Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 4522 ggr
Galaxy86
2013-04-24 08:29

canavas tavlor vrider sig hur fixar man det?

Hej.

Har några canavas tavlor som vrider sig. 

Något som vet hur man kan fixa?, tips någon ?

Pokemon hundar och konst

Annons:
[luneri]
2013-04-24 19:01
#1

Hmm, vet du orsaken till varför de vrider sig? 

Det enda jag känner till är att canvasen kan vrida sig/bli skev, om man bankar ut kilarna (de som finns på baksidan i varje hörn) för mycket. Duken blir för spänd och då blir den skev. 

Om så är fallet så kan du testa att banka lite lätt (gärna något skydd mellan canvas och hammare tex nån kartongbit så att canvasen inte skadas) med en hammare på hörnen så att kilarna trycks ut litegrann så att duken inte är för spänd. 

Tänk bara på att inte banka för mycket heller. Varje längd ska vara vinkelrät och det mäter man lättast med en måttstock diagonalt båda hållen, då ska de vara lika långa på bägge sidorna. 

En annan orsak funderar jag på nu om det kan vara att själva träet har vridit sig. Det kan den göra framförallt med väldigt porösa och lätta träslag men det har jag bara kännedom om när hela längder som står mot en vägg antar en böjd form efter en tid, så vet inte om även så kan vara fallet i en canvas.

Thomas käck
2013-11-30 19:47
#2

Har fått samma problem med två av mina tavlor. Bra märken på ramen och från olika leverantörer.

Deep Canvas 90x90 och 100x100

De slog sig hängande på väggen.

frustrerande.

hör av dig om du hittar en lösning!!

Upp till toppen
Annons: