Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 1625 ggr
Lorita
9/22/13, 2:27 PM

konstnär

känner du att du kan titulera dig som konstnär?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lorita
9/22/13, 2:30 PM
#1

jag har förut bara skapat men det senaste året så känner jag att jag är konstnär, jag skapar för skapandets skull och det jag skapar (och vill visa) det är konst…

…då måste jag äntligen vara konstnär eller hur

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gryningen
9/22/13, 4:37 PM
#2

Är man bara konstnär när man skapar någonting?.

Hm, har skapat träalster under flera år men har haft lika många års uppehåll.men så fick jag ett ryck att ta upp mitt skapande igen.

Titulerar mig inte alls som någon konstnär,har lixsom inte tänkt inom den ramen.

Får nog tänka på saken 🤔

Lorita
9/22/13, 4:57 PM
#3

#2 det är det som är så konstigt för mig i flera år har jag "bara" skapat och gått kost-utbildningar mm också helt plötsligt så känner jag mig som en (fri)konstnär 

När jag tänker på vad jag gör och skapar så är det inte bara skapande utan efter flera år så blev jag konstnär. en väldigt konstigt känsla och något som jag hoppas alla andra som skapar kommer att uppleva.

och detta inlägg var lite att få alla som drivs av skapandet lust att förstå att en dag så händer något….man blir konstnär utan att egentligen först hur det gick till

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annaniklasson
9/23/13, 9:25 PM
#4

I ett par tidningsartiklar, eller när någon annan skrivit om mig, t ex när jag hade utställning då har de titulerat mig som konstnär, vilket är kul!  Själv ser jag det jag gör som 50% konst och 50% hantverk, kanske några procent pyssel också… bland är jag konstnär, ibland är jag hantverkare, ibland är jag arbetslös… Konstigt att ordet konsthantverk inte alls heller passar!

Telleliten
9/25/13, 9:42 AM
#5

Efter haft två utställningar och sålt en hel del porträtt så vågar jag kalla mig konstnär nu.. :)

gryningen
9/26/13, 9:22 AM
#6

#4 Hamnar nästan under samma betingelse som du.

Kom på att jag kan kalla mig namn + träsnidare. Varför har man inte tänk på det förut kan man ju grunna på!! så tokigt det kan bli ibland.Antar att det har att göra med mitt målande och ritande.

Annons:
annaniklasson
9/26/13, 12:14 PM
#7

Om man säger såhär, ordet konst kommer från det forngermanska ordet kunst som betyder kunnande. Jämför ingenjörskonst, cirkuskonst, det var väl ingen konst :P

Ser man det så så är jag konstnär! För jag kunnig inom att måla!

Galaxy86
10/2/13, 7:47 PM
#8

jag är konstnär för jag gillar att skapa och måla. :)

Pokemon hundar och konst

godisgrisen
10/5/13, 7:11 PM
#9

Jag är väl konstnär antar jag men det tycker jag att jag kan kalla mig bara för att jag har gått fyra år på konstskola hletid. Haft ett tillräckligt stort antal utställningar på gallerier, fått mina verk invalda av konstutbildad jury på ett flertal större salonger och jag har blivit invald i en konstklubb på meriter och mina verk. Frågan är bara om det är en titel på livstid? Jag jobbar aldeles för lite i min atelje numera annat i livet tar mycket tid just nu. Att leva på min konst orkar jag inte det är en för ojämn inkomst för att jag ska må bra i det. Jag har ett annat jobb för att få pengar till mat och hyra så konsten har väl mer fått en hobbyartad roll i mitt liv på gott och ont. Vissa anser att en konstnär som inte kan försörja sig på sin konst inte är en konstnär… så det avseendet är jag det inte, inte nu i alla fall.

Jag tror man ska vara försiktig att utropa sig själv som konstnär. Det finns många sätt att se på begreppet. Det är i allra högsta grad en känslig fråga. Vissa anser att bara de som gått konsthöskola och är utbildade på riktigt kan kalla sig konstnär. Jämför gärna med andra yrken, ingen kallar sig väl läkare bara för att de tvättat ett skrapsår och satt dit ett plåster men inte har någon mångårig läkarutbildning. Konstnär kan vara en yrkestitel absolut. Å andra sidan finns det de som anser att alla som målar eller pysslar det minsta lilla har rätt att kalla sig konstnär. Det är väl två ytterligheter detta.

Antar att de flesta ändå ser konstnär som en yrkestitel trots allt och att något likanade de kriterier tex. jag uppfyller fast betydligt med aktiv i konstutövandet som kan anses vara konstnär. Det är så jag ser på det men jag vet att åsikterna går i sär. :-)

LinDajSon
10/5/13, 7:53 PM
#10

Det var nog första gången jag sett en liknelse mellan konstnär och läkare som inte hade med plastikkirurgi att göra. Konstnärlig utbildning…jag tänker inte ens börja diskutera det. Det finns så många undermåliga utbildningar där folk som själva inte dög som konstnärer undervisar andra och det enda det handlar om är att man köper sig någon form av merit… Guldkornen är få.

godisgrisen
10/5/13, 8:15 PM
#11

Ja det finns precis som du säger hur mycket kurser och konstskolor som helst som man kan köpa sig in på och många av dessa är säkert inte bra men det är ju knappast konsthögskolor då eller hur? :-) Det finns också många riktigt bra utbildningar på nivån under konsthögskolorna som har många sökande på varje plats, utbildade lärare och studiemedel. Jag skulle nog vilja påstå att det finns goda förutsättningar att få en god konstutbildning i Sverige så visst finns det många i vårt land som har en mångårig konstutbildning även på högskolenivå. Sen är det inte säkert att alla dessa jobbar som konstnärer i alla fall eftersom det är så väldigt svårt att försörja sig på konst. Minns inga siffror men de flesta ger upp konsten tyvärr. :-(

LinDajSon
10/5/13, 10:00 PM
#12

Tillägget '-högskola' förändrar ingenting. Tyvärr. Kanske intagningen är annorlunda men kvalitet… Titta på dagens konstklimat i Sverige. Inte imponerande. Usch så negativ jag är… ;)

godisgrisen
10/5/13, 10:21 PM
#13

#12 Jag vet inte om du är negativ eller inte jag förstår inte alls vad du menar. Förklara gärna. 🙂

Annons:
Lorita
10/6/13, 2:12 PM
#14

om man per automatik blir konstnär om man går konsthögskola och har man inte akademisk utbildning så kan man inte vara konstnär, då är man långt ifrån många av dom konstnärer jag träffat

Jag träffade och köpte av en konstnär så sent som för tre veckor sedan, en för mig riktig konstnär med konst som berör och utan akademisk examen. Till och med min son som var med och fick en privatvisning blev berör och imponerad av hennes konst.

Jag har gått utbildningar med antagnings prover, då kunde jag inte titulera mig själv som konstnär, idag känner jag att jag kan göra det då jag känner att det jag gör berör åskådaren och jag känner att jag är tillräckligt mogen i mitt skapade, det har varit en lång resa dit.

Jag har aldrig velat leva på min konst inte heller idag vill jag göra det för jag känner att jag vill kunna skapa utan ekonomisk press. Det betyder att jag valt en annan utbildnings karriär men likt *censur* är jag idag konstnär och det jag skapar är konst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




godisgrisen
10/6/13, 2:49 PM
#15

Ja det finns många sätt att se på detta det är det jag menar.🙂Det finns många som anser att bara högskoleutbildade konstnärer ska få kalla sig konstnär. Andra anser att bara de som kan leva på sin konst kan kalla sig konstnär. Personligen vill jag absolut inte dra det så långt. Samtidigt tycker jag ju inte att man är konstnär bara för att man tycker om att måla och och brukar göra det ibland och kanske då och då ställer ut på biblioteket eller ett café. Gränsen för när man kan kalla sig själv konstnär antar jag att man får sätta själv men i grunden finns det ju trots allt en yrkestitel kopplat till begreppet och det finns vissa kriterier som bla. KRO (Konstnärernasriksorganisation) tagit fram. Dessa kriterier använder KRO och en hel del andra konstnärsklubbar/föreningar som grund intag av medlemmar. Så visst finns det en riktlinje för vad en yrkesutövande konstnär är men den är inte alls så snäv som exemplen ovan.🙂

godisgrisen
10/6/13, 2:53 PM
#16

#14 Jag är nog som du ungefär. Jag vill inte leva på min konst… fast jag provade ett tag men det gick inte så bra. Jag har gått två tvååriga heltidsutbildningar men inte högskola. Jag är invald i en konstnärsklubb med antagningskrav. Jag anser mig själv vara konstnär trots att jag för tillfället knappt ägnar mig åt min konst alls… eller nja jag får ju lustfyllda ryck då och då.

Lorita
10/6/13, 3:24 PM
#17

#16 då har du och jag samma utbildning (om din tvååriga var med antagnings prov) 

Det har gått väldigt många år från den utbildningen till nu och först nu känner jag att det jag skapar är konst och jag är konstnär att leva på det tänker jag aldrig göra, då försvinner min konstnärliga frihet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




godisgrisen
10/6/13, 3:47 PM
#18

#17 Ja det var många år sen för mig med.😉Var gick du? Jag gick på Idun Lovéns konstskola i Stockholm, skulpturutbildningen. Ja sen fick jag barn…. och den febrila konstskaparaktiviteten kom av sig en aning men jag har aldrig släppt det. Nu är sonen rätt stor så det är inte längre föräldrarskapet som hindrar mitt skapande numera, snarare latmasken för konst är inte lätt!

Håller med att det är lätt att tappa sin konstnärliga frihet om man ska leva på det. Jag skulle lätt kunna göra djurskulpturer och på så sätt få pengar att leva för men jag vill inte vara så låst eller så trist heller för den delen.😉

Gur4m1
10/18/13, 9:54 PM
#19

Hobbykonstnär ;) Jag har haft utställingar och kommunen har köpt tavlor av mig så jag känner att jag kan kalla mig för det. Men jag är inte yrkeskonstnär, jag uppfyller inte kriterierna som finns på AMS osv, för vad som krävs för att titulera sig som yrkessam och  vara med i deras förbund osv (krävs ett visst antal utställningar och sålda verk och uppdrag innom kommunen för att räknas då?).

Men konstnär är jag allt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Urhasten
12/5/13, 11:26 AM
#20

Jag ser mig själv som en konstnär. Jag ser alla som skapar som konstnärer. Oavsett vilken metod eller teknik vi använder, så är den skapande en konstnär. Oavsett om det är en nybörjaramatör eller en professionell sådan. 

Även när jag var liten och tecknade under högläsningen i skolan, såg jag mig som konstnär. Det är kanske ganska märkligt. När jag fick mitt betyg i Bild och Form på högstadiet såg jag mig som konstnär och nu när jag även säljer digitalt målade bilder känner jag mig som en konstnär. Resan är livslång, tar aldrig slut och jag är oerhört tacksam för allt med konst har gett mig genom livet från den dag jag lärde mig hålla en penna. 

Tycker det känns mer rättvist att se varje liten merit som något konstnärligt, oavsett vilken merit det än är. Det är däremot inte rättvist att påstå att något är mindre konstnärligt för att man möjligtvis inte tycker det själv. Åsikt är inte fakta.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: