Annons:
Etikettarbeten-för-kritik-beröm
Läst 3304 ggr
xgorian
7/12/12, 11:39 PM

Söker hjälp för framtida porträtt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny på detta forum, och egentligen rätt ny i hela rita/måla/teckna världen. Jag ritade mitt första porträtt för drygt ett halvår sedan och fastnade rejält i träsket. Tidigare så har mina portärtt sett rätt så "platta" och tråkiga ut, så för detta porträtt försökte jag lyfta in lite mer skuggor och grejs.

Så lite kritik på porträttet skulle vara fint, så att jag kan göra kommande projekt bättre!

Nu vet jag inte heller om detta är rätt forumavdelning för detta, men skit samma Skrattande

Jag har ingen aning om hur storleken på bilden blev nu, eller om det går att förstora den, för den ser inte så bra ut när den är förminskad :p

Annons:
[Sara FE]
7/13/12, 5:47 AM
#1

Ögonen är mycket fina förutom en sak: irisarna är inte runda, utan smalare/tjockare på vissa ställen. Något att tänka på till nästa gång. Munnen är helt fantastisk! Näsvingarna kunde ha fått en lite skarpare skugga vid sina kanter, och håret ser ut att bara vara grundat. Lek med slingor i olika skuggningar här och var, även om håret ska vara helt slätt. Det räcker med någon extra mörk linje lite varstans för att håret ska få sig ett lyft och lite liv.

Överlag ett riktigt snyggt porträtt, det syns att detta är din grej! :)

xgorian
7/13/12, 2:42 PM
#2

Tusen tack! Och tack för tipsen! :)

[luneri]
7/17/12, 3:49 PM
#3

Du fick många bra tips av #1

Porträttet har mycket av samma ton i gråskalan. För att liva upp det, försök att leka lite med skuggor och ljus. Det ger en känsla av djup i motivet. Du har redan vissa ljusare partier, men testa att försök lite till med kontrasterna.

Du har också mycket av den "mjuka" gråa tonen i motivet, men för mer kontrast (även här) försök gärna med att dra lite "hårdare" linjer på jackan/tröjan och även i håret. Samt att vissa hårstrån brukar utmärka sig mer än andra och även där kan du lägga in mer ljus. Överarbeta inte håret dock, för då brukar det bli lite väl mycket detaljer i håret.

Jag skickar med en länk på olika teckningar från Deviant art. Jag har bara sökt på random bilder i sökfältet. Man lär sig bäst genom att titta hur andra har gjort tycker jagGlad

http://browse.deviantart.com/?qh=§ion=&q=drawing+portrait

Tex så ser du på teckningen på Emma Watson, där har konstnären använt sig av ganska mörka skuggor under hakan vilket framhäver hakan och käken lite tydligare medan hakan är ganska ljus.

I övrigt tycker jag du har gjort ett väldigt bra jobb!

xgorian
7/18/12, 5:09 PM
#4

Tusen tack för kritiken/tipsen! :)

Upp till toppen
Annons: