Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 13945 ggr
[luneri]
3/19/12, 8:40 PM

Gouache

Är det någon här som målat med Gouache?

Vad tycker ni isåfall om denna målarfärg och hur beter sig denna färg jämfört med tex akryl och akvarell?

Har funderat många gånger på gouache, men aldrig testat. Har sett att en del använder gouache och fått väldigt fina resultat.

Annons:
Ilya
4/24/13, 6:39 PM
#1

Puttar upp denna!

Nu har jag bara dragit några streck med gouache men tycker det är, från det pyttelilla jag gjort, väldigt likt akvarell.

Enda skillnaden är att det går att få tjockare med gouache.. typ mer täckande. Det är mer krämigt.. eller iaf GÅR att få. En väldig fördel! Akvarell är ju mycket vattnigare..

Är väldigt sugen på att köpa hem lite färger och testa mer 👍


[luneri]
4/24/13, 6:46 PM
#2

Okej! :) Jag har aldrig själv jobbat med gouache, men vart nyfiken över vad man kan skapa med den

Pelle Långlös
4/27/13, 11:41 AM
#3

När jag målade med guashe så använde jag inte vatten till utan målade som den var. Kändes som akryl utan vatten.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

sisela
4/27/13, 1:51 PM
#4

Det är en vattenlösligt färg liksom akvarell, men täckande som akryl. Akryl är ju dock bara vattenlöslig tills den har torkat. Gouache och akvarell är vattenlösliga även efter torkning. Den är som sagt krämig och täckande och resultatet blir ganska matt, men med fina klara färger. Det är en mycket bra färgläggningsfärg och till illustrationer f ex.  Kul att jobba med tycker jag.

Julip
4/29/13, 2:58 PM
#5

#3 Antar att du använde tuberna då? 🙂 Jag har nämligen använt "kakorna" eller "kopparna" och då är det lite svårt att att inte använda vatten eftersom dom är snustorra utan vatten ^^'

Gouache finns ju nämligen både i tub-och kak/koppform.

Pelle Långlös
4/29/13, 4:16 PM
#6

Okej det visste jag inte. Jo det var tuber. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[luneri]
4/29/13, 8:21 PM
#7

Då måste jag fråga er vad ni tycker om gouache jämfört med akryl? 

Jag håller på med akryl, men känns lockande att testa gouache. Dock är det inget jag köper bara för att testa eftersom det ändå blir en del pengar när man ska ha flera färger.

Pelle Långlös
4/29/13, 8:45 PM
#8

Jag tycker att akryl är mera mjuk att arbeta med. Guoachen fick jag fylla på med mera färg mest hela tiden. Använder varken vatten till nån av materialen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ChemicalTV
5/2/13, 2:09 PM
#9

Personligen tycker jag att akryl är lättare att använda. Har inte jobbat så mycket med gouache, men när jag testade det påminde det mig dendär gången vi arbetade med äggtempera på gymnasiet. Det var omöjligt och lite jobbigt, men ändå kul x) tänker nog ändå införskaffa mig lite gouachefärg i framtiden ;)

[luneri]
5/2/13, 8:35 PM
#10

Du får gärna visa upp dina alster sen :) Roligt att se olika tekniker här i forumet tycker jag och är oerhört inspirerande.

ChemicalTV
5/13/13, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kastar upp en av bilderna jag gjorde med ”akrylteknik” vilken var den enda tekniken vi använde till gouachen på folkisen(synd! Jag har sett fantastiska gouachbilder i akrylteknik på internet). Bilden är lite liten och jag är inte hundra procent nöjd med resultatet, men ändå, det var kul att testa ;) Tanken var att det skulle bli en ”ugglekvinna”, men det blev nästan snyggare när hon nästan var klar och bara vit i ansiktet, de gula ögonen stack ut mer då.

[luneri]
5/13/13, 6:23 PM
#12

Ser jättebra ut! riktigt snyggt blev det. 

Vad är det som skiljer sig när man målar med gouache, i akrylteknik? Blev lite nyfiken på det där, och ser ut som en teknik jag eventuellt skulle kunna jobba med. 

Jag gillar det starka färgerna, men även de transparenta partierna i målningen.

ChemicalTV
5/14/13, 12:07 PM
#13

tack så mycket ;)  ash, jag skulle ha skrivit "Jag har sett fantastiska gouachbilder i AKVARELLTEKNIK på internet", inte akryl x) vi testade inte att måla gouache i akvarellteknik på folkhögskolan, vilket var synd. dessutom har jag blandat i lite tush i målningen också kom jag på nu.

Det blev väldigt mjuka övergångar i färger som inte är så glansig (akryl är ju plastbaserat därav blir det gärna glansig yta när det är lite tjockare, men jag tror inte gouache har plast i sig vad jag vet).
Det lägger sig inte lika platt på lager som akryl utan det blir mer bergigt och otympligt, så man måste ha en plan på hur man ska måla så man inte kör lager på lager på lager jättelänge, då blir det som en färgkulle istället. har man mycket vatten på penseln kan det även bli att man gräver neråt bland färglagrena på duken(kan man måla på duk med gouache? jag kör oftast bara med att måla på grovt papper), trots färgen egentligen har torkat. det gör inte akryl när det har torkat.

Hm, det är allt vad jag kommer ihåg nu av hur det var när jag målade. lite klumpigare än akryl, men med mjukare lyster i färgen.  hoppas det hjälpte lite iallafall ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: