Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 3203 ggr
Blåvindar
2013-02-07 14:49

Varför bild i skolan?

Hej alla ni som älskar konst och att utföra konst där ute

Jag har denna termin börjat studera på universitet till mellanstadielärare med bild som extra val. Nu har vi i uppgift att lämna in ett arbete vid senast midnatt imon där vi ska ta upp "varför ska man läsa bild i skolan?" Jag har ett par ideer i huvudet men nu undrar jag varför du/ni tycker att man ska ha bild i skolan? Vad ni tyckte var bra med det eller vad ni hade velat få göra på era bildtimmar. Detta måste inte just vara för mellanstadiet utan ämnet i helhet 

  • Redigerat 2020-10-01 13:31 av Niklas
Annons:
Lorita
2013-02-07 19:10
#1

Som dyslektiker var bild mitt andningshål, en möjlighet att få känna mig duktig och får skapa, att få komma bort i min värd på någon lektion i alla fall. 

För dom som inte är så konstnärliga tror jag att ett förmedlade av färg och form och hur det påverkar oss är bra att ha med sig som vuxen. Om några enkla tips fastnar så är det lättare att möblera trivsamt och välja textiler så passar med varandra även om man inte har gehör för färg och form.

Sen kan man i bilden också ta upp hur man kan ljuga med en bild i reklamsyfte för att manipulera konsumenten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




VildaVittra
2013-02-08 04:44
#2

Det är utvecklande att använda båda hjärnhalvorna, inte bara den ena.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blåvindar
2013-02-09 01:22
#3

Då var arbetet färdigskrivet och inskickat  Tack för bra ideer att spinna vidare på

Lorita
2013-02-09 09:05
#4

 lycka till med inlämningen är det betyg på den  kanske kan du dela med dig lite och skriva en artikel här om ämnet 

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Blåvindar
2013-02-09 21:48
#5

 #4 Tack

Jo, det sätts betyg på detta. Just denna kursen handlar om didaktik (konsten att lära ut) och är på ca 5 veckor. Detta var den sista av 3 inlämningar och om någon vecka är det examination.

Inlämningsuppgiften ska nu få feedback av de 3 andra i min grupp samt ett betyg av kursledaren under den närmsta veckan, när detta är gjort hade jag nog kunnat tänka mig att lägga in den som artikel här om det är något som önskas

Lorita
2013-02-09 23:13
#6

#5 det skulle vara jättekul och givande för oss andra att läsa, om du klarar att göra det utan att skolan blir lidande.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[luneri]
2013-02-11 21:56
#7

Det är ett sätt att uttrycka sig, som man kanske inte kan med ord. 

Just bild tycker jag är ett jätteviktigt ämne. Det framhäver och utvecklar elevernas kreativa förmågor och som också många gånger handlar om problemlösning. Ofta får man tankeställaren hur man ska gå tillväga med en bild, eller om vad det är för uppgift,  som man sedan hittar lösning på genom det tillvägagångssätt man valt. 

Det gör att man kan använda de förmågorna i andra situationer i vardagen om man utvecklat de sidorna.

[luneri]
2013-02-11 21:57
#8

Nu ser jag att den redan är inlämnad, men jag delar med mig av mina tankar ändå här :)

Blåvindar
2013-02-11 22:09
#9

#8 Tack så mycket ändå, det är alltid bra att få veta andras tankar ändå :)

Blåvindar
2013-04-16 11:55
#10

För er som vill läsa det färdiga arbetet kan bara följa denna länk

http://fotoklotter.blogg.se/?tmp=637219 så kommer ni direkt dit. Ni är jättevälkomna att komma med kommentarer angående huruvida ni tycker det stämmer eller inte eller andra frågor ni vill ta upp och diskutera :)

ler
2020-09-11 00:06
#11

Det är otroligt viktigt att förstå att bild och form är ett av dom språk vi har behov av som människor. Skulle man ta musik som exempel så är det ju svårt att tänka sig att man kan läsa en text och få samma upplevelse som att höra musik. Så är det ju med bilder också. Man säger Ju att inget erkännande utan ord men det vet jag inte om jag är enig i. Det gäller så klart om man tänker på en intellektuell aspekt och även en rationell analys av vad man ser. Men jag upplever att när jag ser konst som träffar rätt så får jag en känsla som inte behöver ord. Man kan skapa teori ifrån konst men man kan inte skapa konst utifrån en teori. Det finns något obeskrivligt eller rättare sagt så finns det ingen anledning att nödvändigtvis förklara allt med ord. Alla människor skulle nog ha fördel av att våga konsten. Likaså är det bra med motion och så vidare även om man inte gillar det.

  • Redigerat 2020-09-11 00:12 av ler
Upp till toppen
Annons: