Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 3416 ggr
[luneri]
2011-10-21 22:45

Hur viktigt? Konstutbildning eller inte

Hejsan,

Hur långt tror ni kan man ta sig utan att man har någon högskoleutbildning vid konstskola? Det verkar som att de flesta kräver att man har någon fin utbildning bakom sig. Det var en sida där man kunde sälja konst genom som jag hittade på internet, men man var tvungen att ha en konstutbildning bakom sig. Det fick mig att fundera.

Jag har endast gått konstkurs i gymnasiet och i övrigt är jag självlärd. Men jag tycker att även om man är självlärd så borde det inte vara avgörande för en konstnär vad det är för utbildning man gått, huvudsaken är väl ändå att konsten som görs är uppskattad av åskådaren och det viktigaste, av konstnären själv.

Jag vill gärna utvecklas själv, och förhoppningsvis om de går bra att jag kan sälja i framtiden. Jag har som dröm att fortsätta med konsten hela livet. Men någon konstutbildning har jag inte. Jag har dock mer alternativ konst i min portfolio, så i någon konsthall skulle det inte platsas.

Vad tror ni, finns de hopp för oss som inte gått konstutbildningen? Kanske är det fler som undrar över denna fråga här på forumet.

Annons:
_Lo_
2011-10-22 12:55
#1

Jag tror att utbildning spelar in, men även om man har en konstutbildning i bagaget så är det inte säkert att man slår igenom ändå.

Det hänger kanske på hur bra man är på att marknadsföra sig själv, och vilken typ av kund man tänker sig. Ju bättre betalt man får för sina bilder, ju mer tid kan man ju lägga ner på konsten också, eftersom att man därmed behöver arbeta mindre med annat för att försörja sig, och då utvecklas man ju mer som kostnär också.

Man behöver ju egentligen bara hitta EN köpare som är villig att betala för ens verk, men ju fler som är intresserade, ju högre pris kan man ju ta.

Lycka till!

Lorita
2011-10-22 16:28
#2

Man lär sig se inte bara måla/teckna när man går konstutbildingar. Sen en sak som jag haft nytta av (även om jag valt att inte jobba som konstnär) det är att man lär sig prata om sina verk.

För att utvecklas och gå vidare så måste man ha lärare och få kritik och hjälp med sitt skapande, det räcker inte med talang man måste krydda med utbilding också

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[GunillaR]
2011-10-22 19:34
#3

Jag måste hålla med Lorita här, att man behöver lite omkring själva tecknandet och målandet.

Sen beror det ju på vilket mål man vill nå med sin konst, hur högt man siktar. Det finns ju utbildningar som inte ligger på högskolenivå typ Konstfack, men som ändå ger en bra grund att stå på.

Men till skillnad från ett teoretiskt ämne så finns där en gräns där man inte kommer vidare i sitt konstnärskap oavsett hur många skolor man går i. För när det gäller ett skapande så måste ju en del komma ifrån konstnären, det är ju detta som är konsten Flört

Sen kan jag hålla med om att det är väldigt hårda regler ibland, att man blir stoppad i porten om man inte har någon högskoleutbildning. Det har också gått lite "snobberi" här i vissa sammanhang då uppdelning av fin- och annan kultur ibland blir obegripling.

SannaHolmgren
2011-10-22 20:56
#4

Jag har ingen som helst utbildning inom "konst," mer än att vi hade ämnet "bild" i grundskolan, med den bästa och mest udda konstläraren inom hela västsverige tror jag. Jag lyssnade inte på en bråkdel av vad han sa DÅ men NU ploppar det upp ett och annat som jag minns att han pratade om.

Jag tycker nog det är viktigt med utbildning, men det beror nog också mycket på vad man vill jobba med inom konsten. För jag personligen tycker inte att utbildning behövs om man är nöjd med det man gör. Att skapa konst handlar inte alls bara om att göra något som andra måste köpa. Konst är så mycket mer, och alternativ konst är definitivt inte sämre än traditionellt "målade tavlor"

Det är fortfarande konst även om du inte säljer en enda sak du gjort.

Utbildning kan ju göra att man har bättre förutsättningar att veta hur man ska bära sig åt för att utvecklas inom det man vill. Man lär sig "se" som Lorita sa.

Det där med att det är svårt att få jobb om man inte har utb. är nog ett sätt att kvalitétssäkra på olika sätt. Ungefär som att lärare ska ha behörighet, barnskötare utb. sig till förskollärare, vårdbiträden blir undersköterskor.

Men visst finns det frågor. Vad är det som gör att man skapar bättre konst om man får utbildning?  Vad är det som gör att köparen tycker bättre om ens konst om man har utbildning?

Glad

_Lo_
2011-10-23 12:38
#5

Jag är utbildad bildlärare, så jag har således en del högskolepoäng i bild. Men även om jag läst bild på högskolenivå, dock ej konstfack, så sker den största utvecklingen för mig hemma. Jag brukar ta en helgkurs då och då för att få inspiration och komma vidare. Jag tror att det både beror på talang, tid, intresse och utbildning. Vill man sälja konst är det ju bra som övriga säger att man kan tala för sig också, så att lära sig en del marknadsföring är ju inte fel.

_Lo_
2011-10-23 13:02
#6

Har du möjlighet att satsa på en konstutbildning så tycker jag verkligen att du ska göra det! Det är väl investerad tid! Annars så tror jag att det går att sälja tavlor på hobbynivå och ställa ut i lokala konsthallar och bibliotek tex. Men ska man göra ett större konstverk och sälja till ett företag, kommuner eller dyl. så måste man säkert ha en konstutbildning bakom sig. Då kan man ju dessutom ta rejält betalt för det man gör också.

Annons:
[luneri]
2011-10-23 17:55
#7

Vad roligt med så många svar:)

Det var intressant att höra alla åsikter och jag kan inget annat än att hålla med det ni säger. Det låter rimligt. Det är också ganska intressant ämne huruvida långt man kan komma utan utbildning men vad utbildning har för fördelar.

Som Lorita säger så kan det vara värdefullt och för sitt eget utvecklande. Jag tror att jag ska anmäla mig till en sådan när det finns möjlighet. Jag vet att kommunen anordnar små kurser inom det konstnärliga. det kostar bara en del, men tror det kan vara värt att investera i det. Just nu går jag dock  franska som jag fick för mig att plugga i höstas. Så det får bli när franskankursen är slut.

Kanske har det blivit så uppmärksammat med högskoleutbildning just för att det är så hög konkurrens inom branschen och företag kan välja och vraka som de vill?

Hur är det när det gäller att ta jobb som tex bokillustratör är det också där väldigt viktigt vad för utbildning man har?

Jag har funderat på detta länge och det har gnagt i huvudet, men det känns ändå som att jag fått lite klarhet i det hela:)

SannaHolmgren
2011-10-23 19:06
#8

#7 Ang om vad som gäller om du ska ta jobb som bokillustratör. Du kan få svar på många frågor om du surfar in på www.svenskatecknare.se

[luneri]
2011-10-25 00:44
#9

Tack för länken:)

Upp till toppen
Annons: