Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 5841 ggr
CatharinaEngberg
2011-12-03 20:02

Hur förvarar ni?

Ni som målar med torrpastell; Hur förvarar ni era tavlor så att de inte förstörs genom att förlora eller kladda ut färgstoff. Och hur behandlar ni tavlorna under själva arbetet så att de blir hållbarare? Hur ska man bära sig åt om man inte kan rama/glasa in målningen direkt när den är klar? Jag är rädd för att den blir förstörd. Tacksam för tips! / Catharina

Annons:
SannaHolmgren
2011-12-03 21:10
#1

Jag låter mina ligga i köket ovanpå frysboxen, bland barn och brödpåsar…

Jag har inget arbetsrum/ritbord så det är faktiskt sant. Familjen är också mycket  noga med att inte röra mina bilder så detta fungerar än så länge. Under tiden jag håller på med bilderna så ligger de så exponerade. Under ritandet kan det hända att jag täcker delar av bilden med stela `overheadplast`så jag kan stödja handen på pappret utan att det kladdar.

Men efter mina bilder är klara så sprayar jag ett par lager med fixativ, torkar ordentligt mellan 2-3 sprayningar och lägger dem inuti ett större ritblock med rätt så hårda pärmar.

Plastfickor och pärm till de mindre bilderna.

EeWeeM
2011-12-04 16:42
#2

När jag ibland målat med torrpastell har jag för förvaring lagt dem på en hög höjd tex ovan en garderob och över har jag lagt bakplåtspapper som skydd.Bakplåtspappret är lite "glansigt och fettigt" men håller torrfärgen på plats om man bara lägger löst på och inte trycker till.Fäster fast teckningen/bakplåtspappret med hörn klippta från plastfickor så bakplåtspappret hålls på plats på teckningen och inte flyger av samtidigt som det inte skapar något tryck på teckningen och torrfärgen.Fick tipset av en annan konstnär och det funkar för mig!Flört

SannaHolmgren
2011-12-04 21:20
#3

#2 Bra tips! Det ska jag ta åt mig! Tack!

CatharinaEngberg
2011-12-10 17:41
#4

Oj vad smart med hörnen på plastfickor! Det måste jag prova! Tack!

En sak till: jag pratade med en annan konstnär i den konstnärsförening som jag är stödmedlem i. Undrade varför inte fixativet hjälpte särskilt.

Han sa att han alltid blåste av överflödigt färgstoff innan han sprayade, och sedan målade han vidare, blåste igen och sen sprayade igen. Gör ni också så?

SannaHolmgren
2011-12-10 19:37
#5

Jo jag blåser av färgstoftet. Skurvattnet efter några dagars intensiv tecknande brukar få lite olika nyanser, inte alltid det blir smutsgrått. Fixativet hjälper bättre om man sprayar ett par gånger efter varandra och teckningen torkar däremellan har jag märkt.

Upp till toppen
Annons: