Annons:
Etikettakvarellmåleri
Läst 2639 ggr
Salish
2013-07-01 16:42

Kadmium?

Köpte ett paket jättefina akvarellfärger och jag tog för givet att det är kadmiumsubstitut i färgerna och inte äkta kadmium men jag hittar inget som indikerar att det skulle vara det. Heller ingen märkning för miljöfarligt material. Hur vet jag det, och om det skulle vara äkta, vad gör jag då med färgvattnet och penslarna? Märket heter Nevskaya Palitra och lådan heter White Night. Någon som har någon idé?

Annons:
Sara FE
2013-07-09 21:55
#1

Jag tror nog att det är äkta, om man tolkar denna sidan:

"Price Group B: 7 colours, Cadmium- and Cobalt- based, Ultra and Cerulean Blue"

Salish
2013-07-10 00:36
#2

Ohh… Okej. Då får jag vara försiktig alltså.

VildaVittra
2013-07-11 08:00
#3

Konstnärsfärger innefattas inte av samma regelverk som vanliga färger, så hos de är även mycket giftiga färger tillåtna. Så ja, det är äkta kadmium, bly osv.

Vad du gör är att du häller vattnet i en burk som du kan ha på tex balkongen och låta vattnet dunsta, när burken blir för full/snuskig lämnar du in den på en miljöstation.

Gjorde faktiskt ett arbete om just gifterna i konstnärsfärger för ett antal år sedan och hur galet det är att det inte finns någon information om detta och hur man ska handskas med produkten från tillverkarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Salish
2013-07-11 16:17
#4

Då kommer det ju gå åt hur mycket brukar som helst. Nåja, antar att det är det man får göra.

VildaVittra
2013-07-11 16:25
#5

#4 När vattnet dunstar så sjunker ju vattennivån i burken och lämnar lite sörja i botten. Ställer du burken i solen, så går processen fortare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Salish
2013-07-11 17:05
#6

Nej men alltså, om man ska lämna in hela burken.

Annons:
VildaVittra
2013-07-11 17:10
#7

#6 Jo, men just för att det dunstar så behöver man ju inte lämna in så ofta, det är ju bara att fylla på samma burk om och om igen. Det kanske blir en burk på tre månader om du målar mycket, om ens det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

creativitet
2013-07-11 17:39
#8

Om det är oäkta kadmium brukar det stå "cadmium hue" på färgen. Jag föredrar faktiskt äkta vara men är noga med att inte hälla ut rester i slasken… :-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Salish
2013-07-11 19:53
#9

Ahh du menar så, smart. Så istället för att hälla på nytt vatten låter man bara böset sjunga till botten.

Upp till toppen
Annons: