Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 1794 ggr
Pelle Långlös
2013-07-18 14:56

Blöt pensel

Jag har en stor pensel på stl 12. Jag drar av flera gånger men ändå blir det blött på teckningen. Färgerna går ihop och blir en enda röra. Drar jag med fingrarna blir det ju "torrt" men då går det ju inte måla. Vad gör jag för fel?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
VildaVittra
2013-07-18 15:05
#1

Vattenfärg? Doppa inte penselhåren i färgen du arbetat upp, utan nudda färgen med yttersta toppen och låt den snabbt suga upp en liten mängd färg.

Sen beror det lite på vilken sorts hår du har på penseln, naturmaterial är klart att föredra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pelle Långlös
2013-07-18 15:33
#2

Oj kanske skulle nämna att det är akvarell. Vet inte vad det är men inget billigt man köper i leksaksaffären. Köpte i en konstbutik.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Choklad
2013-07-21 13:50
#3

# 0

jag brukar byta till en annan pensel, eftersom det tar en stund innan den senast använda penseln torkat helt, även om man har använt papper att torka av den med.

Om jag förstått dig rätt så vill du ha en absolut torr pensel?

Du kan ju också vänta en stund till den har torkat. 

Du kan också använda färger som finns på tub, de är lättare att använda i "torrt" skick än färgkakorna .

Och låt bildens färger ha torkat helt innan du lägger på mer färg, om du inte vill att de blandas med varandra.

U R us

Sara FE
2013-07-21 14:27
#4

Jag gör som #3, byter till torr pensel. Eftersom jag oftast målar med olja kan det gå åt 10-20 penslar under en sittning. ;)

Pelle Långlös
2013-07-21 17:23
#5

Har ingen annan i den storleken. :-( Får väl skaffa mig fler. Oj 10-20 st per sittning. :O

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Choklad
2013-07-21 18:17
#6

# 5

men du kan egentligen ha en storlek bara på penseln, om det är en med "spets" så kan den passa på de flesta målningar.

Jag har 4 akvarellpenslar i olika storlekar. 

Olja är nog lite annorlunda mot akvarell tror jag. Fast med olja brukar jag bara torka av med en trasa och sedan ta på ny färg.

U R us

Annons:
Sara FE
2013-07-22 06:42
#7

#6 Det fungerar inte om penseln måste vara helt torr, då jag målar vått i vått (olja) och det ska bli helt slätt, utan att färgerna smetas in i varandra mer än jag vill. När jag målar med akvarell och penseln ska vara helt torr måste den även då vara just helt torr, men det går inte åt lika många penslar. Kan bero på att mina akvareller är små jämfört med oljemålningarna. :)

Pelle Långlös
2013-07-22 07:43
#8

Jag har aldrig skrivit absolut torr, det var någon annan här i tråden. Jag skrev "torrt" inom citattecken. Jag vet att man måste ha en blöt pensel för att måla akvarell med kuber (heter det så?). Men min är för blöt och blir bara vatten trots att att jag drar med pengarna så penseln blir "torr". "Torr" som i: så torr en pensel kan bli för att kunna måla.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

annaniklasson
2013-07-24 05:19
#9

Tips om man vill torka penslar snabbt: hårfön! =)

Pelle Långlös
2013-07-24 07:41
#10

Haha jag äger ingen sån.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

annaniklasson
2013-07-24 08:44
#11

Rackarns! Jag använder min bara till att torka färg och penslar.

Hoppas du får rätsida på penselproblemet ändå.

Pelle Långlös
2013-07-24 08:45
#12

Tack det hoppas jag med. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Choklad
2013-07-24 11:17
#13

man bör vara försiktig med starka värmeväxlingar vad gäller penslar, även om det är penslar av bra kvalite` (på dem  som har dålig kvalite` 

lossnar borsten på ändå)

bäst är ar att alltid hålla rumstemperatur på vatten och annat som penslarna doppas i.

Metallen som håller fast håren på penseln lossnar vid temperaturväxlingar eftersom metall vidgar och och krymper ihop vid temp.skillnader

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: