst 5176 ggr
KnasigaEllinor
2014-01-12 14:56

Frågor kring att måla på duk

Hej! Jag är nybörjare inom målande, målar med akrylfärg.

Jag undrar om det här med duk och uppspänd duk, och pannå, vad som är "bäst", vanligast, osv. Fick en hemsida som tips, http://www.konstnarernas.se på deras sida kan man köpa rullar med både linneduk, bomullsduk, konstfiberduk. Vad är skillnaden? och är de alla redo att bara börja målas på? 

är det "bättre" att måla på redan uppspänd duk, och om man inte målar på uppspänd, hur gör man sen när man målat? eller ? 

vad föredrar ni? målar ni på pannå, uppspänd duk, eller bara vanlig duk, och i så fall vilken sorts duk är bra?

Ursäkta över mina röriga frågor, hoppas någon kan hjälpa mig :)

Annons:
Lorita
2014-01-17 07:48
#1

jag tycker du ska börja med uppsänd duk eller dukpannå

Att måla på duk och sen spänna upp den är förenat med en hel del jobb och man behöver verktyg och kunskap. Detta alternativ lämpar sig bäst om man vill göra något i en udda form.

Alla grundade dukar är bara att börja måla på och vilken sorts duk man väljer är en smaksak det är bara att prova sig fram

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




KnasigaEllinor
2014-01-17 11:21
#2

Tack :)

RickardL
2014-01-28 20:59
#3

Hej!

Jag målar på alla varianter, beroende på vad jag ska göra.

När jag ska göra en liten studie så målar jag antingen på en liten pannå eller en liten dukbit jag tejpar eller häftar upp.

Större tavlor gör jag hellre på uppspännd duk och då helst preparerad linne, tycker att bommulsduk är för "mjuk".

KnasigaEllinor
2014-01-28 21:26
#4

Tack för ditt svar! Verkar som att måla på duk känns mer "seriöst" och pannå och sånt bara när man "leker" eller testar sig fram.

jag har hittat att det skall finnas papper för akrylfärg, är detta något värt att testa?

RickardL
2014-01-28 21:58
#5

Tycker du ska prova både papper och duk. 

Det är så många små skillnader i material och alla tycker lite olika, så svårt för en utomstående och säga vad som är bäst för dig.

En sak kan vara att papper passar sig lite bättre om du ska måla lite tunnare.

Upp till toppen
Annons: