Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 9491 ggr
Eywa
11/30/11, 7:34 PM

Måla på speglar

Jag har precis köpt in ett gäng speglar som jag skulle vilja måla på. Jag vill måla på dom precis som om det vore en duk men jag antar att det är speciella färger som gäller. Jag vill inte att det ska vara en färg som går att diska/tvätta bort.

Någon som vet vilka färger som går att använda?

Annons:
Lorita
12/1/11, 5:46 AM
#1

samma färg som du målar på glas ska du använda

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




EeWeeM
12/4/11, 4:57 PM
#2

Jag brukar använda bla Vitaril glas/porslinfärg (pebeo) som finns att köpa på tex Panduro Hobby men även på andra välsorterade butiker/färghandel.Färgerna är jättebra att måla både på porlin och glas men är inte vattenlösliga och luktar starkt så det gäller att ha god ventilation annars blir man lite vimmelkantig efter ett tag….En burk kostar ca 35-75kr beroende på ml och finns i många olika färger som går att blanda sinsemellan.Färgerna finns både som blanka,mer matta och med pärlemolyster.

Dessa färger går även att blanda med tex Hobbylines Brilliant Bronzpulver som finns i guld,koppar,silver bla och då får du metallic eller pärlemorlyster i glasfärgen beroende på mängd pulver du tillsätter.Men det ger jättefina och hållbara effekter och ger effekten av bladguld!

Färgen torkar rätt snabbt och det går att fördröja genom att tunna ut färgerna.Jag brukar använda vanlig lacknafta i brist på annat men det finns som sagt andra bättre medel att dryga ut färgen med och även tvätta penslarna med.!som desutom inte luktar lika illa…Vatten och yes funkar INTE för då har du förstörda penslar och smet överallt!

Färgen är hållbar,går att bränna i ung om du målar på porslin.Målar du på glas är färgen helt trorr efter ca24 timmar.

Har använd denna färg i många år till glas,spegelglas,för att måla "blyinfattningar" på fönster och till porslin.Problemet med porslinet är väl att om man inte brännt färgen så går det inte att diska porslinet och glas,speglar man målat på går bara tt torka av med en lätt fuktig trasa för annars kan färgen flagna i kanten om man har otur!

Lycka till med dina projekt!Glad

Eywa
12/5/11, 12:56 AM
#3

#2 Tack så jättemycket för ditt svar! Alla mina frågor är besvarade :) Ska sticka iväg i veckan och köpa färg! Tack igen! :)

SannaHolmgren
12/12/11, 7:26 AM
#4

Fick du tag på någon färg?

Upp till toppen
Annons: