Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 9647 ggr
Choklad
2011-03-30 12:06

Vedic Art- hur gör man?

Jag undrar egentligen hur man gör med de olika sätten att måla med länkning/ kanalisering från andevärlden, sitt inre eller vad man nu vill kalla det.

Vad händer och hur händer det?

Jag undrar : måste man vara utbildad för att kunna det?

T.ex: om jag sätter igång musik och målar efter den, vad är det då?

Är det inte ungefär samma sak?

U R us

Annons:
[GunillaR]
2011-03-30 12:17
#1

Jag skulle gärna vilja bolla frågan vidare till någon som kan detta med Vedic Art. Och jag vet också vilket svar jag skulle få - ett erbjudande om att anmäla mig på nästa kurs.

Det är väldigt hemligt och "mystiskt" detta med Vedic Art. Så länge man inte har gått någon kurs så är man alltså inte invigd i hemligheterna. Det ska finnas några "principer" som är grundade på de urgamla vediska skrifterna som denna svenske man fick ta del av en gång på ett besök i Indien, bl a tillsammans med gurun Maharishi Mahesh.

Jag har försökt ta reda på vad detta är frågan om inne på Existens och fick där reda på mötet med Maharishi, som gav Kurt Källman en strålande affärsidé.

En länk som jag hittade om Vedic Art

http://aditi.se/?page=aboutveda

Vedic Art bygger alltså på 17 principer som är hämtade från de gamla vediska skrifterna. Något som man måste betala pengar för att få reda på.

Choklad
2011-03-30 12:24
#2

Oj det visste inte jag…men har inte vi alla detta inom oss då?

Varför ska man behöva betala dyrt för att få reda på något som man redan har inom sig?

Klart man ska betala för något man får till sig men rimlig betalning och varför är det så hemligt? Obestämd

Tack för länken jag går in och kollar…Glad

U R us

Choklad
2011-03-30 12:34
#3

Det var ju jätteintressant…tror jag ska pröva att göra en vedic art tavla Glad

U R us

[GunillaR]
2011-03-30 12:36
#4

Min tanke är också att vi alla har detta inom oss, och enligt vad jag har läst om dessa 17 principer så finns de inom oss.

Varför det är hemligt? Jo där är naturligtvis för att kurserna ska kunna fortsätta, ingenting annat. Och att pengarna ska fortsätta att rulla in.

Om du målar efter musik och öppnar upp ditt hjärta och släpper fram det som vill komma fram, det kan jag inte se annat än som att detta ska kunna vara precis vad saken handlar om.

Vedic Art är egentligen inte ett sätt att måla utan en affärsidé, enligt min mening.

Det finns en  uppsjö av Vedic Art-målare. Det mesta är dåligt måleri och bara skräp men naturligtvis så finns det en och annan som behärskar detta till fullo, men som också behärskar annan målarteknik.

Choklad
2011-03-30 12:44
#5

Jag tror inte heller att man kan vänta sig att det man målar i vedic art ska bli så som det skulle blivit om man varit utbildad konstnär, känns inte som att det där kan gå ihop..

men man kan ju ta och måla i färger och former, och inte försöka sig på det man inte kan ? och då övar man sig samtidigt att förstå formerna..

jag kan ju inte teckna människor och djur ännu, utan att ha en förlaga till hands, och knappt då, för proportionerna blir lite konstiga ännu…

men om man nöjer sig med det lite naiva, vilket jag tycker om, så kan det funka ..för mig iallafall Oskyldig

U R us

[GunillaR]
2011-03-30 15:20
#6

Svårt att diskutera om någonting som man inte känner till helt och förmodligen aldrig kommer att få reda på heller. Men jag tror i alla fall att om man har en grundteknik i färg och form så blir det bättre resultat i begreppet Vedic Art. Det är ju en form av abstrakt konst där man letar efter något att ta fasta på i det abstrakta så att man kan göra detta figurativt och förståeligt.

Tror jag……..

Annons:
[Malinkonst]
2011-04-03 10:51
#7

Intresant Fråga du ställer choklad.

Min erfarenhet av detta är inte så god , vissa ska tjäna massor av pengar på detta och gör det inte seriöst. de som gör det seriöst kommer inte fram på rätt sätt. Så jag har bestämt mig för att inte prova detta alls! men det betyder inte att jag inte tror att det är bra! Har man möjlighet att prova på ett seriöst sätt och med någon som verkligen kan osv så är det en mycket bra konstform. Men mer för själen tror jag.

Gilla har beskrivit det väldigt bra.

Malin

Choklad
2011-04-11 12:15
#8

Jag undrar; vad är egentligen abstrakt konst?

Jag vet att det finns så många olika namn på olika konstnärsuttryck eller om man kan kalla det för sätt att måla och rita?

Kanske om man har en sådan artikel som förklarar de olika uttryckssätten? för jag vet inte något om det egentligen…

U R us

[GunillaR]
2011-04-11 14:12
#9

Abstrakt är inte föreställande något.

Choklad
2011-04-11 15:12
#10

Finns det fler olika sätt att måla? svårt att googla när jag inte vet namnen Tungan ute

U R us

[Malinkonst]
2011-04-11 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

precis som gilla säger så är abstarkt att målan något som inte föresteller något. Det finns ganska många sätt att måla på

här kommer några

miniatyrmåleri= som namnet säger mycket små målingar

Landskapmåleri=realistiskt målande av landskap

panoramamålning även kalla rundmålning  dessa målades i ett rum som hade en vägg som var rund formad 360grader . Poppulärt på 1800 talett.

kroki=naken måleri, skisser snabba

Marinmåleri= måleri från havet , gärna med fartyg på

stilleben=ja det vet väl alla

kubistisk

sen kan du måla

inpressionistiskt ,

Naivistiskt

naturalistiskt,

realistiskt,

romantiskt,

det finns flera sätt att måla på olika tidsepoker har sin still.

jaja det var ju kanske inte svar på din fråga men lite

Bilden=tavlan är gjord av konstnären caspar fridrish hendel som räknas till romatikens stora målare

hälsning malin

Choklad
2011-04-12 09:46
#12

# 11

Jo det var intressant tack så mycket!

Naivistiskt? är det då det ser ut som ett barn har målat ungefär? inte helt korrekta bilder men man ser vad det föreställer ändå?

nu kan jag söka på google på de olika sätten du skrivit

Tack Glad

U R us

[Malinkonst]
2011-04-12 19:23
#13

tack ja det finns väldigt många stilar att måla på, Du har säkert hunnit läsa om naivism men så här står det på vikipedia

Naivism, en riktning inom den moderna konsten som anknyter till barnens och folkkonstens naiva konstskapande

tycket de förklarde de så bra!

Tja det finns så många sätt och stilar.

ska se om jag kommer på flera igår hade jag några till

hälsning Malin

Annons:
Upp till toppen
Annons: