Annons:
Etikettskulptur
Läst 6060 ggr
SOF
2/13/13, 6:26 PM

Grålera

Jag undrar lite om vad ni skulpterar i för lera? Jag har hittills bara hållit på med grålera. Har den några för- eller nackdelar?

Tack på förhand :)

Annons:
[luneri]
2/13/13, 9:32 PM
#1

Jag har skulpterat i lera i skolan under gymnasiet och vet inte riktigt vad det är för lera, men antar att det är vanlig lera man brukar använda i skolor. 

På egen hand har jag testat cenitlera, och lufttorkande lera.  cenitlera (eller det kanske stavas zenitlera?) bränner man sedan i ugn när man är klar, och den finns i olika färger. Den lufttorkande leran fungerar som vanlig lera, man kan återfukta med vatten, men skillnaden är att den torkar utan att man behöver bränna den.

Jag tycker lufttorkande leran är jättesmidigt iome att den torkar om man låter den vara och man kan fortsätta arbeta med den senare ändå, men jag tycker om att göra detaljer, och det är svårt i den typen av lera. Det ska finnas en annan lera som är mer lämpad för detaljarbete om man tex gör detaljerade skulpturer av människor, men jag vet inte vad den heter.

annaniklasson
2/13/13, 11:02 PM
#2

Finns en oljebaserad lera som kallas plastilina som jag gillar att jobba i. Den finns att köpa på välsorterade konstnärbutiker, typ Kreatima i Stockholm. Finns olika varianter av den. Den torkar/härdar inte, men är stel nog att skulptera i och när man värmer den smälter den, så man kan gjuta med den. Bra också när man vill skulptera något för att kunna gjuta av det i t ex en silikonform. Tror det är lite olika smältpunkt för de olika varianterna.

Här finns några olika sorter!

SOF
2/18/13, 3:24 PM
#3

Ok, tack! Jag har precis fått hem en massa lera så nu ska här testas :)

VildaVittra
2/19/13, 5:43 PM
#4

Jag planerar att rena leran i marken här där jag bor och använda i vår. Lite skoj att få lära känna den och dess egenskaper samt vara med från början till slut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SOF
2/26/13, 12:48 PM
#5

Låter spännande! :)

Upp till toppen
Annons: