Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 3092 ggr
_Lo_
2012-06-07 15:58

Det här med copyright - vad gäller?

Hejsan!

Om jag säljer en originalmålning som jag själv målat. Behåller jag ändå rättigheterna till bilden då, dvs att jag behåller rätten att kopiera bilden, sälja kopior, sälja bilden till företag som kan använda bilden i sina kataloger etc? Om jag säljer en originalmålning av mig så köper de väl bara just den bilden, och har rätt att rama in den och sätta den på väggen, inget mer?

Säg att jag målar en akvarell, tar ett foto på bilden innan jag säljer originalet. Har jag rätt att trycka upp fotot och sälja kopior av bilden då?

Annons:
Lorita
2012-06-07 16:42
#1

Du ska skriva kontrakt med köparen så den vet vad den köper och du vet vilka rättigheter du säljer.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Alenzi]
2012-06-07 18:00
#2

Men om man inte gör det, vad gäller då?

[Sara FE]
2012-06-07 18:08
#3

Man behöver inte skriva något kontrakt för att sälja en tavla. Du äger fortfarande rättigheterna om du inte har skrivit på ett papper som säger något annat.

Tillägg: Information på BUS (Bildkonst Upphovsrätt i Sverige).

DesK
2012-06-07 21:04
#4

Copyrightskyddet gäller oavsett du har skrivit något kontrakt eller ej. Det vill säga du, i egenskap av konstnär har fullt copyrightskydd på dina verk även när du har sålt dem. Däremot är det bra att informera köparen av orginalet att du eventuellt kommer att visa bilden eller reproducera bilden. Det är bara du själv som har rätt att på ett eller annat vis kopiera och reproducera dina bilder, ingen annan. Undantaget är om du skriftligen och tydligt överlämnar copyrighten till någon annan.

Läs gärna artikeln om upphovsrättslagen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: