Annons:
Etikettoljemåleri
Läst 23212 ggr
Candela
2012-11-21 15:18

Oljemålning - torktid?

Om man har målat ett tunt, men ändå täckande, lager av oljefärg - hur lång tid tar det innan det är helt torrt?

Målade för 5 dagar sen, men man får fortfarande färg på fingrarna även om färgen känns torr.

Annons:
[luneri]
2012-11-25 15:58
#1

Jag är ingen expert på oljefärger, och hoppas någon annan kan svara mer exakt, men av de erfarenheter jag har, så kan det bero mycket på hur mycket olja du använt dig av. Ju mer, desto längre torktid. Jag har fått höra att torktiden ska vara ca en vecka, när jag började med en oljemålning (som jag inte fortsatt på) tog det endast några dagar innan den torkade.

Men det bästa är att vänta till den torkat helt tror jag. Det kan säkert vara ganska individuellt, och ju längre man kommit desto "mättare" blir ytan och torktiden blir längre.

Afturelding
2012-11-26 20:38
#2

Det beror väldigt mycket på vilken färg du använt.  Mina färger brukar torka på en vecka tror jag. Jag tycker om att måla nya lager på färg som inte torkat helt, men som ändå inte är så våt att den blandar sig för mycket.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Yllhilda]
2012-11-29 11:43
#3

Min färger tar som regel 2 veckor att bli helt torra, men går att måla på efter ca 1.

Men om väntan stör dig föreslår jag att du köper enkom torkmedel.

Jag har ett som får färgen att torka på ett dygn. Det är inte hälsovådligt att inandas, men jag brukar ändå öppna ett fönster för att vara på den säkra sidan.

Upp till toppen
Annons: