Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 6641 ggr
ChemicalTV
2013-11-03 22:30

Hur ser era ateljéer ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kunde inte hitta någon liknande tråd så jag bestämde mig för att starta en ny med temat "Era ateljéer"!

 Jag tycker det är kul att se andras ateljéer/arbetshörna/hobbyrum/skrivbord och sånt. Jag blir alltid så inspirerad och nyfiken hur andra har det i sin arbetsomgivning eller hur man ska kunna förklara det ;) Hur ser det ut där ni jobbar och målar, skissar och skulpterar, pysslar, ja vad ni gör?? ;) Skriv gärna vad ni alltid måste ha tillgängligt när ni jobbar och små lösningar som ni hittat :D

Jag måste ju berätta om min lilla pysselhörna där jag sitter och skissar och pysslar ibland! Här stod det innan en tvättkorg och en korgstol, men tillsist bestämde jag mig att det skulle bli en plats där jag kunde samla mina projekt och inte sprida dem överallt i mitt rum. Bänken är jag osäker på vart den kommer ifrån men jag hade den i mitt rum när jag var liten och bestämde mig för att ta upp från källaren igen (den är mycket praktisk). detsamma med sidobordet som jag bara tapetserade lite reklam på för det såg så slitet ut. och en flyttkartong där mina papper och projekt får staplas i ;)

Jag har alltid vatten tillgängligt! Har en glasflaska, som en gång har varit till ättika, fylld med vatten som står på sidobordet. Näsdukar, kartong, glasburkar, mattknivar och maskeringstejp är också måsten som alltid ska finnas nära och till hands.

Mina favoritlösningar är att att ta flyttlådor av kartong och göra om dem till stora mappar för större bilder så de är platta och fina och finns samlade (så slipper man köpa en massa dyra A2 mappar). Sen har jag gjort ett litet "ritbord" av en skokartong som gör det mycket bekvämare att rita (billigt och bra!).

När jag pausar sitter jag ofta och kollar upp på alla små konstverk som finns på mina vykort på väggarna, och då får jag ofta inspiration och pepp. jag har många fler kort som måste komma upp på väggarna, men häftmassan har tagit slut så jag måste köpa nytt ;). 

Jag trivs väldigt bra i denhär lilla trånga hörnan :)

Annons:
Odd
2013-11-06 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Väldigt trivsamt du har gjort det! Ser ut som en riktigt mysig hörna att arbeta i, är väldigt avundsjuk på alla dina penslar 😍

Så här ser min "ateljé" ut Gapskrattar

Brukar oftast hamna i sängen när jag ska rita/måla, men handlar det om större tavlor brukar det bli på golvet eller stående med duken i fåtöljen. Har ingen riktig "plats" att arbeta på, flyttar mest runt hela tiden tills jag känner mig bekväm.

Brukar försöka samla alla mina saker borta vid skrivbordet, men det slutar alltid upp med att de ligger i bokhyllan istället. Tycker nästan att alla mina verktyg är ett "måste", det beror mest på vad jag ska göra, det jag alltid använder är väl min stiftpenna.

Teckningarna har jag hängt upp på väggen för att studera dem och se vad jag kan förbättra.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ChemicalTV
2013-11-08 11:23
#2

Haha, jo jag har ca 90 stycken penslar, hyfsat bra kvalité på dem (kanske inte så många jämfört med en annan konstnär men iaf!), några ärvda, många fått i födelsedagspresent. tror det gömmer sig lite i andra vrån i huset också som jag inte har räknat med ;) slöskissning och sånt gör jag också typ i sängen eller i soffan, men när det sen ska bli seriöst måste jag sitta plant och koncentrera mig för att jag ska kunna bli nöjd med resultatet :) 

Det var smart detdär med att sätta upp skisserna så så man kan se dem på lite avstånd! Sjukt bra :D  Och så målningen på dörren är riktigt snygg!

Odd
2013-11-08 13:31
#3

#2 Har svårt för att hitta penslar, jag vill alltid ha alla men det har jag inte råd med 😂

Tack!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ChemicalTV
2013-11-15 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Asså, jag har ingen koll på märken på penslar och papper och sånt, det är mest efter jag slutade konstkursen på folkhögskolan som jag började forska lite på märken och sånt.

Det finns en butik jag alltid köpte på en massa penslar av och det var hos sostrene grene som fanns i malmö ett tag(är lite som tiger, har liknande priser som tiger, kanske några kronor dyrare beroende på vara). och de penslar jag varit ödmjuk nog att tvätta ordentligt direkt efter jag har använt dem har hållt bra! De andra har också hållt bra men de är spretiga som få ;) 

Sen har jag penslar som jag spontanköpt på biltema som har funkat bra och är för mig förvånadsvärt smidiga att måla med. dock som sagt, Jag är jättedålig på att ta hand om mina penslar och tillsist har penslarna lossnat från skaften x/ de har inte lossnat från mina Grene penslar dock.

Nu finns det bara en Grene butik kvar i sverige :< men går du förbi någon sån i danmark eller norge så gå en sväng och kolla därinne :)

(Sostrene Grene är de fem främsta i bild, biltema de sista längst bak. Målar mest i akryl med dem :) )

The Fame
2014-07-25 15:30
#5

Såhär. Fast nu är det ovanligt städat, i vanliga fall ligger det böcker, block, 300 ton skisspapper och pennor precis överallt. Men såhär är det tänkt att det ska vara. Jag har mina bläckpennor och promarkers i krukorna högst upp, stålstift och flytande bläck på hyllan och färgpennor/blyertspennor i saken längst ner. Finpapper har jag under sängen pga platsbrist och kopieringspapper har jag i mittenlådan i skrivbordet. I bokhyllan som inte fick vara med på bild har jag lite konstböcker, tidningar, block och pärmar där jag förvarar a4-teckningar. A3-teckningar har jag… också under sängen.

Och längst ut till höger, närmast fönstret, står naturligtvis drottningen af skrivbordet… Mitt ljusbord Dagmar.

peterde
2016-03-25 12:29
#6
Annons:
[rumelle]
2016-03-25 19:15
#7

Jag brukar bara sitta i soffan i tv-rummet. 🤐

Tarotstollan
2016-03-25 19:48
#8

Jag sitter vid köksbordet och kladdar. Har visserligen ett staffli men känner inte att jag vill använda det ännu, eftersom jag är nybörjare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

peterde
2016-03-25 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Brukar ha lite bättre ordning, men här är min lilla hörna :) jag har bara haft det i ca 1 år. Innan dess var detta mitt sovrum och jag satt då istället vid köksbordet och tecknade. Tycker det är skönt att inte längre behöva plocka bort allt, när man inte målar. Nu ligger allt framme och redo att användas ;) Vart gör ni av alla era teckningar? Ligger dom i hög nånstans? Ligger dom utspridda lite som på min bild? Lägger ni dom i plastfickor i nån fin portfölj? Eller sätter ni upp allt på väggarna?

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

peterde
2016-03-25 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en bild till av mina "verktyg" :)

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

[HundochKatt]
2016-03-26 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser min "alteljé" ut. 😎 Har dock möjlighet att göra i ordning del av gäst/syrummet till "konsthörna", men faktum är att jag trivs bäst i vardagsrummet med TV'n på och teckna. Men jag önskar att jag hade bättre bord, större… men det får duga tills vidare.

[HundochKatt]
2016-03-26 01:27
#12

#9 Mina teckningar lägger jag i plastfickor och in i en pärm.

Tarotstollan
2016-03-26 02:58
#13

#11. Vilka söta konstelever du har som assisterar dig med penslar och färg!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Flöffo
2016-03-31 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Såhär ser det ut hos mig just nu (ska dock göra om lite snart). Jag har inte haft något stort projekt sen jag städade sist så det är väldigt rent, annars brukar det ligga massa pennor och färg överallt. När jag skissar brukar jag oftast sitta i sängen, men som det syns på bilden finns där inte så mycket plats för tillfället. Lösa teckningar har jag i mappar, de finns inte med på bilden utan ligger på en annan hylla :) 

(och om någon undrar så är det inte två bajsplättar som ligger på tallriken utan bara två stora kakor ^^)

//Flöffo

GunSil
2017-06-14 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här har jag det lite trångbott, och huserar atelje, hundtrim och hemmagym på ca 10 kvm ;) Allt går om man bara vill..   Varför bilden blev liggande har jag inget bra svar på..  Tror den rätar upp sig om du klickar på bilden.

Tjingeling/ GunSil & Fyrbeningarna

www.gunsil.se

peterde
2017-06-15 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ändrat lite sen mitt senaste inlägg #9. Så här ser det ut nu.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

acas65
2017-09-08 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så här ser det ut hos mig, stökigt och skönt. Älskar mitt stora staffli :)

peterde
2017-12-26 04:42
#18

Ser mysigt ut acas65 :) skulle också vilja ha ett stort staffli, men har ingen plats :(

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Upp till toppen
Annons: