Annons:
Etikettinspiration-och-förlagor
Läst 3583 ggr
The_snow_falls
9/12/13, 5:18 PM

Lilla ledarskapet - konststilar

Hej alla konstnärer :)

Ni kanske har läst mitt tidigare inlägg där jag sökte ideer till mitt lilla ledarskaps projekt där jag ska leda/lära min klass något de kan ha användning av i sin framtid. Tanken är att alla sedan kommer jobba med barn och ungdomar, men även vuxna och pensionärer. Jag ska alltså ge dem nya insikter. Jag hadde först tänkt att de skulle få prova på att rida men insåg att det blev ingen större utmaning då jag lärt barn, ungdomar och vuxna att rida i över 5 år. Så… jag ska ha ett tillfälle (ca en dag) där jag ska låta klassen få prova på olika sätt att teckna. Detta kan vara allt från att måla specifika saker med olika slags blyerts till att prova på grafitti med sprayburk. 

Nu har jag bara en fråga till alla er här: 

Vad finns det för olika sätt att måla på? 

så jag inte missar något. 

Om någon dessutom är riktigt duktig på att måla via datorn eller med olja t ex och känner att ni hade velat komma till Ljungskile och visa detta, hör jättegärna av dig till mig då. Kan även vara lite reklam för er själv genom att samtliga i klassen säkert gärna lägger ut ditt/er namn i en länk till din hemsida från vår blogg. Denna blogg kommer efter dessa två åren innehålla allt vi utfört under våra två år, ungefär som ett cv :)

Annons:
Odd
9/12/13, 8:14 PM
#1

Några av de olika medierna jag kan komma på just nu är:

Grafit (Blyerts) (stift, pennor, block o.s.v)

Bläck/Tusch

Kol

Vattenfärger

Akryl

Olja

Airbrush

Sprayburkar

Färgpennor

Vattenfärgspennor

Gouache

Sen finns det ju flera olika tekniker att lära sig inom varje medie.

En annan sak som är bra att tänka på är vilket underlag man jobbar på, kan vara kul att testa lite annat än bara papper/duk, sen funkar ju olika medier bättre på vissa underlag än andra.

Finns så mycket man kan göra.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

The_snow_falls
9/12/13, 9:01 PM
#2

Jo, det är klart, man ska ju ha rätt material i kombination så man får ut så mycket som möjligt :)

Men jättebra! Tack :)

annaniklasson
9/14/13, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej igen, vilket bra koncept du kom fram till!

Jag kan inte direkt komma på några fler tekniker än vad #1 har listat, mer än att det kan vara kul att blanda tekniker, t ex akryl/tusch och blyerts och akvarell. Det kommer nog att bli en kul utmaning om du ska hitta på uppgifter inom de olika teknikerna!

Är varken bra på att måla i dator eller med olja, men teknik som jag kom att tänka på är en rätt kul "fusk"-teknik för att teckna blyertsporträtt/-bilder efter foton, där man använder en utskriven svartvit bild.

På baksidan av utskriften "skuggar" man blyerts över hela bildytan, lägger utskriften med bildsidan uppåt och blyertsen neråt på ett teckningspapper och "fyller i" alla konturer och linjer med blyerts och på så sätt överför man dem till teckningspappret. Sedan fyller man i linjer och skuggor med blyerts och stompf på teckningen. Ganska mycket som att kalkera ett foto men bra övning för att kolla på skuggor/former.

Framför allt slipper man mäta och man kan få rätt fina resultat även om man inte är superduktig på att teckna även om det såklart inte är lika lärorikt som att teckna efter modell. Nedan ett exempel på ett blyertsporträtt gjort med den tekniken (gjort av mig som är van vid att teckna, dock, men aldrig provat just denna tekniken förut).

annaniklasson
9/14/13, 6:52 PM
#4

Som sagt finns jag framöver i Trollhättan och skulle gärna komma och visa någon teknik om du vill, basic illusionsmåleri tror jag hade varit kul också ;) Men du fick ju massa bra förslag av Odd, som sagt finns det ju så himla mycket att välja på! =)

The_snow_falls
9/15/13, 12:55 PM
#5

Jättebra förslag du kom med#3, låter som en teknik som hade kunnat vara kul för den oinvigde. Vad snällt av dig att erbjuda dig att komma och visa, kan säga till när jag vet när och hur det blir :) Vill jättegärna ha mer förslag på olika stilar, t.ex. Att måla manga med olika tuch eller som #2 föreslog hur man kan använda blyerts. Skoj ju fler saker man kan komma på, så att man dels kan prova på olika sätt men oxå så att det finns lite att välja på :)

The_snow_falls
12/11/13, 4:04 PM
#6

Hade idag mitt ledarskap. Hade otroligt kul och det blev väldigt lyckat :D Vi gick igenom hur mina klasskamrater kunde använda sig av kreativt skapande (måla) ute i arbetslivet och sen fick de prova på några övningar. 

Det viktigaste jag lärde mig idag är DET HÄR vill jag göra igen :)

Vill ni läsa mer eller se bilder kolla in här:

http://tecknarverkstan.blogspot.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: