Annons:
Etikettakrylmåleri
Läst 6549 ggr
[diffus]
6/17/13, 5:44 AM

Tavlan blev ojämn i efterhand?

Beställde en canvas på ram från en e-konsthandel och målade en akrylmålning på. Canvasen var avsedd för akrylfärg. I efterhand har jag noterat att själva träramen på tavlan har blivit ojämn, liksom lite "vriden". När man lägger tavlan mot en plan yta så gungar den glatt med ett stort mellanrum mellan ramens ena hörn och ytan. Den var helt rak från början. Vad beror det här på? Finns det något man kan göra för att den ska bli rak igen?

Annons:
vugge
6/17/13, 12:31 PM
#1

Hej
dukar brukar dra ihop sig efter att du målat på dem!!
det är en av anledningar varför duken blev vriden!

Vet inte hur du åtgärdar problemet då jag har också en tavla som vred sig! … Dock denna var vriden redan från början!!

creativitet
7/3/13, 3:15 PM
#2

Ja det är själva duken som har krymt av vätan. Antagligen är det en bomullsduk? Enda sättet är nog, tyvärr, att spänna om tavlan i ny kilram med ett kryss bakom…..Det är svårt att få ordning på en ram som slagit sig. Jag vet inte om det går att tillföra ett kryss i efterhand med bra resultat…. Jag har en tavla på väggen som slagit sig och som jag inte spänt om, istället har jag satt en stor "klutt" (på baksidan mellan ram och vägg) häftmassa i två hörn och på så sätt fått den rak åtminstone på väggen ;-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

[diffus]
7/5/13, 9:50 AM
#3

Allright. Vad kan man göra för att förhindra sådana missöden i framtiden? Grundering? Linnedukar framför bomull? Andra tips och tricks?

Har ingen intention att måla med något annat än akryl i nuläget.

creativitet
7/5/13, 2:50 PM
#4

De tips jag kan ge är att alltid köpa spännramar med kryss/stag bakom om det är större dukar. Om det bara är spännramen så ska den vara tjockare/rejälare,gärna typ en Galleriduk,de slår sig inte. Jag köper själv duk på rulle och spänner själv, dvs målar tavlan först och spänner upp den när den är klar. På så sätt slipper man ju det här problemet. Om du köper metervara så ska du tänka på att alltid klippa den större än du tänkt motivet så att du har duk på kanterna över till spänningen. Själva duken tejpar jag fast på en stor masonitskiva som står på stativet. Att spänna i efterhand är dock inte bra om man använder spackel eller annat medium för att bygga upp relief eftersom det finns risk att det spricker när man spänner, då är det bäst med färdigspända dukar.  *Lycka till* :-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Thomas käck
11/30/13, 7:50 PM
#5

Har fått samma problem med två av mina tavlor. Bra märken på ramen och från olika leverantörer.

Deep Canvas 90x90 och 100x100

De slog sig hängande på väggen.

Visst går det väl att trixa till det med lite finurliga lösningar på den egna väggen hemma men inte ok om man ska sälja dem.

frustrerande.

[diffus]
1/6/16, 7:52 PM
#6

Detta är en gammal tråd men jag återupptar den med lite ny information. Jag var till en konsthandlare och diskuterade problemet. Han sa att anledningen till att de slår sig beror på kvaliteten och ingenting annat.  Det har inget att göra med grundering, förberedelser, medium, vätskor osv. Utan kvaliteten på ramen och duken.

Billiga, färdiga canvasdukar som är importerade från Kina till hobbyaffärer ska man undvika. Han rekommenderade även att använda träramar av svenskt furu.

Om en tavla har slagit sig kan man också gå till sin lokala konsthandlare som då kan "knäcka till" den lite rakare.

Kan även tillägga att canvasen var köpt på Skapamer.se och var förhållandevis billig. Jag kontaktade supporten på Skapamer angående det hela utan att få något svar. Så undvik den sidan om ni ska köpa färdiga canvasramar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: