Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 9174 ggr
_Lo_
2012-05-31 14:57

Leva på sin konst, eget företagande

Hej!

Nu har jag verkligen kommit igång med mitt akvarellmåleri och det är helt fantastiskt. Jag vill verkligen kunna leva på konsten. Tanken är att jag vill få det hela att gå runt genom att sälja originalakvareller, sälja signerade kopior (konsttryck), hålla i kurser etc.

Om det inte räcker för att få en normal inkomst så tänkte jag arbeta deltid som bildlärare/förskollärare eller dyl. Problemet med läraryrket är att det brukar sluka all min kraft och då finns det ingen ork över till akvarellmåleriet.

Jag ska vara föräldraledig nu i ca 1,5 år och jag tänkte använda en del av tiden(den lilla tid som finns när barnet sover) till att starta upp min verksamhet.

Är det någon som provat att sälja sin konst som signerat konsttryck? Jag har surfat runt på andra konstnärers sidor och de verkar ta allt mellan 150 och 1500 kr för en signerad kopia. Vad är rimligt tycker ni? Genom att sälja konsttryck så kan man ju sälja en del akvareller som vill behålla själv, samtidigt som man når en bredare kundkrets.

Vad ska man tänka på? Någon här som har startat upp ett eget företag som konstnär?

Annons:
SannaHolmgren
2012-06-01 22:30
#1

Jag kan inte låta bli att le lite igenkännande om dina tankar om att få något gjort när liten bebis sover. Själv är jag mor till tre och lärde mig den hårda vägen att ta vara på den lugna tiden som fanns till att själv kunna ta det lugnt.

Jag jobbar inom äldreomsorg och har gått ner lite i tjänst för att kunna utöka målandet, om det ytterligare går att få mer inkomst med att sälja målningar och porträtt så vill jag minska ytterligare på min tjänst. Det är just nu en oviss balansgång. Men jag är vid gott mod, jag hinner nog. Har fått lite kontakter och har en del som ligger och väntar i målerijobb.

Lycka till, och njut av tiden med den lilla.

[luneri]
2012-06-01 22:40
#2

Jag är oefaren inom området, men tanken har själv slagit mig och jag har idéer som jag hoppas kan vara till hjälp.

Jag tror det kan vara svårt att överleva på sin konst, men man ska absolut tro på sig själv och sin egen förmåga för det är då man kommer som längst!

Det är en jättebra start att sätta igång med verksamheten iome föräldraledigheten. Då kan du lägga ner energi på målandet, och marknadsföringen av dig själv. Gör en hemsida med fokus på din konst, ställ ut på utställningar och lägg upp din konst på andra sajter där man kan publicera. Det är viktigt att du syns. (Det är mycket marknadsföring man får lägga fokus på)

Tex på Deviant Art kan man välja att sälja sin konst och man får en slant för det. Vet dock inte hur mycket man får ut av det, men sidan sköter jobbet och man behöver egentligen bara publicera bilden och välja alternativet "print" (vad jag vet är det inte mer än så). Personer som är intresserade kan välja att köpa en kopia. Sidan trycker upp bilden och skickar till kunden.

Eller så kan du sälja via egen sida.

Du kan även försöka hitta återförsäljare som verkar intressanta om du trycker upp egna kopior som sedan butiken säljer vidare.

Jag hoppas det går bra för dig och jag önskar all lycka!

Upp till toppen
Annons: