Annons:
Etikettvax-spray-och-andra-tekniker
Läst 5021 ggr
LinneaL
2012-01-14 22:20

Porslinsfärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit fram mina gamla porslinsfärger för att testa lite på några muggar jag har. Denna blev en present till min taiwanesiska kompis. Hällristningsmotiv som berättar om hennes tid i sverige. :)

Har införskaffat en helvit tekanna som jag tänkte pryda med motiv från nordisk mytoligi, tänkte mig världsträdet Yggdrasil och sedan får jag se hur det blir.

Efter att färgerna fått torka i minst 24 timmar så bränner jag föremålet i ugn i ca 30 minuter. 150 grader.

Berätta gärna om era erfarenheter och tekniktips rörande porslinsfärg! :)

Annons:
[GunillaR]
2012-01-14 23:43
#1

Så fina muggar. Jättevacker med de röda figurerna på grå bakgrund, precis som det ser ut på plats. Förresten, är det möjligtvis hällristningarna i Glösa?

Jag har målat porslin för väldigt länge sedan. Gick på en kurs, tror det var på ABF. Efter kursen så ställde vi ut våra verk. Jag hade målat ett motiv på en kakelplatta med enbart blå färg. Den blev stulen!

Det var kul en tid att prova på, men det var egentligen inte något som passade mitt temperament. Fast man vet ju aldrig vad som skulle hänt idag. Man fick ju inte vara så fri i sitt skapande utan måste alltid tänka på bränningen och slutresultatet.

LinneaL
2012-01-15 00:01
#2

Tack! Det är lite olika sorters hällristningar. Har kollat i olika böcker och på nätet efter motiv som jag tyckte passade med i "berättelsen" ;)

Men vad synd att den blev stulen! Så lågt att stjäla någons verk…

Jag har ingen aning om vad man bör undvika och vad som går an med de här färgerna. Får helt enkelt prova mig fram misstänker jag.

[GunillaR]
2012-01-15 11:29
#3

Måste man fortfarande bränna godset eller finns det färger som härdar sig själv nuförtiden?

Förresten, det måste ha varit knepigt att göra figuren på botten av muggen! Gäller att hålla tungan rätt i mun Tungan ute

Lorita
2012-01-15 11:29
#4

Den var jättefin Skrattande med hög "vill ha" faktor Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[GunillaR]
2012-01-15 11:30
#5

Det är bra om man läser vad som står skrivet. Du skriver ju att du bränner i ugn. Får väl putsa glasögonen bättre SkämsCool

[malva65]
2012-01-15 11:53
#6

Mmmmm, vilken härlig mugg Skrattande !

Vill ha!!!!!!!!

Ska bli spännande att se kannan. Hoppas att du visar den när den är klar.

Annons:
[GunillaR]
2012-01-15 11:59
#7

Jag blev lite sugen på att testa!!! Tungan ute

LinneaL
2012-01-15 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack alla :)

Så här ser tekannan ut för tillfället. Ska fortsätta på den idag tänkte jag.

Lorita
2012-01-15 13:27
#9

ser fram mot det färdiga resultatet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[GunillaR]
2012-01-15 18:49
#10

# 8 - Spännande Glad

[luneri]
2012-01-16 14:42
#11

Jag har ingen erfarenhet av detta, men måste bara påpeka att de är jättefina! Vilken fin present att ge bort!

LinneaL
2012-01-25 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sådär! Nu är den färdig. Dock bara en sida av tekannan, vet inte riktigt vad jag ska göra med den andra sidan, om jag ska låta den vara helvit eller om jag ska måla den också… Just nu vill jag inte göra samma motiv där eftersom det var så jobbigt ;)

Skulle gärna vilja ha något som passar ihop med trädmotivet och helst något från den nordiska mytologin också så det håller samma tema. Tips någon? :)

LinneaL
2012-01-25 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till bild

Annons:
SannaHolmgren
2012-01-25 11:50
#14

Tors getabockar. Sleipner. mm

LinneaL
2012-01-25 13:39
#15

#14

Jo, har tänkt i de banorna men vet inte riktigt om de skulle passa ihop med trädet. Funderade på att ha Hugin och Munin med något landskapsbakrund men måste fundera lite mer.

Upp till toppen
Annons: