Annons:
Etikettarbeten-för-kritik-beröm
Läst 5114 ggr
petrizza
2011-11-07 20:38

Freja och valkyrier i vårskogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu är jag färdig med min Freja-målning!Glad Detta är ungefär hur jag upplever gudinnan Freja. Har även målat två valkyrior som flyger fram i galopp. Skulle jag ha skippat dem och bara haft Freja?

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Annons:
[nadvard]
2011-11-07 21:37
#1

Wow vad fint!Skrattande Jag tycker de passar bra där!

Tzatze
2011-11-08 06:26
#2

Superfin. Jag tycker att valkyriorna i bakgrunden ger tavlan spänning och händelse. Man undrar ju varför de rider där och varför Freja står kvar. Är hon i fara eller strider de för henne? Utan valkyriorna blir tavlan vacker och magisk, så det beror ju på vad du vill ha fram. Toppenfin är den i alla fall.

[luneri]
2011-11-08 22:25
#3

Jättefint!

Nej jag tycker det ser bra ut med valkyriorna i bakgrunden. Det guldiga på deras sköld som blänker återkommer i henns skärp. Det blev väldigt bra när du gjorde så. Hennes klänning och hår blev jättebra!

Det händer en hel del i bilden, Jag funderar om du har någon ide som ligger bakom, någon historia som ligger bakom. Hur tänkte du när du målade motivet?:)

Av de jag sätt som du målat är nog denna min favorit:)

DesK
2011-11-09 11:38
#4

Toppenfin målning! Jag tycker valkyriorna ger det där lilla extra till målningen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SannaHolmgren
2011-11-09 14:07
#5

Jag håller med föregående talare. Ibland behöver man inga figurer i bakgrunden som din tidigare du visade (var det med Skade) i en annan tråd, men ibland passar de verkligen in, som här och förstärker bilden istället.

petrizza
2011-11-09 17:33
#6

nadvard: Åh, tack :)

Tzatze: Tack så mycekt! :)Valkyrierna rider till strid för vanerna mot asarna. Freja kommer också kriga men hon kommer gåendes till fot mot slagfältet och använder sina magier (tex stridsbojor) mot fienden.

Iuneri: Tack tack :) Vad bra att du tycker de passar in! tror jag har lyckats då:)

DesK: Tack så mycekt!

SannaHolmgren: Va bra!  Jag lärde mig lite av att i akryl målningen med Skade så snodde hästen uppmärksamheten från gudinnan.Så denna gång gjorde jag hästarna mindre framträdande. Och jag undrar varför jag envisas med att ha hästar med. haha O.o

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Annons:
SannaHolmgren
2011-11-09 18:05
#7

Hästen har ju en viss betydelse. Hur hade vår tid sett ut nu om inte hästen varit med och format hela vår historia.

[GunillaR]
2011-11-09 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag lovade ju att visa min version av Freja. Här kommer den. Den är inte alls så fartfylld och dramatisk som din ;-)

petrizza
2011-11-13 14:01
#9

GunillaR: Vad roligt att vi kunde jämföra nu! ja som du säger är din fridfullare. Du har fått liv i Frejas kärlekskraft och kvinnlighet medan jag har återskapat hennes mystik och magiska kunskaper. Det här var kul och intressant! Flört

Har du målat någon Idun?

MVH Petra

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

[GunillaR]
2011-11-13 16:49
#10

# 9 - Jo min Freja ska ju precis lämna över smycket, och hon har också sänkt sitt svärd.

Freja är egentligen den enda ur mytologin som jag målat. De andra gudinnorna och änglarna har jag liksom knutit mycket till de fyra elementen och även till kristaller. Jag har även gjort en mångudinna och prästinnan Morgiane, ska se om jag hittar trådarna.

Däremot så har jag planer på att göra Ishtar, Diana, Afrodite, Hathor, eller någon av dem.

[luneri]
2011-11-13 19:40
#11

Intressant att se båda era tolkningar av freja. Båda är väldigt vackra och har så olika uttryckssätt.

Denna kommentar har tagits bort.
dragonstar
2011-11-15 22:00
#13

Finns det någon anlednign att freja har blått på båda bilderna?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[GunillaR]
2011-11-15 23:12
#14

# 13 - Jag vet inte! Det var som en självklarhet för mig att hennes mantel skulle vara blå. Däremot så hade jag problem med hennes klänning för den såg jag i någon slags pärlemorglans, vilket är helt omöjligt att måla.

petrizza
2011-11-21 10:11
#15

Apropå att Freja bär blått i båda målningarna så har jag för mig att alla prästinnor (magiskt kunniga kvinnor) bär blåa klädnader? därför gjorde jag Frejas klänning blå :)

Min konst- blogg: http://petrahyberg.wordpress.com/

 

Upp till toppen
Annons: