Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2606 ggr
[luneri]
6/6/13, 11:14 AM

Prissättningar

Det är mycket funderingar kring prissättningar här iFokus, och det är svårt att veta vad för pris som är bäst att sätta på sin målning.

Därför tänkte jag starta en diskussion om prissättning här :) 

Hur tänker ni kring prissättning av en tavla? 

Finns det speciella regler att följa, eller ska man välja det pris man som konstnär vill sätta på sin målning oavsett pris? 

Exempelvis, om en konstnär målat en tavla som tagit x antal timmar. För konstnären kan målningen betyda mycket och är a högt värde för henne/honom, det finns en viss unikhet i målningen, men konstnären är inte särskilt känd på marknaden. Kan konstnären ta ett relativt högt pris för målningen ändå? 

Tror ni det påverkar hur betraktaren värderar tavlan om priset är högt eller lågt? Kan den tolkas som mer värdefull med ett högre pris, än om den hade haft ett lägre pris?

Många frågeställningar här. Det är intressant att ta del av era tankar och om möjligt få igång en diskussion av det :)

Annons:
Lorita
6/7/13, 7:51 AM
#1

Jag tycker man ska ta ordentligt betalt, jag hoppas dom som köper tavlan vill ha just den tavlan och inte bara något att häng på väggen 

Vill man bara ha något att hänga på väggen så finns IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/decoration/10788/?sorting=price&priceFilter=true&minprice=800&maxprice=995

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[luneri]
6/8/13, 3:41 PM
#2

Jag håller med. Man ska inte vara rädd för att ta ett högre pris. Det är trots allt en originalmålning. Jag tror också att köparen värdesätter målningen mer om köparen väljer att betala ett högre pris.

[kalelo]
6/8/13, 7:57 PM
#3

Jag har för inte så länge sedan svarat så här i en annan tråd:

Jag är helt ny på detta med prissättning och funderar lite så här: materialkostnad + arbetstidskostnad (antal arbets timmar x 90kr/timmen)

…tycker man sen att kostnaden blir för hög, så kan man sänka timpengen eller om man tycker att det är för lågt höja timpengen. Allt beroende på kvalite och hur känd man är.

Detta med vilken kvalite ens tavla hamnar under avgör man själv(självkritik).

Ex. 1

Materialkostnad: 500kr

Tid: 6 timmar = arbestkostnad (6timmar * 90kr/timmen) 540

Kostnad: 1 040kr

Kvalite låg: +0kr

Kvalite medel: +200kr

kvalite hög: +300kr

Total kostnad Ex. 1:
* Låg kvalite - 1 040 kr
* Medel kvalite - 1 240kr
* Hög kvalite - 1 340 kr

Ex. 2

Materialkostnad: 500kr

Tid: 6 timmar = arbestkostnad (6timmar * 100kr/timmen) 600

Kostnad: 1 100kr

Kvalite låg: +0kr

Kvalite medel: +200kr

kvalite hög: +400kr

Total kostnad Ex.2:

*Låg kvalite - 1 100 kr *Medel kvalite - 1 300kr * hög kvalite - 1 500kr

Lorita
6/8/13, 9:14 PM
#4

#3 också kan du ta det minst gånger två så blir det mer rimligt, 3000 kronor för en tavla man gillar och vill ha är billigt 😊

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[luneri]
6/8/13, 10:43 PM
#5

#4 Och jag tror att man blir mer resoekterad som konstnär genom att ta lite mer i pris. Man ska bara våga! :)

retep
6/16/13, 9:21 PM
#6

Tycker inte att man som konstnär skall förminska sig själva och sin konst genom att använda argument som…jag är inte så känd. Inte heller lägga någon större vikt vid materialkostnad eller arbetstid. Som jag ser det är det ligger värdet i skapandet, i hantverket, i originalet och det värde du sätter på ditt arbete som konstnär. Vettigt att också beräkna och värdera utifrån ett försäkringsbelopp. Tänker att det är av stor betydelse om man får möjlighet att förklara tanken bakom motivet och berätta om tekniken och tillvägagångssätt. När jag märker att en kund är seriös och villig att köpa då kan jag möta det med att ge rabatt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
pellepiano
6/18/13, 8:54 AM
#7

Mina tankar gick så här när jag läste tråden :

Man kan också tänka att det är underligt att en rörmokare tar 500% mer betalt i timmen än exemplen i denna tråd.

En timkostnad kan vara relevant vid beställningsjobb. När man gör egna saker på eget initiativ tänker man sällan på timmarna när man jobbar med det. Och innebär säkert en obehaglig distraktion att tänka på pengar medans man gör det man startat av pur entusiasm.

Är man sen mån om att sälja saker lär man väl märka om man satt för högt pris, och kan då sänka i omgångar tills de blir sålda.

Det man skapar är i princip ovärderligt då det bara finns ett enda exemplar, så vilken summa man än sätter så är det ett underpris ( jämfört med "ovärderligt" )  =)

retep
6/18/13, 11:35 AM
#8

Min erfarenhet är att `den rätta kunden`kommer för eller senare och är då villig att betala vad det kostar.

Har själv sålt flera, som jag inte riktigt själv gillade eller trodde på. Men som för kunden var den de bara villa ha, villig att betala för.

Har sålt målningar med liknande motiv och format, både billigt och dyrt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: