Annons:
Etikettteckning
Läst 6411 ggr
felixhaljeskog
3/1/12, 1:31 AM

Rita av

Är man dålig på att rita om man ritar av? (ritar av en bild som ligger bredvid)

Jag har ritat i stort sätt hela mitt liv, men jag har mest bara ritat av t.ex. någon drake jag sett i någon tidning eller något annat m.m.
Men när det gäller att rita ifrån mina egna tankar så går det inte lika bra för jag ser inte detaljerna lika bra då.

Men är man sämre på att rita bara för man ritar av, fast de man ritat av blir väldigt bra? och hur lär man sig på lättaste sätt att rita genom sina egna tankar?

Annons:
[luneri]
3/1/12, 12:22 PM
#1

Det skulle jag inte säga. Man måste ha talang för skapandet även när man ritar av. det betyder inte att man är dålig. Man kan i själva verket vara riktigt duktig på just den bitenGlad

Jag skulle säga att genom att rita av bilder och föremål tränar du en speciell del i seendet och skissandet, ju mer man ritar av desto bättre kan man bli, och fördelen man har av att rita av är att lära sig hur saker och ting faktiskt ser ut samt skuggor och ljus. Dvs att du fokuserar på att bli bättre på en viss del i tecknandet, men man behöver också lägga fokus på andra punkter i skissandet för att utvecklas.

Det negativa med att enbart rita av bilder och föremål är att du inte lär dig "basic" kunskaper i ritandet och det kan göra det svårt att skapa något man tänkt ut från fantasin eftersom man inte vet hur saker och ting förhåller sig till varandra.

Jag skulle ge som tips att försöka gå igenom tutorials. Du skulle kunna låna "lära sig teckna"-böcker på biblioteket eller köpa någon (kanske finns på bokrean). Det viktigaste är att lära sig grunder eftersom det är utifrån dessa som man kan bygga på ny kunskap. Samtidigt är det också jättebra att rita av. Det är bra om man kan kombinera dessa två tillvägagångssätten.

Att lära sig rita efter sina egna tankar kräver också att man tränar upp sin fantasi och skapande. Av egen erfarenhet vet jag att det kan gå väldigt trögt till en början om man inte är van, men jag lovar att ju mer man tränar och försöker kommer man få allt mer fantasi och ideer. Titta också på andras bilder. Hur har de lagt upp sitt motiv och vad gör bilden intressant? Att reflektera är också väldigt bra.

vad är det du vill lära dig rita? människor, teknikprylar m.m.?

Jag har alltid haft intresse för att rita, men jag var inte duktig när jag var yngre och jag visade aldrig upp dem för andra men intresset fanns alltid med mig och det var därför jag fortsatte. Jag är glad att jag började läsa tecknar-böcker senare för det har hjälpt mig mycket. Innan dess var jag väldigt begränsad och jag ritade också av mest eftersom det blev snyggast.

Det blev väldigt långt här, jag hoppas det ger svar och att det kan hjälpa digGlad

felixhaljeskog
3/1/12, 1:52 PM
#2

Tack! ja det ger svar på en hel del hehe :) får kolla runt lite om jag hittar tutorials :D

Tzatze
3/2/12, 6:27 AM
#3

Håller med #1. Rita av är bra, men vill du utvecklas så våga prova annat också.

Träna på att rita av levande föremål. Börja med stilleben (som inte rör sig). Då tränar du upp ett tredimentionellt seende och stöter på helt andra problem än när du ritar av en platt tvådimentionell bild.

felixhaljeskog
3/2/12, 10:17 AM
#4

#3 jag vågar prova annat, har ritat mycket från hjärnan, och saker i hemmet :) men det blir inte lika bra bara :P

Tzatze
3/2/12, 10:58 AM
#5

#4 var inte så hård mot dig själv Flört

felixhaljeskog
3/2/12, 11:09 AM
#6

#5 Får sluta vara de, men de e svårt att inte vara hehe :P

Annons:
SannaHolmgren
3/5/12, 9:47 AM
#7

#1 Jättebra svar!

#0 du får också våga låta det ta tid.  Prova olika tekniker när du känner för det, rita mycket eller litet när du känner för det, och träna på att rita med hjärtat, rita en känsla, och det är med tecknandet som med mycket annat. Om man gör 100 bilder så är det en som blir riktigt bra. Släng heller ingenting, spara alla gamla bilder även de sämsta och använd dem för att se vad du behjöver träna på, och senare så är det riktigt roligt att se hur man har utvecklats.

Jag har flera kg tror jag med gamla teckningar sparade och jag tror mer än hälften har jag "ritat av" men det är ju jättekul nu att titta på dem och se vad man har lärt sig sedan dess.

Ibland tittar jag på mina gamla bilder och inspireras att göra om dem till ngt annat till ngt nytt alster

Zabbio
3/10/12, 10:18 PM
#8

Jag har väl problem tvärtom - har alltid mest ritat från huvudet, och blir otroligt missnöjd när jag inte klarar av att rita av en exakt kopia :P

Det är bra att träna på bägge sakerna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: